19 دی: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه نبود سد در برخی از استان ها مانند لرستان خسارت سیلاب را چند برابر کرد، گفت: کسانی که نگاه کوتاه مدت دارند در سال های خشک می گویند که سدها اضافی اند.
سید حسن رضوی می‌گوید: ایران، کشور تر و خشک است. خشکسالی و تر سالی دو روی یک سکه هستند. حتی در خشکسالی هم بعضا سیلاب‌ های وحشتناکی را داریم و بدون سدها نمی توان این سیلاب‌ ها را مهار کرد.

او مدعی است که حتی یک گزارش هم نداریم که نشان دهد سدها باعث تشدید سیلاب‌ ها شده است. در تمامی موارد سدها به نوعی خسارت سیلاب‌ها را تعدیل کرده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب با بیان اینکه خسارت‌ های سیلاب در استانی همچون لرستان ناشی از نبود سد بوده است، ادامه می دهد: در خشکسالی‌ ها معمولا به این فکر می افتیم که سد های ساخته شده به نوعی اضافه بوده و نیازی به آنها نداشتیم و نداریم. دو سال پیش که تر سالی بود، همه از نهضت سد سازی در دولت آقای رفسنجانی دفاع می کردند اما حالا برخی که نگاه کوتاه مدت به مسائل دارند، سد های ساخته شده را اضافی و بیخود می دانند.

او همچنین گفت: به عنوان مثال اگر ما سد بختیاری و معشوره را در منتهی علیه استان لرستان داشتیم، تله اندازی سد به صورت کامل و مدیریت سیلاب به خوبی اتفاق می افتاد. اما متاسفانه ساخت این سدها در برنامه بود ولی در دولت آقای احمدی نژاد فاینانس آن خارج شد اما بنا به دلایلی ساخت آن از اولویت دولت خارج شد.

رضوی با بیان اینکه آب یک کالای اقتصادی است، ادامه داد: علاوه بر اقتصادی بودن، آب یک کالای استراتریک است. اما متاسفانه در کشور ما آب ارزش واقعی خود را ندارد و همین مساله موجب شده که به پروژه هایی که در این حوزه انجام می شود، نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

حجم ذخایر سدها ۴ برابر شد

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران می گوید: کشور ایران در یک مقاطعی دارای آب‌های بسیار فراوان است و در مقاطعی از زمان، برخی از استان‌ها یک قطره آب ندارند، پس بهترین حالت این است که بتوان در آن مقطعی که آب فراوان وجود دارد ذخیره سازی کرد و راه آن سد سازی است.

او تعداد سد های کشور را ۱۹۳ تا اعلام کرد و گفت: پیش از انقلاب تنها ۱۹ سد در کشور وجود داشت که نشان دهنده رشد حدود ۱۰ برابری در این حوزه است. ضمن اینکه حجم سدها ها نیز از ۱۳ میلیارد متر مکعب به حدود ۵۳ میلیارد مترمکعب رسیده که نشان دهنده رشد حدود ۴ برابر است.

سدسازی تنها با مجوز محیط زیست

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین در پاسخ به برخی انتقادهای مطرح شده نسبت تاثیر منفی سد های ساخته شده بر محیط زیست هم گفت: سدها پیش از ساختن از نظر مسائل زیست محیطی مورد مطالعه قرار می گیرند و چناتچه این تاثیر منفی به اثبات برسد، ساخت سد در همان مرحله مطالعاتی حذف می شود. ضمن اینکه ساخت سد در محل مورد نظر باید تاییدیه سازمان محیط زیست را داشته باشد و بدون اخذ مجوز از دستگاه مربوطه آجر روی آجر گذاشته نمی شود.
  • نویسنده :
  • منبع : بازار