19 دی: دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که مردم کمتر در مورد موضوعات فرهنگی و اجتماعی اظهار نظری شنیدند و زمان مناظره به حواشی و انتقاد از دولت گذشت.
اولین مناظره میان نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شنبه (۱۵ خرداد) با موضوع اقتصادی و دومین مناظره عصر روز سه شنبه (۱۸ خرداد) با موضوعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. سومین مناظره هم قرار است عصر شنبه ۲۲ خرداد انجام شود. براساس زمان بندی ستاد انتخابات وزارت کشور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.
عصر سه شنبه دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که مردم انتظار داشتند داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رویکردهای خود را در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بیان کنند؛ انتظاری که کمتر برآورده شد. در واقع هیچ کدام از نامزدها هیچ نقد و نظری درباره مسایل جاری فرهنگی و هنری کشور، مشکلات اصناف و فعالان این حوزه و حتی برنامه‌ها و عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نداشتند و بیشتر به حواشی پرداختند. از جمله این حواشی که دامن گیر انتخابات ریاست جمهوری و مناظره ها انتخاباتی شده، عدم بیان توانمندی ها و برنامه ها و در مقابل تخریب دولت در پاسخ به هر سوال است. رویکردی که باعث دلسردی مردم و نازل شدن سطح مناظره ها شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» چهارشنبه ۱۹ خرداد در جلسه هیات دولت با اشاره به مباحث مطرح شده در انتخابات و تخریب دولت گفت: اگر خدای ناکرده ناصحیح گفته شود، اذهان مردم را به گونه‌ای مشوش می‌کند که نسبت به اصل نظام دچار تردید ‌شوند. ادامه داد: آیا می‌توانیم بگوییم کارخانه نیست؟ اگر ۱۷ طرح بزرگ پتروشیمی در سال ۹۹ افتتاح کردیم، می‌توان این را منکر شد و بگوییم پتروشیمی افتتاح نشده است؟ اگر هزاران کیلومتر جاده و راه‌آهن افتتاح شده، سدهای طرح مهم در طول همین یکی، دو سال اخیر افتتاح شده، آیا می‌توانیم بگوییم افتتاح نشده است. بعد بگوییم هیچ کاری انجام نشده است. این حرف را بر چه مبنایی می‌گوییم.
دکتر روحانی با انتقاد از سیاه نمایی ها در تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها، اظهار داشت: اگر بناست همه این ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و اجرا نکردن مصالح مردم باشد، پس چرا انقلاب کرده بودیم. این که می گوییم در این ۸ سال کاری نشده، ظلم به مردم است  و به مردم توهین می کنیم چون کشاورزی، صنعت، بسیاری از زیرساخت ها و فضای مجازی که اقدامات بسیار خوبی در آنها انجام شده در واقع در دست خود مردم است... در این انتخابات مشخص شد که فقط دولت است که ایراد دارد و بخش های دیگر از جمله قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت به حمدالله خوب و سالم هستند و مشکل فقط دولت است که در این انتخابات آن هم حل خواهد شد. در ادامه مواضع تخریبی علیه دولت در مناظره دوم را بازخوانی می کنیم.
انتقاد از طرح سلامت
یکی از نامزدهای انتخاباتی در دومین مناظره و در پاسخ به سوالی در زمینه فاصله طبقاتی به انتقاد از طرح سلامت پرداخت و اظهار داشت: در طرح سلامت برخی ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان دریافت‌ های ناچیز داشتند.
وی مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرده و بیان داشت: رییس کل بانک مرکزی  باید نسبت به مسوولیت خود پاسخگو باشد، پس مسوول کیست،  ۴۲۰۰ قبل از ریاست من در قوه قضاییه تصویب شد، من عضو شورای عالی هستم، در این شورا آنچه تصویب شد چرا درست اجرا نشد، اگر درست نظارت می شد که این پول به کی داده می شد، بحث ما در اجرای نادرست است مگر در کشور طرح و برنامه کم است.
رویکرد انتقادی این نامزد  در ارتباط با دولت در مورد لایحه صیانت از حقوق بانون بود. او گفت: ابتدای ورود به دستگاه قضایی با لایحه صیانت از حقوق بانوان مواجه شدم که این لایحه در ظرف مدت چند ماه تنظیم شد اما ۴۰۰ روز در دولت معطلی داشت.
ایراد به  نحوه اصلاح قیمت بنزین
نامزد دیگری  هم در دومین مناظره به مساله اصلاح قیمت بنزین پرداخت و گفت: دولت من، دولت های خواب آلود که شب می خوابند قیمت بنزین را چند برابر می کنند و مردمی که توجیه نشدند و با آنها  صحبت نکرده اند و مردمی که به خیابان می آیند، نیست.
وی با بیان اینکه اگر مدیریت جهادی در کشور مستقر شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود، افزود: موضوع این است که در دولت فعلی برنامه نیست و چند بار برنامه ها عوض شده است.
انتقاد از مهاجرت و  واکسیناسیون
افزایش مهاجرت و روند کند واکسیناسیون هم از جمله موضوعاتی بود که یکی از هفت نماینده شرکت کننده در دومین مناظره؛  مورد اشاره قرار داد و به انتقاد از دولت پرداخت.
این نامزد انتخاباتی  با یادآوری این که موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی بوده که در این دولت نرخ آن غوغا کرده است، ادامه داد: در حال حاضر جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور خسته از سربازی، نداشتن شغل، بیکاری، نبود درآمد کافی و مسکن هستند و در حسرت تشکیل خانواده و ازدواج روزگار می‌گذرانند.  
وی  در مورد روند واکسیناسیون کرونا هم بیان داشت: خیلی از  این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند تا این کار را انجام دهند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه ١٨ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است. ۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حدکثری مرگ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که امکان این را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم. دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.
ادامه تخریب دولت
یکی از نامزدهای دومین مناظره، به تخریب شدید دولت پرداخت و گفت: دولت موجود کاری کرده است که پوشک بچه در طی سه سال ۳۶ میلیون برای خانواده ها هزینه داشته باشد. همین دولت بلایی بر سر مردم آورده است که مردم خارج از تهران ۲۸ درصد و ساکنان در تهران ۵۸ درصد ازحقوق خود را برای یک خانه ۷۵ متری پرداخت کنند که در واقع این دولت امیدی باقی نگذاشته است.
وی دولت را متهم به عدم عمل به وعده های انتخاباتی کرد و اظهار داشت: عده ای در سال ۹۲ از مردم رأی گرفتند و بعد هم مشخص شد هیچ تعهدی به آنچه که گفتند، ندارند. آدم از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شود؛ عزیزانی که هستند سعی کنند جوری صحبت کنند که با کارنامه و برنامه های شان همخوانی داشته باشد.
تحریم ها و برجام 
یکی دیگر از نامزدهای انتخاباتی  به انتقاد از دولت در حوزه سیاست خارجی پرداخت و بیان داشت: ما فلان توافق را کردیم که تحریم ها برطرف شود بعد می بینید تحریم ها دو برابر شد می گویند نه ما جام اخلاق را بردیم این که نتیجه کار نمی شود. اگر صحبت می کنیم نباید اجازه داد این فرهنگ تسری پیدا کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا