19 دی: فعالیت کارخانه شیر و لبنیات وارنا پس از سال‌ها تعطیلی روز چهارشنبه از سر گرفته شد.
 کارخانه شیر وارنای ورامین وابسته به صنایع شیر شهداد در روز یکشنبه یازدهم شهریور سال ۱۳۸۶ و با حضور پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور، اسکندری وزیر وقت جهاد کشاورزی و جمعی از مسوولان استانی و محلی با برگزاری مراسمی رسمی و پر سر و صدا افتتاح شد، کارخانه‌ای که در ابتدا اعلام شد که به هزینه شخصی مرحوم حسن توکلی طرقی احداث شده است.
این کارخانه در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و زیربنای ۳۰ هزار مترمربع احداث و ظرفیت تولید روزانه یک‌هزارتن انواع محصولات لبنی را داشت.
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
با افتتاح این کارخانه و رونق تولید در شهرستانی که رتبه دوم تولید شیر استان تهران را در اختیار دارد، فرصت‌های شغلی پایداری در منطقه ایجاد شد و اغلب جوانان و افراد جویای کار ورامینی در این کارخانه که در دو شیفت کاری فعالیت می‌کرد، مشغول به کار شدند.
با گذشت یک سال از فعالیت این کارخانه، اغلب سوپرمارکت‌های استان تهران، محصولات این کارخانه را عرضه کردند و تبلیغات فراوان تلویزیونی با عنوان " وارنا خط سفید آشنا " آینده بسیار خوبی را برای این کارخانه متصور می‌کرد.
فعالیت این کارخانه طی ۵ سال بدون مشکل و طبق برنامه طراحی شده از سوی مدیرعامل در حال اجرا بود و صادرات این محصول به کشورهای همسایه از جمله عراق، باعث گردید تا آوازه این کارخانه از مرزها فراتر رود.
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
فوت صاحب کارخانه وارنا
روند فعالیت کارخانه وارنا با رشدی تصاعدی در حال طی شدن بود تا این که حسن توکلی طرقی پس از طی یک مرحله بیماری، در تاریخ چهارم دیماه سال ۱۳۹۱ فوت کرده و پیکر وی پس از تشییع در کارخانه، در روز پنجم دیماه در قطعه ۴۸ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
با فوت مرحوم توکلی، زمزمه‌ها و شایعات بسیاری در ورامین به گوش رسید که وی فوت نکرده است و بدهی‌های کارخانه باعث شده که موضوع فوت وی مطرح شود البته مراسم تشییع وی با حضور صدها نفر در ورامین برگزار شد.
با فوت مرحوم توکلی، به یکباره دوران طلایی کارخانه به پایان رسید و طی پنج سال، فعالیت کارخانه شیر وارنا اندک اندک با افت شدید مواجه شد، میزان تولید کاهش یافت، بدهی‌های معوق به دامداران افزایش یافت، تعدادی از کارگران اخراج شدند، اقساط وام دریافت شده معوق شد، بدهی آب، برق، گاز، مالیات و بیمه روی هم انباشته شد و هر هفته و هر ماه، عده زیادی از کارگران با تجمع در مقابل کارخانه و یا فرمانداری ورامین، خواستار تعیین تکلیف خود شدند.
شاید کسی هم تصور هم نمی‌کرد که فقط ۱۰ سال فعالیت کارخانه وارنا در سال ۱۳۹۶ به تعطیلی کامل این کارخانه منجر شود و امروز با اخراج تمامی کارگران، فقط انبوهی از بدهی بانکی با دستگاه‌های خاک گرفته برجای مانده و تلاش سال‌های اخیر تمامی مسوولان نیز نتوانسته قفل بسته این کارخانه را باز کند.
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
وعده آغاز فعالیت کارخانه وارنا با حضور بخش خصوصی
کاهش فعالیت کارخانه وارنا باعث شد تا مسوولان شهرستان ورامین با نشست مشترک با بخش خصوصی تلاش کنند بار دیگر این کارخانه فعالیت مجدد خود را از سر گیرد.
فرماندار ورامین وقت ورامین روز ۲۳ دیماه سال ۹۶ در جلسه بررسی مشکلات کارخانه وارنا که با حضور مسوولان کشوری، استانی و شهرستان برگزار شد از مشارکت بخش خصوصی برای راه اندازی این کارخانه خبر داد.
محمدرضا یوسفی در این همایش بدون نام بردن از نام شرکت مشارکت کننده اظهار داشت که با توافق صورت گرفته، این کارخانه با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی مجدد شده و فعالیت خود را آغاز می‌کند. 
