19 دی: مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با اشاره به خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی آتش‌سوزی اخیر شهرک شکوهیه به آتش‌نشانی قم از نبود امکانات اطفا حریق در این شهرک انتقاد کرد.
به گزارش شهرداری قم، عباس جعفری اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته 17 اعزام آتشنشانی برای مهار آتش‌سوزی در شهرک شکوهیه انجام شد.

وی با بیان اینکه تنها آتش‌سوزی اخیر ۲۰۰ میلیارد ریال به تجهیزات این سازمان خسارت وارد کرده است‌، افزود: کارخانه‌ای که دچار آتش‌سوزی شد در آن مواد شیمیایی وجود داشته و محصول آن نیز تولید رنگ و رزین است و یک سری مواد شیمایی خاص مثل الکل در آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل آتش‌نشانی قم با بیان اینکه پس از اعلام حادثه در ساعت ۶ روز ۱۲ اردیبهشت ۱۰۰ نیروی آتش‌نشان و ۲۰ دستگاه خودرو به منطقه اعزام شد افزود: با توجه به گستردگی آتش‌سوزی و احتمال سرایت به سایر کارخانه‌ها از آتش‌نشانی تهران نیز درخواست کمک شد، اما زمانی که متوجه شدیم که آتش در حال کنترل شدن است به نیروهای آتش‌نشان تهران اعلام بازگشت کردیم.

جعفری با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان آتش‌نشانی خدمت‌رسانی در محدوده شهر و خدمات شهری است گفت: با توجه به شرایط خاص قم که تک شهر است، به‌طور معمول شرکت شهرک‌های صنعتی باید طبق قانون دارای ایستگاه‌های آتشنشانی مجهز بوده، ایمن‌سازی را انجام داده و در پی آن نیز از کارخانه‌ها و صاحبان صنایع درخواست توجه به اصول ایمنی را داشته و آموزش لازم را به آنان بدهد.

وی گفت: آتش‌نشانی شهرداری قم در مواقع خاص به دستور مدیریت بحران برای کمک‌رسانی به این حوادث ورود کرده و هر دفعه شاهد خسارت‌هایی هستیم.

مدیرعامل آتش‌نشانی قم با اشاره به خسارت‌های این حادثه به سازمان اذعان کرد: در حادثه اخیر شهرک شکوهیه یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی به قیمت ۱۸۰ میلیارد ریال در آتش سوخت و سایر امکانات دیگر آتش‌نشانی نیز از بین رفت.

جعفری با بیان اینکه هزینه کف مصرف‌شده در این حادثه بیش از چهار میلیارد ریال بود، یادآور شد: نیروهای آتش‌نشان همیشه در جاهایی که خارج از مصوبه قانونی بوده خدمات می‌دهند و جانشان تهدید می‌شود و در حادثه اخیر نیز ۲ تَن مصدوم شدند که یکی از آنان دچار حدود ۴۰ درصد سوختگی بوده و در بیمارستان بستری است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع خسارت به اموال شهرداری در این حادثه را پیگیری می‌کنیم چراکه وظیفه شهرداری ارائه خدمت به مردم داخل شهر است، ولی متاسفانه به خاطر نبود امکانات تخصصی در شهرک‌های صنعتی اطراف شهر قم، اعزام نیرو داریم و به‌نوعی از جیب مردم نیز هزینه می‌شود.

مدیرعامل قم ادامه داد: در آتش‌سوزی شهرک شکوهیه از خسارت میلیاردی جلوگیری کردیم، ولی بیمه‌ خسارت آتش‌نشانی را قبول ندارد، اگر آتش‌نشانان از بروز آتش و پیشروی آن جلوگیری نکرده بودند باید بیمه‌ها میلیاردها تومان خسارت می‌دادند.

جعفری تصریح کرد: در ۲ سال اخیر و در پی حوادث آتش‌سوزی ۱۷ مورد اعزام نیرو به شهرک شکوهیه داشتیم که این‌ها برای شهرداری هزینه‌دار است و ما نیز تاکنون هیچ موقع هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم.

وی بیان داشت: یکی از وظایف اصلی شهرک‌های صنعتی و سایر مسئولان متولی، تامین تجهیزات آتش‌نشانی مستقر در این شهرک‌ها برای مقابله با حوادث است.

مدیرعامل آتش‌نشانی قم با بیان اینکه در شهرک صنعتی شکوهیه و مقابل کارخانه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده شیر هیدرانت موجود بوده ولی این‌قدر نواقص داشته که نمی‌توانست آب‌گیری کرده و فشار مناسب نداشت، افزود: از مدیریت بحران استان می‌خواهیم این مسائل را با جدیت پیگیری کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه آتش‌نشانی شهرداری بیشتر شهری است تا آتش‌نشانی صنعتی، عنوان کرد: باید آتش‌نشانی شهرک‌های صنعتی آمادگی مقابله با این‌گونه حوادث را داشته باشند و از طرفی دیگر کارخانجات نیز باید ایمنی را رعایت و سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق داشته باشند و برای حریق و حوادث مختلف آموزش ببینند.

وی گفت: بارها برای ارائه آموزش اعلام آمادگی کرده‌ایم، اما هنوز چند سال است که نامه مرتبط با انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری برای آموزش‌های تخصصی امضا نشده است.

جعفری بیان کرد: در حادثه آتش‌سوزی شهرک شکوهیه، آتش‌نشانی قم ۲۰ دستگاه خودرو با ۱۰۰ نیرو به محل حادثه اعزام کرد، و اگر همزمان در شهر اتفاقی می‌افتاد چگونه باید پاسخ مردم را می‌دادیم؟
  • نویسنده :
  • منبع :