19 دی: عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه امام خمینی(ره) دیدگاه فقهی نسبت به مسئله حکومت داشتند، گفت: رهبری ویژه ایشان حرکت اجتماع را سریع‌تر و وسیع‌تر و پایه‌های انقلاب را محکم کرد.
 امام خمینی(س) با اقدامات ضد رژیم متعدد خود در رأس نهضت اسلامی به رهبری روحانیت قرار گرفته بودند. با وجود این مسئله تمام تلاش رژیم بر این سیاست مبتنی بود که امام خمینی(ره)، محور نباشد و از خاطر مردم محو شود. اما موج انزجار از رژیم در نزد پیروان امام راحل ایجاد شده بود و باعث شد تا امام خمینی(س) به عنوان رهبر حرکت اسلامی در جامعه مطرح شود.

امام(ره) تا آخرین لحظات عمر خویش دست از مجاهدت در راه حق برنداشتند تا اینکه در خرداد ۱۳۶۸ به ملکوت اعلی پیوستند و جهانی را در سوگ خود نشاندند.

آیت الله سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور به مناسبت سالروز رحلت رهبر کبیر انقلاب اظهار داشت: امام خمینی(ره) شخصیتی جامع بودند و آثار فقهی ایشان در حوزه ها در سطح بالا مورد استفاده قرار می گرفت.

وی بیان کرد: افرادی که وارد درس اخلاق امام خمینی(ره) می شدند می گفتند درس اخلاق ایشان تا یک هفته تاثیرگذار است که در این رابطه نیز از ایشان کتاب هایی مانند شرح بر منظومه سبزواری به یادگار مانده است.

امام خمینی(ره) نسبت به معارف الهی جامعیت خاصی داشتند

آیت الله غروی با اشاره به اینکه امام(ره) نسبت به معارف الهی جامعیت خاصی داشتند، افزود: امام تنها یک فقیه نبودند بلکه با اخلاق و معنویت خاصی زندگی می‌کردند و مفاهیم بلند اخلاقی در زوایای وجود ایشان نفوذ کرده بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان کرد: امام(ره) از آنچه مردم دنیا به آن وابسته بودند رسته بوده و اخلاص خاصی بر وجودشان حاکم بود.

تاثیرگذاری امام تنها به عنوان رهبری سیاسی نبود

وی گفت: تاثیرگذاری امام خمینی(ره) تنها به عنوان رهبری سیاسی نبود بلکه ایشان مرجع تقلیدی بودند که شرایط سیاسی آن زمان رادرک و با توکل بر خدا وارد صحنه شده و منجر به پیروزی انقلاب شدند.

آیت الله غروی بیان کرد: امام خمینی(ره) اهداف را شناسایی کردند و با سخنرانی آتشین خود به تهران منتقل شدند و این امر زمینه را برای وقوع حادثه 15 خرداد فراهم کرد که این حادثه موجب نفوذ بیشتر امام در میان مردم و افزایش فشار امنیتی دولت شاه بر امام و مردم بود.


عضو شورای عالی حوزه گفت: مردم سرانجام از درون ساخته شدند و زمینه انقلاب در درون مردم گسترش پیدا کرد.

وی بیان کرد: در سال 56 با شهادت حاج آقا مصطفی در قم و شهرهای دیگر مراسمی برگزار شد که این امر موجب شد شاه احساس خطر کند و مقاله ای در روزنامه اطلاعات آن زمان در توهین به حضرت امام منتشر شد که این امر زمینه ساز حرکت روز 19 دی در قم شد.

هدف اصلی امام خمینی(ره) ایجاد حاکمیت اسلامی بود

عضو جامعه مدرسین با اشاره به خصوصیات اخلاقی امام(ره) بیان کرد: نکته ای که در تمام خصوصیات حضرت امام(ره) وجود داشت این بود که محور تمامی حرکات ایشان اسلام بود و هدفی غیر از خدا و اسلام نداشتند.

وی با اشاره به اخلاص بالای امام خمینی(ره) افزود: امام خمینی(ره) همه اعمال خویش را برای خدا انجام می داد و هدف اصلی ایشان ایجاد حاکمیت اسلامی بود.

امام خمینی(ره) شخصیتی خستگی ناپذیر بود

آیت الله غروی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های امام خمینی(ره) خستگی ناپذیری ایشان بود افزود: هیچ گاه حالت سستی در امام(ره) مشاهده نمی شد.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی امام(ره) این بود که ایشان برای همه با حفظ سلیقه های مختلف احترام قائل بودند.

وی گفت: امام خمینی(ره) با اعتقاد قوی به قدرت خداوند پس از فتح خرمشهر اولین جمله ای که بیان کردند این بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد ودر واقع اعتقاد داشتند رزمندگان و ابزارها قدرت الهی است که منجر به فتح خرمشهر شده است.

جانشینی آیت الله خامنه‌ای از الطاف الهی بود

عضو جامعه مدرسین بیان کرد: بعد از فوت امام خمینی(ره) دشمنان تصور می کردند انقلاب از بین می رود در حالی که یکی از الطاف الهی بعد از فوت امام(ره)جانشینی مقام معظم رهبری بود.

وی با بیان اینکه دین برای هدایت انسان‌ها است، اگر کسی آشنا به مباحث فقهی باشد فقه مباحث فردی نیست بلکه روابط انسان را با دیگران ترسیم می‌کند، ادامه داد: علل و عوامل مختلف باعث شد در جوامع اسلامی بخصوص جوامع شیعی حکومت اسلامی و ولایت در انزوا قرار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام خمینی(ره) دیدگاه فقهی نسبت به مسئله حکومت داشتند، گفت: امام(ره) از توکل و اخلاص فوق العاده‌ای برخوردار بودند.

وی اضافه کرد: شاه اشتباهات زیادی کرد که زمینه برای انقلاب فراهم شد و مردم هوشیارتر شدند تا حکومت شاه سقوط کند و امام(ره) جریان انقلاب را هدایت می‌کردند.

آیت الله غروی تصریح کرد: رهبری ویژه ایشان حرکت اجتماع را سریع‌تر و وسیع‌تر و پایه‌های انقلاب را محکم کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه امام(ره) توانستند با رهبری خویش از فرصت‌ها استفاده کنند و حکومت اسلامی را برپا کنند، یادآور شد: امام خمینی(ره) پس از تشکیل حکومت، مجلس شورای اسلامی را نیز تشکیل دادند و در واقع بسیاری از ارکان نظام شکل گرفت.


  • نویسنده :
  • منبع : مهر