وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفته دولت این کشور از ابزارهای خودبرای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح استفاده خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه با تکرار لفاظی‌ها علیه ایران گفت کشورش از همه ابزارهای در دسترس خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح استفاده خواهد کرد.

حساب کاربری رسمی وزارت خارجه آمریکا در توئیتر بخشی از سخنان مایک پامپئو را منتشر کرده است. او می‌گوید: «چیزی که مردم آمریکا باید بدانند این است که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ متعهد به استفاده از همه ابزارهایمان برای جلوگیری از دستیابی ایرانی‌ها به سلاح‌های متعارف بیشتر است. من باور دارم که ما توانایی انجام این کار را داریم.»

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ برداشته خواهد شد. پامپئو رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است.

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد که علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود را قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

وی در این باره توضیح داد: «درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره ۵ ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد».

  • نویسنده :
  • منبع : فارس