19 دی: طبق آمار وزارت امور داخلی و ارتباطات ژاپن از برآورد سالانه جمعیت کودکان، تا پایان ۳۱ مارس سال جاری /۱۱ فروردین ۱۴۰۰/ جمعیت زیر ۱۵ سال ژاپن با ۱۹۰ هزار نفر کاهش به ۱۴.۹۳ میلیون نفر (۷.۲۸ میلیون دختر و ۷.۶۵ میلیون پسر) رسید که برای چهلمین سال متوالی با کاهش روبرو بوده است.
به گزارش آساهی شیمبون، جمعیت کودکان ژاپن از سال ۱۹۸۲ به طور مداوم در حال کاهش است و اکنون در پایین ترین نقطه طی ۵۰ سال گذشته قرار دارد. جمعیت سالمندان ۶۵ سال به بالا نیز از ۱۹۹۵ بیشتر از کودکان است.
طبق برآورد سازمان ملل برای جمعیت سال ۲۰۱۹، ژاپن کمترین نسبت جمعیت کودکان را در۳۳ کشور با بیش از۴۰ میلیون شهروند دارد.  
پیش بینی می شود شیوع کرونا با کاهش بیشتر میزان زاد و ولد که در حال حاضر ناچیز است، این روند کاهشی را در ژاپن تسریع کند.
دولت در حال بررسی تدابیری برای حل مشکل این کاهش از جمله ایجاد آژانس اختصاصی کودکان است که به مشکلات و مسائل آنها رسیدگی کند.
از سوی دیگر نتایج تازه ترین سرشماری در ژاپن حاکی از کاهش ۰.۷ درصدی جمعیت این کشور در دوره ۵ ساله ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ است. این نتایج نشان می دهند که جمعیت ژاپن تا یکم اکتبر سال ۲۰۲۰، برابر با ۱۲۶ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۵۶۸ نفر بوده است.
این رقم بیش از ۸۶۸ هزار نفر نسبت به جمعیت در سال ۲۰۱۵ کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۵، جمعیت ژاپن برای اولین بار پس از آغاز سرشماری در این کشور در سال ۱۹۲۰ کاهش داشت.
مسئولان این وزارتخانه علت کند شدن روند کاهش جمعیت را افزایش آمار خارجی های ساکن در ژاپن می دانند. آن ها می گویند که بسیاری از ژاپنی ها نیز به دلیل همه گیری کرونا از خارج به کشور بازگشته اند.
تعداد ساکنان در ۹ استان از ۴۷ استان ژاپن افزایش داشت. بیشترین افزایش جمعیت در توکیو و برابر با ۵۴۹ هزار نفر، معادل با ۴.۱ درصد افزایش، بود.
تعداد خانوارها در ژاپن ۵۵.۷۲ میلیون بود. این تعداد حدود ۲.۲۷ میلیون خانوار نسبت به سرشماری قبلی بیشتر است که نشانگر ادامه روند رو به افزایش پیشین است.
تعداد افراد هر خانوار از ۲.۳۸ نفر به ۲.۲۷ نفر کاهش یافت که کمترین تعداد ثبت شده تا کنون است. مسئولان وزارت امور داخلی می گویند که این رقم نشان می دهد سالمندان بیشتری اکنون تنها زندگی می کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا