"سی سی تی وی" تلویزیون مرکزی چین گزارش کرد «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از توافق هسته ای را «اشتباهی احمقانه» توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا، تلویزیون چین روز پنجشنبه گزارش کرد از دیدگاه رییس جمهوری اسلامی ایران، خروج آمریکا از برجام «یک اشتباه بزرگ» بوده است و دولت آمریکا باید تحریم ها را لغو کند.

تلویزیون چین تصریح کرد: رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی با بهانه اینکه برجام نمی تواند مانع توسعه برنامه موشکی ایران شود از آن خارج شد.

گزارش ادامه می دهد که از نظر رییس جمهوری اسلامی ایران اگر آمریکا می خواهد اشتباهش را جبران کند و عضوی از برجام باشد باید به تحریم ها خاتمه داده و غرامت بازگرداندن مجدد آن را پرداخت کند.

گزارش اضافه می کند که در سال جاری میلادی طبق توافق هسته ای، تحریم «فروش تسلیحات متعارف به ایران» خاتمه می یابد و روحانی هشدار داده است که اگر آمریکا بخواهد این تحریم را تمدید کند با «واکنش سخت تهران» روبرو خواهد شد.

تلویزیون چین تاکید کرد که تحریم تجارت تسلیحاتی با ایران اکتبر ۲۰۲۰ (مهر/آبان ۱۳۹۹) خاتمه می یابد ولی آمریکا در تلاش است آن را تمدید کند و ایران هم تهدید کرده است به آن واکنش نشان خواهد داد.

گزارش حاکی است حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پیشتر هم از آمریکا خواسته بود هر روز به دنبال یک «دسیسه» علیه ایران نباشد.  

تلویزیون چین آورده است: وقتی که ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها را از سرگرفت روابط بین آمریکا و ایران بشدت پرتنش شد از آن زمان چین بارها خواستار لغو این تحریم های غیراخلاقی شده است.

"سی سی تی وی" گزارش کرده است ایران و قدرت های بزرگ در جولای ۲۰۱۵ (تیر/مرداد ۱۳۹۴) به توافقی تاریخی دست یافتند که در برابر لغو تحریم ها، ایران فعالیت های هسته ای خود را محدود و برخی را متوقف کند اما در ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) ترامپ یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها را دوباره اعمال کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا