19 دی: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: زنان باید در تربیت جامعه در نظام جمهوری اسلامی نقش محوری داشته باشند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در سخنانی که امروز در ویژه برنامه شمیم کرامت، با عنوان «الگو برداری بانوان از اخلاق و معنویات حضرت معصومه سلام الله علیها» برگزار شده از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور با همکاری مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران همدان مطرح کرد، با بیان اینکه اگر علم و سعادت دنیا و آخرت می‌خواهید به حضرت معصومه (سلام الله علیها) توسل جوييد گفت: زنان باید در تربیت جامعه اسلامی در نظام جمهوری اسلامی نقش محوری داشته باشند.

وی با اشاره به قوی‌تر بودن ظرفیت فکری و مراتب حوصله علمی خواهران از برادران در برخی از موارد گفت: زنان باید از این ظرفیت‌های خود استفاده کنند و وقتی به ایشان مي‌گوييم حضرت معصومه سلام الله علیها را الگوی خودتان قرار دهید منظورمان این است که نشان دهند یک زن می‌تواند آگاهی بر قرآن، روایات، تاریخ، فقه و احکام داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه از نیازهای بسیار ضروری جامعه‌ی امروز ما وجود خواهران تحصیل کرده و زنانی است که مسیر استنباط و اجتهاد را طی کنند، از وجود کمتر بودن مجتهده ها در این زمان از تعداد انگشتان دست انتقاد کرد.

وی خطاب به طلاب خواهر گفت: امروز یکی از راههای هجمه به دین اسلام القاء اين شبهه است که چرا خدای تبارک و تعالی در احکام بین زن و مرد فرق گذاشته است؟ لذا باید خواهرانی که در مسیر علم هستند بتوانند به راحتی به این شبهات را پاسخ دهند.

آیت الله فاضل لنکرانی، پاسخگويي حضرت معصومه سلام الله علیها به سؤالات شیعیان را یکی دیگر از جنبه‌های قابل الگوگیری زنان از حضرت دانست و افزود: گاهی شيعياني که چه بسا در میان آنها بعضی از علما هم بودند در نبود امام کاظم (عليه السلام) جواب سؤالاتشان را از حضرت معصومه سلام الله علیها دریافت می‌کردند و این موضوع باید برای خواهران ما الگو باشد که خودشان را در کسب علم به بالاترین درجه برسانند چرا که در حوزه علميه می‌توانند به مرتبه اجتهاد برسند.

وی در بخش دیگری از پیام خود، روایات مربوط به وجوب بهشت برای زائر حضرت معصومه(س) را مرتبط با درجات بسیار بالای حضرت در علم، عبادت و سیاست دانست و ادامه داد: سفر و حرکت حضرت معصومه (علیهاالسلام) به سمت مرو پس از اینکه مأمون عباسی، امام رضا(علیه‌‌السلام) را به خراسان مي‌برد نه فقط به خاطر دلتنگی، بلکه به نظر من این سفر یک حرکت سیاسی از سوي حضرت معصومه(سلام الله علیها) برای تحکیم محوریت امامت بوده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: حضرت که در سنين پايين خود بین اقربا و دوستان و محبانش معروف به سر آمدي در علم و تقوا بوده است می‌گوید من باید برای استفاده از محضر مبارک برادرم امام هشتم (علیه‌‌السلام) به خراسان بروم، اين نیز برای خواهران ما می‌تواند الگو باشد که به هنگامه نياز به حضور و حرکت و مجاهدت نقش خودشان را ایفا کنند، هر چند بر زنان جهاد واجب نیست اما حضور در صحنه سیاست، آموزش و تبليغ دين لازم است.


  • نویسنده :
  • منبع :