19 دی: مشارکت و حضور پرشور مردم در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگ زرین دیگری را در راستای وفاداری به نظام و حمایت از مسوولان به تاریخ پرافتخار ایران اضافه کرد و نشان داد مردم ایران هنوز پای آرمان های انقلاب اسلامی ایستاده اند.
در شرایطی که دشمن با بزرگ‌نمایی مشکلات و سیاه‌نمایی وضع موجود، به دنبال کاهش مشارکت مردم در عرصه انتخابات بود روز جمعه ۲۸ خردادماه مردم غیور ایران با حضور پرشور در این رخداد سیاسی حمایت دوباره خود را از انقلاب و نظام به منصه ظهور گذاشتند و از آزمونی دیگر همچون گذشته سربلند بیرون آمدند.
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری(چهارحوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) و انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه)از ساعت هفت صبح روز جمعه ۲۸ خرداد در سرتاسر ایران آغاز شد و تا ساعاتی پس از نیمه شب ادامه داشت که روند افزایشی حضور رای دهندگان سبب شد تا با دستور وزارت کشور اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد تمدید شود. 
در حماسه ۲۸ خرداد ماه شعبه اخذ رای در سرتاسر کشور میزبان مردمی بود که شناسنامه به دست در صفوفی فشرده و دشمن هراس آمده بودند تا با بینش سیاسی و بصیرت ، عشق و محبت به وطن را به نمایش بگذارند و با وجود تلاش دشمنان خارجی و  داخلی برای کاستن از مشارکت در انتخابات ، تبلیغات منفی درخصوص قهر با صندوق‌های رای و سایه سنگین شیوع ویروس کرونا و همچنین گرمای هوا بویژه در مناطق جنوبی کشور به مسئولیت  اجتماعی خود عمل کردند و نشان دادند که هیچ گاه فرصت دخالت در سرنوشت خود و کشورشان را به دشمنان و بیگانان نخواهند داد.
انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران عرصه‌ بروز و ظهور وحدت همه اقوام ،شیعه و سنی ، پیر و جوان و زن و مرد بود، حضور حداکثری و مقتدرانه مردم در پای صندوق‌ها و شوق رای دادن در آغازین ساعت این ماراتن سیاسی بیانگر این بود که مردم در راه انقلاب و آرمان‌هایش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد و با حضور خود بار دیگر با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و شهیدان بویژه سردار دلها پیمان بستند که برای توسعه ایران تلاش کنند.
گزارش‌های میدانی خبرنگاران در روز انتخابات حکایت از حضور مردم در شعب اخذ رای تا ساعات پایانی شب داشت و شورای نگهبان هم اعلام کرده بود که مشارکت عمومی و حق تعیین سرنوشت، سرمایه جمهوری اسلامی است تا زمانی که مراجعه کننده حضور داشته باشد باید رای اخذ شود.
گرمای هوای شهرستان های جنوبی و گرمسیری هم در برابر شور حضور رای دهندگان کم آورد و مردم این خطه ها ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی ،تا ساعات پایانی شب با حضور در پای صندو ق های رای  زمینه‌ساز حماسه‌ای درخشان و بزرگ در دفاع از آرمان‌های والای امام (ره)، نظام اسلامی و رهبری شدند.
بنا به اعلام «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مجموع ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای بودند که از این تعداد، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر، آرای خود را به صندوقها انداختند که معادل ۴۸.۸ درصد مشارکت واجدین شرایط در انتخابات است.
وی افزود: از این تعداد، آقای سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای، به عنوان رییس جمهوری منتخب ملت ایران برگزیده شد و دیگر نامزدها شامل آقایان محسن رضایی ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای،  عبدالناصر همتی۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای و  سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی ۹۹۹هزار و ۷۱۸ رای کسب کردند.
وزیر کشور در خصوص میزان آرای باطله ماخوذه هم گفت:  ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای باطله نیز در این انتخابات اخذ شده است.
ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد در انتخابات روز جمعه - 28 خرداد- تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر  به عنوان رای اولی واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند.  
در خارج از کشور نیز برای انتخابات ریاست جمهوری ۴۵۰ صندوق آرای هموطنان را اخذ کردند و در مجموع، بر اساس تعرفه های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان در این حماسه مشارکت داشتند.
به گفته معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور ۳۰۰ هزار نفر  هم به صورت مستقیم برای تامین امنیت شعب اخذ رای مأموریت داشتند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر هم ماموریت تامین امنیت مرزها و شهرها و روستاها و راه ها را عهده دار بودند.

 مشارکت مردم در حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ به تفکیک استانها چگونه بود؟
به گزارش ایرنا، پس از پایان انتخابات و شمارش آرا، استانداران و مسئولان ستادهای انتخابات استان ها و فرمانداران شهرستان ها در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا میزان مشارکت مردم بر اساس تعداد تعرفه های مصرف شده را اعلام کردند که در ذیل می آید:
از میان آمار اعلامی ،استان خراسان جنوبی  با ۷۴.۲۲  و شهرستان خوشاب در استان خراسان رضوی با ۱۰۰ درصد بالاترین میزان مشارکت در این دوره از انتخابات را داشتند. 
درصد مشارکت در استان ها
نام استانتعداد واجدین شرایط رای دادنتعداد رای دهندگان یا آرای ماخوذهدرصد مشارکت انتخابات شوراهای اسلامیدرصد مشارکت انتخابات ریاست جمهوری
آذربایجان شرقی سه میلیون و ۴۳ هزار نفریک‌میلیون و ۳۳۸ هزار رای ماخوذه۴۴۴۴
آذربایجان غربیدو میلیون و ۴۲۷ هزار و۷۷۲ نفریک  میلیون و ۱۲۲ هزار و ۶۵۲  ۴۶.۳۴۶.۳
اصفهان سه میلیون و ۶۳۴ هزار و ۱۱۴ نفریک میلیون و ۵۹۲ هزار ۴۱.۲۴۳.۸
اردبیل یک میلیون و  یک هزار و ۴۷۰ نفر۵۴۲ هزار و ۹۲۶ رای۵۴.۳۵۴.۳
البرزیک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر۷۳۳ هزار و ۱۷۰ رای۴۲۴۲
ایلام ۴۵۹ هزار و ۵۷۳ نفر۲۸۹ هزار نفر۶۳.۲۶۳.۲
بوشهر۷۹۷ هزار و ۹۵۱ نفر۴۶۷هزار و ۵۹۹۵۸.۶۵۸.۶
تهران۹ میلیون و ۸۱۵ هزار ۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۵۸۰ رای اخذ شده 
۳۴.۳۸
چهارمحال و بختیاری ۷۴۱ هزار و ۳۲۲ نفر۳۶۳ هزار و ۴۴ نفر۵۰.۶۳۵۳.۲
خراسان رضوی۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۲۴۲ رای ماخوذه۵۵۵۵
خراسان جنوبی  ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر۴۲۲ هزار و ۵۹۹۷۴.۲۲۷۴.۲۲
خراسان شمالی۶۷۲ هزار نفر۴۳۰ هزار  نفر۶۳.۵۶۴
خوزستان۳ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۳۵ نفریک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر۴۷.۸۴۷.۸
زنجان۸۲۰ هزار نفر۴۳۵ هزار و ۵۹ رای۵۳۵۳
سمنان۵۱۹ هزار و ۵۴۰ نفر۲۸۰ هزار و ۶۲۱
۵۴ 
سیستان و بلوچستانیک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۵۰۷ نفر یک میلیون و ۳۸ هزار و ۴۵۹
حدود ۶۲
فارسسه میلیون و ۵۸۴ هزار نفربیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار رایحدود ۴۸حدود ۴۸
قزوین۹۴۵ هزار و سه نفر۴۹۲ هزار و ۸۱۵ نفر۵۲.۱۴۵۲.۱۴
قم۸۴۶ هزار و ۴۳ نفر۴۴۸ هزار و ۴۰۲ نفر۴۸۵۳
کردستانیک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۲۶ نفر ۴۵۱ هزار و ۹۸۸۳۷.۰۷۳۷.۰۷
کرمان۲ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۵۷۲ نفریک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۷۵ نفر۵۹۶۰
کرمانشاهیک میلیون و ۵۷۷ هزار نفر۷۱۱ هزار و ۲۵۲ رای ماخوذه۴۶۴۶
کهگیلویه و بویراحمد۵۵۰ هزار و ۶۴۲ نفر۳۳۹ هزار و ۴۷۳ نفر۶۲۶۲
گلستانیک میلیون و ۳۵۴ هزار نفر۸۲۴ هزار رای حدود ۶۲حدود ۶۲
گیلانیک میلیون و ۸۸۹ هزار  و ۵۳۴ نفر
۵۶.۴۵۷
لرستانیک میلیون ۵۰۱ هزار و ۹۶۴ نفر۷۱۴ هزار و ۶۴۴ ۴۸۴۸
مازندران۲ میلیون و ۴۷۴ هزار و ۲۰۵ نفریک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر۶۰.۷۶۰.۷
مرکزییک میلیون و ۹۸هزار و۳۶۶ نفر۵۲۷ هزار و۵۸۵ نفر۴۷۴۹
هرمزگانیک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر۶۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر۵۶.۵۲  ۵۸.۱۱
همدانیک میلیون ۴۲۵ هزار و ۹۷۰ نفر۶۵۰ هزار و ۴۲۰ نفر۴۵.۶۴۵.۶
یزد۷۳۳ هزار و۷۲۱ نفر ۴۲۵ هزار و۱۸۶ نفر۵۶.۸۵۷.۹
نکته: امروز و پس از حماسه آفرینی ۱۹ ساعته مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی در ۲۸ خرداد ماه ۱۴۰۰،رئیس جمهوری منتخب کشور ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، خبرگان رهبری و اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا  به مدد همین حضور و برگه‌های رای برگزیده شده‌اند و حال نوبت مسئولان است که به تحقق خواسته های مردم اهتمام کنند و همه تلاششان را برای رفع مشکلات و توسعه ایران اسلامی بکار ببندند.
  • نویسنده :
  • منبع :