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
حضور استاندار تهران و توقف توافق با بخش خصوصی
دوم بهمن ماه سال ۹۶ بود که در جریان حضور استاندار تهران در شهرستان ورامین و برگزاری جلسات شورای برنامه ریزی و اداری شهرستان، محمدحسین مقیمی استاندار وقت تهران از کارخانه وارنا بازدید و در جریان روند فعالیت آن قرار گرفت.
در هنگام ورود استاندار تهران، مسوولان کارخانه با وجود توافق با فرمانداری و بخش خصوصی، به یکباره اعلام کردند که از این توافق راضی نیستند و فقط با گرفتن ده میلیارد تومان می‌توانند بار دیگر این کارخانه را فعال کنند.
استاندار تهران نیز دستور داد فعلا این توافق اجرایی نشود تا پس از بررسی بیشتر، مقدمات کار انجام گیرد.
با تأخیر ایجاد شده در روند اجرای توافق، بخش خصوصی نیز از همکاری با مجموعه وارنا انصراف داد.   
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
تجمع کارگران مقابل کارخانه
بلاتکلیفی کارگران کارخانه وارنا باعث شد تا هر از چندگاهی تعدادی از آنان مقابل فرمانداری و یا کارخانه تجمع کرده و خوستار دریافت مطالبات و حقوق معوقه خود شوند.
۲۹ فروردین سال ۹۷ حدود ۴۰ نفر از کارگران با تجمع در مقابل درب اصلی کارخانه وارنا، مسیر اصلی تهران- ورامین را مسدود کردند.
این افراد که عده ای از آنان کارگران تازه اخراج شده کارخانه و عده دیگر، از کارگران شاغل در کارخانه بودند، برای سومین روز متوالی در مقابل درب اصلی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسئولان خواستند تا مطالباتشان را از مالکان کارخانه وصول کنند.
کارخانه شیر وارنا ورامین ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است
اول خرداد سال ۹۷ بود که فرماندار وقت شهرستان ورامین از دریافت تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی توسط کارخانه وارنا خبر داد.
محمدرضا یوسفی به خبرنگار ایرنا گفت: دولت به منظور رفع مشکلات کارخانه وارنا ۲۵۰ میلیارد تومان به کارخانه تولید فراروده های لبنی وارنا تسهیلات داده و اگر امروز مسئولان آن مطالبه تسهیلات دیگری دارند باید شفاف اعلام کنند که برای چه کاری به این پول نیاز دارند.
وی اظهار کرد: دولت و تمامی دستگاه های اجرایی شهرستانی و استانی، بیشترین حمایت از کارخانه وارنا را داشته اند ولی سوء مدیریت باعث شده تا حمایت ها به افزایش فعالیت و رفع مشکلات منجر نشود.
یوسفی گفت: کارخانه وارنا تسهیلات بسیار خوبی را از دولت و سیستم بانکی دریافت کرده، دستگاه های اجرایی نظیر آب، برق و گاز خدمات خوبی به آن ارائه داده و نسبت به وصول مطالبات میلیاردی خود اقدام نکرده اند با این وجود، مسئولان این کارخانه نتوانسته اند از این خدمات به منظور رفع مشکلات این واحد تولیدی استفاده کنند.
فرماندار ورامین افزود: کارخانه وارنا برند جهانی است و سال گذشته بسیاری از محصولات آن به سایر کشورها صادر می شد ولی سوء مدیریت باعث شد تا امروز این کارخانه فقط با ۲ تن شیر ورودی کار کند و بسیاری از کارگران آن تعدیل شده اند.
وی بیان کرد: بارها به مالک کارخانه اعلام کرده ایم که اگر روند فعالیت کارخانه به این صورت ادامه پیدا کند، این واحد بزرگ تولیدی سالانه ۵۰ میلیاد تومان ضرر می دهد.
فرماندار ورامین تصریح کرد: سال گذشته دامداران ورامین حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از کارخانه طلبکار بودند و دیگر شیری به کارخانه نمی دادند ولی با وساطت و برای این که چرخ کارخانه بچرخد، از آن ها خواستیم که کار تحویل شیر را ادامه دهند، اقدامی که باعث شد امروز مطالبه دامداران به بیش از ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برسد.
نماینده دولت در ورامین تصریح کرد: در استانداری تهران نیز اعلام کردیم که اگر عوامل پیدا و پنهان که به ظاهر برای آن دلسوزی می کنند از این کارخانه فاصله بگیرند و مالک را با پیشنهاد های مختلف وسوسه نکنند می توان در کمترین زمان ممکن مشکل این واحد تولیدی را در شهرستان حل کرد.
مدیرعامل کارخانه شیر وارنا راهی زندان شد
هفتم خرداد ماه سال ۹۷ بود مدیرعامل کارخانه شیر وارنا به دلیل آنچه بدهی و شکایت اشخاص حقیقی اعلام، دستگیر و راهی زندان شد.
یکی از مسئولان قضایی شهرستان ورامین با تأیید این خبر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: حکم دستگیری مدیرعامل کارخانه وارنا پس از شکایت اشخاص حقیقی به نیروی انتظامی ابلاغ و این فرد پس از شناسایی توسط این نیرو دستگیر شد.
وی که نخواست نام و عنوانش در خبر ذکر شود افزود: این فرد به دلیل شکایات و بدهی های متعدد راهی زندان شده تا وضعیت طلبکاران مشخص شود.
وعده دوباره راه اندازی کارخانه وارنا با همکاری یک موسسه مالی 
دهم مرداد، سال ۹۷ بود که یک موسسه مالی برای همکاری و مشارکت با مدیران کارخانه وارنا، با مسوولان شهرستان ورامین به توافق رسید.
محمدرضا یوسفی فرماندار وقت ورامین اظهار داشت: زمانی که کارخانه ای با ظرفیت یکصد تن در روز تعریف شده و نتوانسته میزان تولید خود را حتی به ۲۰۰ تن در روز برساند، مسلما زیان ده می شود و سالانه به این میزان بدهی و زیان افزوده می شود.
وی گفت : اگر ظرفیت تولید این کارخانه به ۶۰۰ تن می رسید، این کارخانه می توانست سوده ده باشد، تولید ۴۰۰ تن هزینه و درآمد کارخانه را سر به سر می کرد و فقط می توانست هزینه های جاری را تأمین کنددر حالی که در بهترین شرایط تولید، این کارخانه روزانه ۲۰۰ تن تا وضعیت تولید سر به سر عقب بود و این امر باعث ضرر ۲۰ میلیارد تومانی مجموعه در هر سال شد.
وی افزود: طی ماه های اخیر مسوولان شهرستان ورامین با ده ها گروه فعال در صنایع لبنی مذاکره کرده و بیش از ۴۰ جلسه تخصصی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین وزیر و دستگاه های مختلف برگزار شد تا بتوانیم به توافقی اصولی برای گذر از بحران شرکت وارنا دست پیدا کنیم.
وی بیان کرد: هم اکنون با یک موسسه مالی و اعتباری در خصوص واگذاری کارخانه وارنا به توافقاتی دست یافته و مالکین کارخانه نیز با این امر موافقت کرده اند و طی بازدیدی که رئیس هیأت مدیره این موسسه از کارخانه وارنا داشته  اند، به این امر تمایل نشان داده اند.
یوسفی گفت: بیش از ۸۵ درصد از مراحل واگذاری کارخانه وارنا به این موسسه مالی و اعتباری انجام شده و با ارائه مشوق هایی همچون ارائه مجوز تولید شیر خشک، کره و آب معدنی زمینه را برای این مهم فراهم کرده ایم.
با وجود اعلام این مطلب از سوی  فرماندار وقت ورامین، این توافق هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد.
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
امیدها برای راه‌اندازی مجدد کارخانه شیر وارنا ورامین زنده شد
در جریان بازدید روز دهم آذر امسال سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور از کارخانه شیر وارنا، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین از عزم مسوولان قضایی برای رفع مشکلات این کارخاه و راه اندازی مجدد آن خبر داد.
علیرضا شمس اظهار داشت: این کارخانه در سال‌های نه چندان دور، محصولات لبنی مختلفی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کرد.
وی اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان ورامین و مناطق اطراف، قطب تولید شیر استان تهران بوده و دامداران این منطقه روزانه هزاران لیتر شیر تولید می‌کنند، وجود این کارخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و با فعالیت آن، برای تعداد زیادی از افرادی جویای کار منطقه، شغل ایجاد شده بود.
دادستان عمومی ورامین گفت: این کارخانه در سال‌های گذشته به دلیل برخی از مشکلات مالی تعطیل و شرایط شروع مجدد فعالیت آن فراهم نشده است که این امر علاوه بر بیکاری کارگران، مشکلاتی را در حوزه تولید شهرستان به وجود آورده است.
وی افزود: از حدود دو سال گذشته تاکنون، دادستانی شهرستان ورامین با ورود جدی به موضوع کارخانه وارنا، تلاش کرده تا شرایط رفع مشکلات این کارخانه را فراهم کند که با توجه به رویکرد آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا در رفع موانع تولید و تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در عملی شدن شعار جهش تولید، این عزم در مسوولان قضایی و اجرایی ورامین به وجود آمده تا کارخانه وارنا مجددا راه اندازی شود.
وی تأکید کرد: با تمام توان در صدد رفع مشکلات کارخانه شیر وارنا هستیم و با فراهم شدن شرایط، این کارخانه فعالیت مجدد خود را از سر می‌گیرد. 
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
نقش بانک‌ها در تعطیلی واحدهای تولیدی مشخص شود
معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: باید نقش هریک از دستگاه‌های خدمات‌رسان و شبکه بانکی در تعطیلی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مشخص شود تا بتوان برای بهبود شرایط چاره‌ای اساسی اندیشید.
بابک دین پرست ۲۷ بهمن ماه امسال در جریان بازدید از کارخانه تولید لبنیات وارنا که سال‌ها به صورت تعطیل رها شده بود، اظهار داشت: سوال اساسی این است که چرا یک واحد تولیدی به این عظمت و امکانات که شرایط مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم کرده بود، به این صورت تعطیل شد و نمی‌توان آن را راه‌اندازی کرد.
وی افزود: این واحد تولیدی که با هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری، زمینه  اشتغال حدود ۷۰۰ نفر را فراهم کرده بود، امروز به طور کامل تعطیل شده است اما هیچ گاه علت این تعطیلی و نقش افراد و دستگاه‌های دولتی، خدمات رسان و شبکه بانکی در آن مشخص نیست و این موضوع به دستگاه‌های تصمیم گیرنده منتقل نشده است.
دین پرست گفت: وقتی از هر یک دستگاه‌های خدمات رسان نظیر آب، برق، گاز، اداره مالیات و سایر دستگاه‌ها علت برخورد با یک واحد تولیدی سوال می‌شود، آن‌ها دستورالعمل‌های قانونی را علت این برخورد می‌دانند در صورتی که تا کنون این نوع برخوردها و اثرگذاری آن در تعطیلی واحدهای تولیدی مشخص نشده است.
وی تاکید کرد: حتی بانک هم نباید در صورت تملک یک واحد تولیدی به دلیل بدهی، آن را تعطیل و کارگران آن را بیکار کند.
فعالیت کارخانه لبنیات وارنا ورامین از سر گرفته شد
وعده‌ای که با بازگشایی کارخانه وارنا محقق شد
پس از سال‌ها پیگیری و با تلاش مسوولان قضایی و اجرایی شهرستان ورامین سرانجام پس از ۵ سال، کارخانه وارنا مجددا راه اندازی شد تا امیدها برای تولید و اشتغال در شهرستان ورامین زنده شود.
مدیرعامل شرکت وارنا به خبرنگار ایرنا گفت: مهندس فلاحت مدیر عامل این کارخانه در آیین افتتاح مجدد این کارخانه گفت: در سال ۱۳۸۶  شرکت شیر وارنا تاسیس  و  از سال ۹۱ با فوت مهندس توکلی صاحب کارخانه، این واحد تولیدی رو به تعطیلی تدریجی رفت و سال ۹۷ کاملا تعطیل شد.
وی افزود: متاسفانه با ورشکستگی  این کارخانه طلبکاران برای احیای طلب خود، رو به خارج کردن دستگاه ها جهت فروش نمودند که با اطلاع دستگاه قضایی و تدبیر مناسب این کار صورت نگرفت  و در نهایت سال قبل با پیگیری آیت الله رئیسی و دستور به رئیس دادگستری استان تهران این کارخانه با توافق با طلبکاران مجددا راه اندزی شد.
فلاحت شرایط فعلی کارخانه را مطلوب ارزیابی کرد و تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱۵ نفر نیرو با ۱۵ تن شیر برای تولید لبنیات روزانه در نظر گرفته شده است و در آینده نزدیک امیدواریم به تولید ۲۰۰ تن محصول لبنی و در این راستا بکارگیری  هزار نفر بصورت مستقیم و دو هزار نفر بصورت غیر مستقیم  را داشته باشیم و طبق تعهد به دستگاه قضایی مقرر گردیده است به هیچ عنوان استخدام کارگر غیر بومی شهر ورامین نداشته باشیم  مگر اینکه نیروی متخصص آن در شهر ورامین وجود نداشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :