19 دی: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله فاضل‌لنکرانی عالمی زمان‌شناس و یک مرجع تمام انقلابی بود که در رابطه با استقلال حوزه‌ها نظر جدی داشت و همیشه بر مستقل ماندن حوزه‌ها پافشاری می‌کرد.
آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز دوشنبه در «نخستین پیش همایش اندیشه های سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی»، در قم افزود: آیت الله فاضل لنکرانی از همان ابتدای مکتب در کنار امام راحل بود و وی همراه امام راحل بودن در نهضت اسلامی را به ماندن صرف در حوزه و پرداختن به امور علمی ترجیح داد و در این مسیر به استقبال تبعید و زندان رفت.

وی یادآور شد: آیت الله فاضل لنکرانی معتقد بود اگر نظر ولی فقیه در رابطه با جهان اسلام باشد برای تمام مسلمانان لازم الاجراست.

وی با بیان این که رسیدن به قله مرجعیت به آسانی بدست نمی آید و فرد باید به مرتبه علمی و آگاهی بالایی دست یابد افزود: تیزبینی از ویژگی های مهم مرجعیت در جهان تشیع است و در مقوله تیزبینی و آینده نگری مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از علمای سرآمد است.

به گفته حسینی بوشهری، فلاسفه از تیزبینی و آینده نگری بعنوان کمال قوه فطریه تعبیر کرده اند نظیر آنچه خداوند متعال از آن به نام حکمت الهی یاد می کند.

وی اظهار داشت: آیت الله فاضل از شخصیت های بارز عصر حاضر است و شخصیت علمی، اخلاقی و آگاهی وی در ابعاد مختلف زبانزد است.

امام جمعه موقت قم اضافه کرد: آیت الله فاضل لنکرانی یک فقیه برجسته و دارای نبوغ فوق العاده بود و شایستگی او از همان ابتدای ورود به عرصه فقاهت و معرفت نمایان بوده است.

وی اظهار کرد: آیت الله فاضل لنکرانی مشاور امین و اعظم آیت الله بروجردی بود و در بسیاری از تصمیم گیری های امور مرجعیت در کنار مرجع تقلید شیعیان بوده است.

حسینی بوشهری افزود: آیت الله فاضل لنکرانی در سن ۱۹ سالگی در پای درس زعیم حوزه های علمیه وقت آیت الله بروجردی به درجه اجتهاد می رسد؛ پدیده ای که امروز کمتر در حوزه های علمیه به چشم می خورد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: آیت الله فاضل لنکرانی از همان آغاز تحصیل در حوزه علمیه به تدریس پرداخت و در سطوح بالای حوزه سنگین ترین و پرمایه ترین درس خارج از اخلاق، درس کفایه وی بود.

وی در پایان اظهار داشت: غذای حلال، لقمه سالم و سفره پاک شخصیت واقعی انسان را می سازد و مشکل اصلی جامعه ایرانی فقدان اخلاق و معنویت است و پرخاشگری ها، ناراحتی ها و غیره که در اجتماع مشاهده می شود اثر فقدان معنویت است که برکت را از زندگی عمومی مردم و همچنین علم حوزویان از بین برده است.

همایش اندیشه های سیاسی، اجتماعی و انقلابی آیت الله فاضل لنکرانی بهار سال ۱۴۰۲ در قم برگزار خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :