19 دی: پایگاه اینترنتی «یاهو نیوز» در گزارشی به نقل از منابع مختلف، جزئیات جدیدی از چگونگی برنامه‌ ریزی و اجرای طرح دولت پیشین آمریکا برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی منتشر کرد.
یاهو نیوز در مطلبی که توسط «جک مورفی» و «زک دورفمن» نوشته شده، به ارائه جزئیات بیشتری درباره عملیات ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست نظامیان تروریست آمریکایی پرداخت.

این گزارش تفصیلی، به طور کامل در بخش زیر ارائه شده است:

«سه گروه از نیروهای ویژه ارتش آمریکا، موسوم به «دلتا فورس» ژانویه گذشته از مکان‌های پنهان در فرودگاه بین المللی بغداد به جستجوی اهداف خود پرداختند و منتظر هدف خود بودند: {سردار} قاسم سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران. این افراد که لباس کارگران را پوشیده بودند، در ساختمان‌های قدیمی یا وسایل نقلیه کنار جاده مخفی شده بودند.

یک شب خنک و ابری بود و ضلع جنوب شرقی فرودگاه با یک اطلاع رسانی کوتاه برای یک تمرین آموزشی نظامی بسته شده بود - یا این گونه به دولت عراق گفته شده بود. سه گروه تک تیرانداز به شکل مثلثی در فاصله 600 تا 900 یاردی دورتر از «منطقه ترور» مستقر شده بودند. یکی از تک تیراندازها به یک دوربین متصل شده بود که به طور مستقیم به سفارت آمریکا در بغداد، جایی که فرمانده نیروی زمینی دلتا با کارمندان پشتیبانی مستقر بود، نقطه دید داشت.

تیراندازی با برد طولانی شامل مقابله با عوامل مختلف محیطی از جمله باد است، اما گروه‌های دلتا به حدس و گمان اعتماد نکردند. یکی از اعضای گروه مبارزه با تروریسم (CTG) ، یک واحد کرد در شمال عراق با پیوندهای عمیق با عملیات ویژه ایالات متحده، به آنها کمک کرد تا باد را کنترل کنند.
 
پرواز از دمشق سوریه، سرانجام پس از نیمه شب 3 ژانویه 2020، چند ساعت پیش از برنامه انجام شد. سه هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی هم بالای سر آنها می‌چرخیدند. هنگامی که هواپیما روی باند قرار گرفت، یکی از عوامل کُرد که لباس خدمه زمینی را به تن کرده بود، هواپیما را روی آسفالت متوقف کرد. هنگامی که هدف از هواپیما خارج شد، اعضای گروه مبارزه با تروریسم نیز که خود را به عنوان حمل کننده چمدان معرفی می‌کردند، حضور داشتند تا او را شناسایی کنند.

{سردار} قاسم سلیمانی تازه به فرودگاه بین المللی بغداد رسیده بود. این ژنرال ایرانی و همراهانش سوار دو خودرو شدند و به سمت منطقه ترور حرکت کردند؛ جایی که تک تیراندازان نیروی دلتا در کمین بودند.

این دو وسیله نقلیه، یکی حامل سلیمانی، برای خروج از فرودگاه به سمت خیابان رفتند. سه تیم تک تیرانداز دلتا فورس آماده بودند و انگشتان آنها به آرامی بر روی ماشه‌های اسلحه‌هایشان قرار گرفت. بر فراز آنها، سه هواپیمای بدون سرنشین در آسمان شب پرواز کردند، دو فروند از آنها به موشک‌های هل فایر مسلح بودند.
 
بسیاری از جزئیات مربوط به حوادث منتهی به ترور سردار سلیمانی محرمانه است
 
به ادعای یک مقام نظامی آمریکایی، شش ساعت قبل از سوار شدن سلیمانی در هواپیما در دمشق، او سه بار تلفن همراهش را روشن کرده بود. در تل آویو، رابط فرماندهی عملیات ویژه مشترک ایالات متحده با همتایان اسرائیلی خود برای کمک به ردیابی الگوهای تلفن همراه سلیمانی همکاری کردند. اسرائیلی‌ها که به شماره‌های سلیمانی دسترسی داشتند، آنها را به آمریکایی‌ها منتقل کردند، آنها سلیمانی و تلفن فعلی او را به بغداد ردیابی کردند. (سفارت اسرائیل در واشنگتن دی سی به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد)
 
اعضای واحد ارتش مخفی معروف به «گروه ضربت نارنجی» نیز همان شب در بغداد بودند تا در بخش تاکتیکی عملیات همکاری کنند.

همزمان با جابجایی دو خودرو به منطقه ترور، اپراتورهای پهپادها به سمت خودروها تیراندازی کردند. دو موشک هل فایر بر روی خودروی حامل سلیمانی سقوط کردند و آن را در خیابان منهدم کردند. اما یک تک تیرانداز از نوع دلتا فورس به سمت خودرو شلیک کرد. درست هنگامی که وسیله نقلیه متوقف شد، سومین موشک هل فایر نیز شلیک شد و آن را منفجر کرد.

اکنون بیش از یک سال از ترور قاسم سلیمانی در 3 ژانویه گذشته است، و پیامدهای این حمله هنوز در حال آشکار شدن است. با این حال، بسیاری از جزئیات مربوط به حوادث منتهی به ترور وی، محرمانه است.

این مقاله، براساس مصاحبه با 15 مقام فعلی و پیشین آمریکا، جزئیات جدیدی را درباره ترور سلیمانی و مشورت‌های طولانی مدت دولت ترامپ برای این اقدام را نشان می‌دهد.

این مصاحبه‌ها عملیاتی پیچیده‌تر و با فهرست گسترده‌تری از افرادی را که احتمالاً برای ترور هدف بودند، به تصویر می‌کشد. و تهدیدهای گزارش نشده قبلی مقامات آمریکایی را پس از حمله شرح می‌دهد.
 
ترور قاسم سلیمانی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سیاست خارجی دولت ترامپ بود، که تأثیرات آن برای سال‌های آینده بازتاب خواهد یافت و احتمالاً فضای استراتژیکی را که جو بایدن اکنون در منطقه با آن روبرو است، شکل می‌دهد.
به گفته یک مقام ارشد سابق سیا که طرفدار ترور بود، «همانطور که در 50 سال گذشته شاهد تغییر شکل چشمگیر خاورمیانه بودیم؛ این اتفاق در عرض چند ساعت اتفاق افتاد. این یک تغییر بازی بود.»
 
برنامه‌ریزی برای این ترور به اوایل دولت ترامپ برمی‌گردد
 
اخبار مربوط به ترور سلیمانی ممکن است جهان را شوکه کرده باشد، اما برنامه ریزی برای این ترور به اوایل دولت ترامپ برمی‌گردد. چیزی از آغاز ریاست «مایک پومپئو» بر سازمان سیا در سال 2017 نگذشته بود که وی گروهی از رهبران منتخب آژانس، از جمله از مرکز مأموریت ضد تروریسم سیا و مرکز فعالیت‌های ویژه شبه نظامی آن را جمع کرد. مقام ارشد سابق سیا گفت که هدف از جلسه بحث در مورد چگونگی «حذف قاسم سلیمانی» بود.

این مقام سابق گفت مقامات سیا، که می‌خواستند دست داشتن آمریکا را در چنین عملیاتی پنهان کنند، در مورد برنامه‌های مختلف احتمالی برای ترور سلیمانی بحث کردند. در همان سال، پومپئو در جلسات شورای امنیت ملی همچنین این طرح را مطرح کرد. در آن زمان، دیگر مقامات شورای امنیت ملی که برخی از آنها نگران قانونی بودن چنین اقداماتی بودند، در برابر این نقشه‌ها که ارتش آمریکا را هم درگیر می‌کرد، مقاومت می‌کردند.
 
سیا برای ترور سردار سلیمانی برنامه ریزی بسیار گسترده مخفیانه‌ای را انجام داد
 
با این حال، دیگران از این اقدام استقبال کردند. همان مقام پیشین گفت که رویکرد «آسمان آبی» پومپئو در قبال ایران پس از محدودتر شدن در دوره اوباما در حال آزادسازی بود. این منبع یادآور شد، پومپئو در آن زمان گفت: «نگران قانونی بودن این حمله نباشید. این یک سوال برای وکلا است.»

مقام سابق آژانس گفت: مقامات سیا گفت و گوها را به ویژه جدی می‌دانستند زیرا می‌دانستند پومپئو چقدر به رئیس جمهور نزدیک است. متعاقباً سیا برای ترور سلیمانی برنامه ریزی بسیار گسترده مخفیانه‌ای را انجام داد. (نه پومپئو و نه سیا به درخواست یاهو برای اظهار نظر پاسخ ندادند.)
 
بحث در مورد ترور در تابستان 2018 آغاز شد؛ تقریباً در همان زمان که آمریکا از برجام خارج شد
 
در کاخ سفید، بحث در مورد ترور سلیمانی در تابستان 2018 آغاز شد؛ یعنی تقریباً در همان زمان که دولت به طور رسمی اعلام کرد که از توافق هسته‌ای دوران اوباما خارج شده و تحریم‌ها را دوباره به عنوان بخشی از استراتژی «فشار حداکثری» علیه ایران اعمال می‌کند. اما در این زمان، برنامه ریزان شورای امنیت ملی به دنبال واحدهای عملیات ویژه پنتاگون و نه شبه نظامیان سیا یا نیرویی‌های نیابتی آنها بودند تا این حمله را انجام دهند.
 
پنتاگون همیشه ترور سردار سلیمانی را برابر با جنگ هسته‌ای می‌دانست!
 
اما باز هم از داخل وزارت دفاع مقاومت شد. «ویکتوریا کوتس» که در آن زمان معاون مشاور امنیت ملی در امور خاورمیانه بود، می‌گوید: «رئیس جمهور به دنبال گزینه‌هایی بود، اما همیشه پنتاگون آنها را نقش برآب می‌کرد.»
کوتس گفت که ترور سلیمانی یکی از آن گزینه‌ها بود، اما «پنتاگون همیشه آن را برابر با جنگ هسته‌ای می‌دانست و می‌گفت که با واکنش (ایران) روبرو خواهد شد.»

کوتس یادآوری کرد: اوضاع تا اواسط نوامبر سال 2019 روند جدی‌تری به خود گرفت. با شروع تنش‌ها در سراسر منطقه، مقامات شورای امنیت ملی «از بالا تماس‌هایی برای اطمینان از مناسب بودن گزینه‌ها» برای ترور سلیمانی داشتند. وی افزود: «ما سلیمانی را بسیار دقیق ردیابی می‌کردیم و این تمایل وجود داشت که او به جایی سفر کند و اتفاقات بسیار بدی برای ایالات متحده بیفتد.»

گروه کوچکی از افراد شامل «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی، «مت پوتینگر» معاون مشاور امنیت ملی، «رابرت گرین وی» مدیر ارشد خاورمیانه، «برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران، «کیت کلوگ» مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور، «کریس میلر» مقام عالی ضد تروریسم شورای امنیت ملی به همراه کویتز به طور منظم جلساتی را آغاز کردند و در مورد گزینه‌های بالقوه ترور سلیمانی گفت و گو کرد. مقامات ارشد سابق دولت گفتند این برنامه‌ها پس از حمله موشکی به شمال عراق در اواخر دسامبر 2019 به دفتر ترامپ ارسال شد.

مرگ یک پیمانکار آمریکایی تصمیم ترامپ به ترور سردار سلیمانی را جدی‌تر کرد
 
مرگ یک پیمانکار آمریکایی برای ترامپ یک خط قرمز بود و به گفته مقامات پیشین، تصمیم به ترور سلیمانی را جدی‌تر کرد. طبق گفته یک مقام نظامی فعلی و یک مقام سابق دولت، مقامات فرماندهی عملیات ویژه مشترک چهار گزینه برای ترور سلیمانی به مقامات شورای امنیت ملی دادند: آنها می‌توانند از یک تک تیرانداز از راه دور استفاده کنند، برای حمله به وسیله نقلیه‌اش، یک تیم تاکتیکی زمینی به کار بگیرند، یک انفجار را با استفاده از یک وسیله انفجاری هدفمند ترتیب بدهند، یا یک حمله هوایی برای ترور این ژنرال ایرانی ترتیب دهند. مقامات به سرعت نسبت به گزینه حمله هوایی به اجماع رسیدند و تعجب کسانی که در فرماندهی عملیات ویژه مشترک بودند را برانگیختند. سوالات در مورد محل ترور سلیمانی - در عراق یا هرجای دیگر منطقه - در نهایت بیشتر از بهترین راه برای انجام این کار زمان برد. (فرماندهی عملیات ویژه از اظهار نظر با یاهو در این خصوص خودداری کرد)
 
مقامات سیا نگران واکنش شدید ایران بودند
 
برخی از مقامات سیا اگرچه اساساً از ایده ترور سلیمانی حمایت می‌کردند، اما نگران واکنش شدید ایران بودند. یک مقام سابق این سازمان یادآوری می‌کند که سیا «از ایرانیان نمی‌ترسید» اما معتقد بود که «این ترور» می‌تواند مشکلات بیشتری از آنچه حل می‌کند را ایجاد کند.
 
عملیات بسیار بلند پروازانه تر از ترور یک ژنرال بود: حمله شدیدتر علیه تهران
 
این مقام پیشین گفت: نگرانی در مقیاس وسیع‌تری بود، یعنی اینکه سپاه قدس سعی خواهد کرد پس از ترور سلیمانی «اعضای خانواده‌های سلطنتی سعودی یا اماراتی را بکشد»، به زیرساخت‌های نفتی حمله کند یا «کودتاهای محرک» را در منطقه آغاز کند. این فرد گفت: برخی از مقامات سیا معتقد بودند که دولت در تلاش است تا یک تنش را به ایران تحمیل کند، که به این ترتیب آمریکا می‌تواند حتی علیه تهران حمله شدیدتری داشته باشد.

حتی اگر هدف تشدید تنش نبود، در واقع عملیات بسیار بلند پروازانه تر از حذف یک ژنرال بود. «کریس میلر» وزیر دفاع موقت پیشین، که مقام ارشد ضد تروریسم شورای امنیت ملی در زمان ترور سلیمانی بود، گفت: «یک لیست کامل از افرادی که ارتش آمریکا برنامه‌هایی برای ترور آنها را طراحی کرده بود، ارائه شد.» میلر از این حمله حمایت می‌کرد.
 
میلر که شب حمله در شرف تصدی سمت ارشد پنتاگون بود، به یاهو نیوز گفت از تعداد دقیق عوامل ارشد نظامی و اطلاعاتی ایرانی که عصر همان روز هدف قرار گرفتند، بی اطلاع بود. یک مقام ارشد سابق دولت گفت: «در شب ترور سلیمانی گزینه‌های دیگر در حال بررسی و ارزیابی بود»، اما متغیر بودن وضعیت باعث شد لیست دقیق اهداف در طول شب تغییر کند.
 
در شب ترور سردار سلیمانی، آمریکا به دنبال ترور «عبدالرضا شهلایی» فرمانده ارشد سپاه هم بود
 
در این گزارش آمده: به گفته چندین مقام آمریکایی، در واقع ایالات متحده سعی داشت فردی به نام ادعایی «عبدالرضا شهلایی» فرمانده ارشد سپاه را در شب حمله به سلیمانی ترور کند (حمله به شهلایی اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد.) شهلایی مدت‌ها و از دهه 2000 مورد توجه مقامات آمریکایی بود.

شهلایی تنها هدف دیگر آن شب نبود. مقام نظامی آمریکایی گفت کماندوهای آمریکایی همچنین دو عملیات جداگانه دستگیری یا ترور علیه نیروهای حشد الشعبی را آغاز کردند. (میلر به یاهو نیوز گفت که در حالی که از این عملیات خاص بی اطلاع بود، مقامات دولت قبلاً در مورد «ربودن» اعضای حشد الشعبی بحث کرده بودند تا «از آنها به عنوان طعمه تجاری استفاده کنند».) یک مقام آمریکایی گفت که چندین هدف دیگر قرار بود عصر همان روز در سوریه مورد حمله قرار گیرند، اما به دلایل نامعلوم برنامه عوض شد.
 
به گفته چهار مقام ارشد سابق دولت آمریکا، در حالی که برخی از مقامات و تحلیلگران پیشین آمریکا تصمیم به ترور سلیمانی و شهلایی را اساساً فرصت طلبانه می‌دانستند، اما مقامات پیشین دولت ترامپ به شدت با این دیدگاه مخالفت کردند و به اطلاعاتی اشاره کردند که نشان می‌داد سلیمانی در حال طراحی موجی از حملات قریب الوقوع از جمله در عراق، سوریه، لبنان، ترکیه و یمن بود. میلر گفت: «تهدیدها با قبل فرق داشت.»
«گرین وی» مقام ارشد سابق شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه ادعا کرد: «سلیمانی» به طور فعال در حال برنامه ریزی برای انجام حملات قریب الوقوع بود که دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی را در عراق و سراسر منطقه هدف قرار می‌داد.
 
گزارش اطلاعاتی در مورد تهدیدهای ایران اغلب بی‌نتیجه بود
 
یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی می‌گوید با این حال، گزارش اطلاعاتی در مورد تهدیدهای ایران اغلب بی نتیجه بود. «مایکل مولروی» معاون سابق وزیر دفاع در امور خاورمیانه می‌گوید که «بهترین روش برای تفسیر اقدامات ایرانیان «یک نقطه بحث مداوم در شورای امنیت ملی» در زمان دولت ترامپ بود. فقط به این دلیل که می‌دانیم آنها برنامه‌ای برای انجام کاری دارند لزوماً به معنای اجرای آن نیست. و ما همیشه برنامه‌های خود را مطرح می‌کردیم - چه تعداد برنامه احتمالی برای حمله به همه داریم.»
یک مقام ارشد سابق دولت مدعی شد: توجیه این قتل کاملاً اثبات شده، اما، «بسیار طبقه بندی شده» بود، و مقامات شورای امنیت ملی برای گرفتن تأیید عملیات «به دنبال بسیاری از حلقه‌های قانونی» بودند.
مقامات پیشین از بیان جزئیات چگونگی اطلاع از قریب الوقوع بودن حملات ایران خودداری کردند و یا لیست دقیق اهداف را توصیف نکردند. اما در صوتی فاش شده از «مار-لا-لاگو»ی فلوریدا، ترامپ اظهار داشت که مقامات آمریکایی سلیمانی را به شکل صوتی یا رهگیری رصد کرده و صدای او را ضبط کرده‌اند. ترامپ به حامیان مالی جمهوری خواهان گفت «ژنرال ایرانی» در مورد کشور ما چیزهای بد می‌گفت. او چیزهایی مانند این را می‌گفت که «ما می‌خواهیم به کشور شما حمله کنیم، ما می‌خواهیم مردم شما را بکشیم.»
 
یک «کودتای اطلاعاتی»: ضبط صدای سردار سلیمانی
 
مقامات سابق سیا گفتند: ضبط صدای سلیمانی یک اتفاق نسبتاً نادر است و یک «کودتای اطلاعاتی» محسوب می‌شود - خصوصاً اگر او در مورد حملات برنامه ریزی شده بحث می‌کرده. مقامات سابق اطلاعاتی می‌گویند سیا و شورای امنیت ملی تلاش زیادی کرده‌اند تا در طول سال‌ها و با صرف هزینه‌ای که به گفته برخی مقامات «صدها میلیون» دلار بوده، به مکالمات مقامات ایرانی دست یابند. یک مقام ارشد سابق سیا گفت: «این یک تلاش گسترده است.» (شورای امنیت ملی آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد.)

به عنوان مثال، یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا گفت دستگاه اطلاعاتی اسرائیل زمانی به سیا در مورد قاصد سلیمانی که به خارج از ایران سفر می‌کند تا تلفن‌های تمیز را برای وی و حلقه اطرافیانش تهیه کند، خبر داد. سیا دریافت که این پیک برای تهیه این وسایل از یک بازار خاص در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازدید می‌کند، پس وارد عمل شد. آژانس، نرم افزارهای جاسوسی را بر روی مجموعه تلفن‌های موجود در این بازار نصب کرد.
 
سردار سلیمانی و سپاه قدس «در تامین امنیت عملیات عالی بودند»
 
این مقام سابق گفت: حقه مؤثر افتاد و پیک حداقل یک تلفن دستکاری شده خریداری کرد که سپس توسط شخصی که اغلب در همان اتاق سلیمانی بود استفاده می‌شد. مقامات پیشین گفتند، اما از آنجا که سلیمانی و دیگر رهبران ایران اغلب دستگاه‌های خود را می‌چرخانند و اقدامات دیگری را برای جلوگیری از هدف جاسوسی قرار گرفتن انجام می‌دادند، موفقیت بدست آمده بسیار زودگذر بود. همان مقام سابق سیا گفت سلیمانی و سپاه قدس به طور گسترده‌تر، «در تأمین امنیت عملیات عالی بودند.»

به گفته مقامات سابق، با توجه به سابقه طولانی سیا در ردیابی سلیمانی - و بحث‌های مربوط به حذف وی توسط پومپئو - تصمیم به استفاده از نیروهای عملیات ویژه به جای عوامل آژانس برای نظارت بر این ترور باعث کدورت سیا شد که از روند برنامه ریزی کاملاً به حاشیه رفته بودند.
 
اما جدول زمانی فشرده شده دولت برای ترور سلیمانی احتمالاً مانع از اجرایی شدن برنامه‌های سیا می‌شد؛ البته در صورتی که قابل اجرا بودند. این مقام ارشد پیشین گفت: «توطئه کار سختی است و انجام آن به زمان زیادی نیاز دارد.»
کوتس، عالی‌ترین مقام شورای امنیت ملی در امور خاورمیانه در زمان عملیات گفت که مقامات ارشد شورای امنیت ملی در مورد گزینه‌های آشکار و پنهان برای ترور سلیمانی بحث‌های گسترده‌ای داشتند و به طور مستقل با توصیه به حمله مستقر شدند. کوتس می‌گوید: «در حالی که» پنتاگون نگران محکومیت‌ها بود، «دیدگاه من این بود که ما به هر حال سرزنش خواهیم شد، بنابراین «اگر رئیس جمهور این اقدام چشمگیر را انجام دهد، شما باید آن را به نام خود ثبت کنید.»

با این حال رئیس جمهور ممکن است محاسبات متفاوتی داشته باشد. یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی که در جریان مباحث قبل از ترور بود، گفت: «یک حمله مخفی توسط فرماندهی عملیات ویژه مشترک» تا پایان قابل انجام بود. اما او «این را (به عنوان برگ برنده) برای انتخاب مجدد خود می‌خواست». (سخنگوی رئیس جمهور سابق با استناد به طبقه بندی عملیات، درخواست مصاحبه را رد کرد و به درخواست کتبی برای اظهار نظر هم پاسخ نداد).

اگرچه دولت به یک حمله آشکار رضایت داده بود، اما برنامه ریزان ارتش هنوز در فکر موارد احتمالی بودند. یک مقام آمریکایی گفت: از ترس اینکه حمله هواپیمای بدون سرنشین ناکام باشد، آنها تصمیم گرفتند که از تک تیراندازهای زمینی استفاده کنند. اگر سلیمانی از ترور نجات می‌یافت، احتمالاً ارتش‌های نیابتی خود را در سراسر خاورمیانه علیه دارایی‌ها و منافع آمریکا بسیج می‌کرد.

در اواخر دسامبر 2019 گروه‌های دلتا فورس و سایر اعضای عملیات ویژه در گروه‌های کوچک شروع به ورود به بغداد کردند. عوامل کُرد، که نقشی اساسی در این ترور داشتند، قبلاً به عنوان باربر شروع به نفوذ به فرودگاه بین المللی بغداد کرده بودند. این مقام نظامی ارتش آمریکا که از مشخص کردن تعداد دقیق خودداری کرد، گفت: کریس میلر سرپرست سابق وزارت دفاع گفت: «این» پیچیده‌ترین آمادگی وزارتخانه بود که تاکنون در عملیات ضد تروریسم انجام داده است.»

همزمان با استقرار گروه‌های دلتا فورس و متحدان کرد آنها در فرودگاه بغداد، در واشنگتن دی سی گروه کوچکی از مقامات ارشد، از جمله کلاگ، کوتس، گرین وی و برایان هوک در تدارک عملیات در «اتاق وضعیت» برای حمله آماده می‌شدند. مارک اسپر وزیر دفاع، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک و مایک پومپئو از پنتاگون نظاره گر بودند.
 
ترامپ از مار-لا-لاگو با اوبراین مشاور امنیت ملی، که تعطیلات کریسمس را در پالم اسپرینگز، کالیفرنیا نیمه کاره رها کرده بود، عملیات را پیگیری می‌کرد. مقامات می‌خواستند رئیس جمهور برنامه خود را تا حد ممکن عادی نگه دارد، تا مشخص نکند که چیزی در جریان است.

در «اتاق وضعیت»، مقامات با نگرانی خوراک‌های سمعی و بصری را کنترل می‌کنند. کوتس به یاد می‌آورد: «در آن زمان، شما فقط باید نفس خود را حبس می‌کردید.» یکی دیگر از مقامات رسمی حاضر در این باره گفت: «این احساس شبیه تماشای «عبور یک تاچ داون در هوا» بود، به این امید که گرفته می‌شود.

بر اساس فایل صوتی‌ای که بعداً به سی ان ان و واشنگتن پست درز کرد، ترامپ هنگام ترور به سخنان مقامات نظامی گوش می‌داد که این مقامات از طریق دوربین‌هایی که کیلومترها در آسمان هستند، عملیات را رصد می‌کردند.

رئیس جمهور در یک نشست با حضور حامیان مالی حزب جمهوری خواه این کشور در ایالت فلوریدا در توصیف لحظه عملیات گفت: «(مقام‌های نظامی آمریکا به من گفتند) قربان! آنها (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) با هم هستند. قربان! آنها (فقط) دو دقیقه و 11 ثانیه وقت دارند. قربان! آنها 2 دقیقه و 11 ثانیه برای زنده بودن، زمان دارند. آنها در خودرو هستند، آنها در یک خودروی زرهی هستند آقا، آنها تقریباً یک دقیقه وقت دارند، آقا. 30 ثانیه. 10 ، 9 ، 8 ... واما یک هو بوم (صدای انفجار ناشی از حمله موشکی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی و المهندس) شنیده شد».

ترامپ این جمله رسمی را یادآوری کرد: «آنها رفته‌اند، آقا».

اما ترامپ یکی از جزئیات مهم را ذکر نکرد. به گفته دو مقام آمریکایی، پس از حمله، یک عامل کردی که در لباس افسر پلیس عراق بود به سمت خودروی حامل سلیمانی رفت، عکس گرفت و به سرعت نمونه‌ای از بافت را برای تأیید دی ان ای برداشت و در تاریکی شب ناپدید شد.

ایران با خشم قابل پیش بینی نسبت به ترور سلیمانی واکنش نشان داد و ده‌ها موشک بالستیک رابه دو پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرد. هرچند کسی کشته نشد، مقامات پنتاگون بعداً گفتند که بیش از 100 نفر از پرسنل آسیب مغزی شدید دیده‌اند.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، گفت که این حمله موشکی فقط یک «سیلی به صورت» بود و انتقام کامل ایران برای این ترور نبود. مقامات و کارشناسان آمریکایی معتقدند که ایران ممکن است سرانجام اقدام به ترور یک مقام ارشد آمریکایی یا حمله تروریستی به تأسیسات آمریکا کند.
 
تهران مطمئناً اهداف برجسته‌تری را در ذهن دارد
 
ترور سلیمانی همچنین ممکن است منجر به نوعی واکنش مرگبار ایرانیان شود. مولروی، که از سال 2017 تا 2019 در پنتاگون خدمت می‌کرد، می‌گوید که او با ترور سلیمانی مخالف نیست، اما او نحوه اجرای آن را زیر سوال برد.

مولروی گفت: «ما در استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین وسواس زیادی داریم، اما از راه‌های زیادی می‌توانستیم اثر انگشت از خود به جا نگذاریم. اگر آمریکا از گرفتن اعتبار برای این عملیات امتناع می‌ورزید، ایرانیان «نیازی به انتقام آشکار و شلیک موشک به سمت سفارت ما نداشتند».

اما تهران تقریباً مطمئناً اهداف برجسته‌تری را در ذهن دارد. میلر، وزیر دفاع موقت پیشین گفت: با پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، تهدیدهایی توسط ایرانیان علیه مقامات ارشد ایالات متحده صورت گرفت. (وزارت دفاع به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداد.)

در حالی که مقامات تهدیدهای انتقام جویی ایران را جدی گرفتند، ایالات متحده همچنین یک لیست از «منابع حساس» بدست آورد که مقامات خاص و مواضعی را که آنها به عنوان اهداف احتمالی ترور در اختیار داشتند، معرفی می‌کرد. سه مقام پیشین گفتند که این انتقام سلیمانی است.
 
15 میلیون دلار برای محافظت از برایان هوک و مایک پمپئو اختصاص داده شد
 
میلر گفت، چگونگی حفظ امنیت این مقامات پس از ترک دولت «موضوع گفت و گو در بالاترین سطوح» در پنتاگون بود. میلر گفت، در هفته‌های آخر دولت، مقامات نگران بودند که تیم بایدن از جدی بودن این تهدیدها علیه مقامات دوره ترامپ چشم پوشی کند. (سخنگوی کاخ سفید گفت: ما همه اقدامات امنیتی مناسب را جدی می‌گیریم اما قادر به اظهارنظر در مورد مسائل اطلاعاتی نیستیم.)"

اقدامات حفاظتی برای برخی بی سر و صدا انجام شد. در لایحه اعتبارات امضا شده توسط رئیس جمهور ترامپ در روزهای پایانی سال 2020 ، 15 میلیون دلار برای ارائه خدمات محافظتی به «مقامات ارشد سابق یا بازنشسته وزارت خارجه» که «با تهدید جدی و معتبر یک قدرت خارجی یا عامل روبرو هستند، اختصاص داده شده است».

وزارت خارجه از اظهارنظر در مورد هویت افرادی که ممکن است تحت حمایت قرار بگیرند خودداری کرد. دو مقام پیشین گفتند: این مقررات با در نظر گرفتن دو مورد طراحی شده است: پمپئو و هوک.

دستیار سابق کاخ سفید گفت: «این پول برای برایان و پمپئو است. ایرانیان برای این دو خطری جدی هستند».


  • نویسنده :
  • منبع : جماران