19 دی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به جای پرداختن به حاشیه‌ها برنامه بدهند، گفت: نامزدها با تخریب دیگران در پی تطهیر خود نباشند.
کمتر از دو هفته دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور ایران اسلامی برگزار  دیمی‌شود و شرایط سیاسی کشور متأثر از تبلیغات و مناظرات انتخابی است؛ کاندیدها از هر فرصتی برای معرفی برنامه‌های خود در اداره کشور استفاده می‌کنند.

در این میان متأسفانه بازار تخریب و توهین به دیگران نیز داغ است و به نظر می‌رسد اخلاق بزرگترین بازنده این دوره از انتخابات باشد و در چنین شرایطی انتخاب اصلح بسیار دشوار است.

به همین مناسبت خبرنگار 19 دی با آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی، چهره شاخص جامعه مدرسین حوزه علمیه و تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت‌وگو انجام داده است که مشروح آن در ادامه می‌آید:

• نظر شما در مورد نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری چیست؟

آقایان نخواهند با خراب کردن دیگران خودشان را تطهیر کنند یا نمایش دهند؛ گفتن سخنان دارای نیش و کنایه به هیچ وجه اقدام درستی نیست.

نباید برای رسیدن به قدرت به هر شیوه‌ای متوسل شد به جای جواب دادن پاسخ به مردم و ارائه طرح و راهکار نباید دیگران را تخریب کرد و نامزدها برنامه و طرح‌های خود را بیان کنند، مردم خودشان قضاوت می‌کنند.

اختلاف افکنی به نفع هیچ‌کس نیست

• سخن شما با افراد و رسانه‌هایی که از نحوه انتخاب شورای نگهبان ناراضی هستند و این موضوع را دنبال می‌کنند، چیست؟

در آستانه انتخابات اختلاف نظرها را برای خدا رها کنیم زیرا این روند اقدام اشتباهی است که شکاف بین مردم را بیشتر می‌کند و به مصلحت هیچ‌کس نیست.

• سخن شما با کاندیداهای ریاست جمهوری چیست؟

با مردم صادق باشند و به وعده‌هایشان عمل کنند و در بین کاندیداها هر کس رئیس جمهور شد زبان را حفظ و نیات خود را خدایی کند و برای خدا و مردم و انقلابی که برای آن خون‌ها ریخته شده کار انجام دهد و نفع شخصی را مدنظر قرار ندهد.

دلیل اینکه حضرت امام خمینی(ره) با زحمات جان فرسا انقلاب اسلامی را به وجود آوردند حاکم شدن اسلام و اجرای دستورات الهی بود؛ برخلاف قبل از انقلاب که همه اقدامات برای امور دنیوی بود. لذا همه مردم بخصوص سیاستمداران ما باید رفتار و گفتار اسلامی داشته باشند.

نامزدهای ریاست جمهوری در این مدت باقی مانده کلاه خود را قاضی کنند که آیا قدرت اداره کشور را دارند یا از سر هوس رسیدن به پست و مقام یا رسیدن به متاع دنیوی وارد این راه شدند؛ اگر می‌دانند که فرد دیگری نسبت به آنان اصلح است و یا می‌دانند که توانایی اداره کشور را به درستی ندارند در این راه نمانند.

انقلاب ایران، اسلامی است نه انقلاب اقتصادی و خوردن و بردن؛ نمی‌گوییم نخورند و نپوشند اما ثروت اندوزی باید از راه شرعی باشد و باید خدا را در همه امور در نظر داشته باشند.

نامزدها به جای پرداختن به حواشی، برنامه کلی خود را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و سایر موارد به صورت شفاف اعلام کنند.

اصل وجود و جریان انقلاب این بود که هر کس در هر پست و مقامی است غیر از خدا را نبیند و غیر از آنچه خداوند فرموده عمل نکند؛ همه مسئولان بخصوص رؤسای جمهور باید دقت کنند که چه روشی را اتخاذ کنند و چه افرادی را انتخاب کنند و چگونه به انقلاب خدمت کنند.

هرچند با وجود کارشکنی‌ها، به همه اهداف مدنظر انقلاب نرسیدیم اما نباید عمل به دستورات خداوند که هدف انقلاب بود از بین برود؛ باید روش و منش همه مقامات جمهوری اسلامی خدایی و اسلامی باشد.

اگر انحراف پیدا کنیم و انحراف بیش از آن باشد که انقلاب ما برای آن بود، ما دیگر انقلابی نداریم.

 انتخاب اصلح وظیفه اسلامی و انسانی است

• مردم به چه دلایلی باید در انتخابات شرکت کنند؟

نخست اینکه امام خمینی(ره) برای حاکم شدن اسلام، این انقلاب را به وجود آورد و بیشتر مردم ما دنبال حاکم شدن اسلام محمدی هستند؛ اسلام به ما امر می‌کند فردی را انتخاب کنیم که دستورات خداوند را حاکم کند؛ لذا وظیفه اسلامی و انسانی ما است که اصلح را که خداشناس است و بیش از دیگران توانایی دارد و می‌تواند کار انجام دهد و حساب و کتاب را برای پیاده کردن دستورات اسلام می‌داند، انتخاب کنیم.

اختلاف میان سران و مردم، سبب تسلط دشمن می‌شود

دوم اینکه امام فرمودند پایه اولیه انقلاب، حضور مردم پای صندوق‌های رأی است؛ اگر این وحدت و اتحاد نباشد و این امر محقق نشود و اگر بین سران و مردم اختلاف ایجاد شود دیگران بر ما مسلط می‌شوند و اقدامات خرابکارانه علیه ملت ما انجام می‌دهند و ما را در سختی می‌اندازند.

دشمنان ما بخصوص آمریکای جنایتکار نمی‌توانند آرامش ما را ببینند؛‌ برای همین بود که امام فرمودند هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید؛ زیرا سایر ممالک دنباله‌رو آمریکا هستند و سران این کشور قصد تسلط بر دنیا را دارند. لذا ما باید در برابر زورگویی‌های عجیب و غریب سیاستمداران آمریکا بایستیم و از هیچ‌کس به غیر از خدا نترسیم و امیدواریم خداوند توفیق دهد که ما در این راه قدم برداریم.

• به چه کسی باید رأی داد؟

به کسی که بتواند بار سنگین ریاست جمهوری را تا مقدار زیادی حمل کند و نزدیک‌تر به انقلاب و مردم و حل مشکلات آنان است و کسی که به نظر بهتر از سایرین است؛ دقت کنیم که اگر نامزدی انحرافی دارد به سمت آن نرویم.

• منتخب اصلی چه وظایفی دارد؟

مردم مشکلات و توقعات به حقی دارند که باید به آن توجه شود و کسی که روی کار می‌آید با تشکیل تیم قوی باید در عین حفظ اصل اسلام و انقلاب، به نحوی برنامه‌ریزی کند که مردم در رفاه بیشتری باشند.

مردم ما توقع داشتن رفاه نسبی زندگی را مطابق ذخایر کشور دارند و این امر باید محقق شود.

  • نویسنده :
  • منبع :