19 دی: وزارت خارجه فرانسه نسبت به گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.
وزارت خارجه فرانسه روز سه شنبه در سایت رسمی خود مدعی شد: طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران هنوز توضیحی درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در چند سایت اعلام نشده ارائه نداده است. سه ماه پیش فرانسه، آلمان و انگلیس قطعنامه‌ای را کنار گذاشتند که از ایران بابت عدم ارائه توضیح درخصوص منشا ذرات اورانیوم انتقاد می‌کرد. آیا می‌خواهید که قطع‌نامه به روی میز بازگردد یا اینکه نگذاریم مشکل پادمانی در مذاکرات بر سر راه‌اندازی مجدد توافق هسته‌ای خللی وارد کند؟
در ادامه ضمن ابراز نگرانی نسبت به گزارش آژانس درخصوص برنامه هسته‌ای ایران آمده است: این‌ گزارش تایید می‌کند که پیشرفتی در گفت‌وگوهای ایران و آژانس اتمی درخصوص ارائه پاسخ به سوالات آژانس در رابطه به فعالیت‌های گذشته در چندین سایت هسته‌ای اعلام نشده، حاصل نیامده است. ما از ایران می‌خواهیم که در سریع‌ترین زمان ممکن چنین پاسخ‌هایی را ارائه دهد. ما بر حمایت کامل خود بر کار مستقل و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل آن تاکید می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش فصلی خود به کشورهای عضو برجام اعلام کرده که ایران نتوانسته است در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت اعلام نشده توضیحی ارائه دهد.
در این گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد رویترز رسیده، آمده است: پس از چندین ماه، ایران نتوانسته توضیحات لازم را درخصوص ذرات هسته‌ای در سه سایتی که آژانس از آن‌ها بازرسی انجام داده، ارائه دهد.
آسوشیتدپرس هم در توییتی نوشته بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سند محرمانه خود اعلام کرده است که از اواخر ماه فوریه به داده‌های مهم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران دسترسی نداشته است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا