19 دی: معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در خصوص سه مخاطره کپسول های اکسیژن هشدار داد.

دکتر نوری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: امروز با اپیدمی بیماری کرونا مواجه هستیم. بیماری که عده زیادی از هموطنان ما را مجبور به بستری شدن در بیمارستان کرده است.  

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از هموطنان نیز در منزل بستری و تحت درمان هستند. این درمان ها شامل داروهایی است که پزشک تجویز می کند و در کنار آن از درمان با اکسیژن نیز باید استفاده کرد. 

معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور افزود: اکسیژن یکی از پایه های درمان بیماری کرونا است. ممکن است در منزل اکسیژن به وسیله دستگاه های اکسیژن ساز برای بیمار تعبیه شود و این خوب و مناسب است. از سوی دیگر ممکن است به خاطر هزینه یا عدم دسترسی به دستگاه اکسیژن ساز مجبور شویم که از کپسول‌های اکسیژن استفاده کنیم.

دکتر نوری اظهار کرد: کپسول‌های اکسیژن علیرغم کار بزرگی که برای ما انجام می دهند و غلظت اکسیژن را فراهم می کنند مخاطراتی هم دارند.

وی ادامه داد: باید در نظر داشت که دلیل استفاده از این دستگاه حفظ غلظت اکسیژن بیمار روی عدد ٩۵ درصد و بیشتر است که این در حالت ایده آل است. اگه بتوان اکسیژن خون را روی این عدد نگه داشت یعنی در وضعیت ایده آل به سر می بریم. 

معاون فنی و عملیات اورژانس اظهار کرد: برای سنجش این عدد می توان از دستگاه پالس اکسیمتر استفاده کرد که با وارد کردن انگشت به داخل دستگاه عدد ضربان قلب و غلظت اکسیژن را مشاهده می کنیم.

دکتر نوری گفت: اگر از کپسول اکسیژن استفاده می کنیم، سه مخاطره جدی ما را تهدید خواهد کرد. دو مخاطره مربوط به سقوط کپسول اکسیژن است. اگر کپسول اکسیژن را درست فیکس و ثابت نکرده باشیم افتادن آن به خاطر وزن بالای آن می تواند باعث ایجاد صدمه و آسیب جدی شود. همچنین شکستن بخش مانومتر کپسول اکسیژن می تواند با خروج ناگهانی اکسیژن موجب پرتاب شدن کپسول و در صورت وقوع حریق موجب مخاطرات بسیار جدی شود. 

وی در خصوص سومین مخاطره کپسول های اکسیژن گفت: اگر قسمت خروجی کپسول کوچکترین چربی را داشته باشد ممکن است حین باز کردن اکسیژن دچار انفجار شود. اگر موقع تعویض مانومتر، محل اتصال مانومتر به کپسول به دلایل مختلفی چرب شود، ممکن است موجب وقوع انفجار شود. پس باید با دقت به این نکات، از رخ دادن این حوادث جلوگیری کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :