19 دی: شهادت آیت الله بهشتی و یارانش تجلی اوج استیصال و درماندگی منافقان بود كه اندیشه های ناب خدمتگزاران راستین این مرز وبوم را برنتافتند و آنان را هدف آمال شوم خود قرار دادند و اینگونه نقاب از چهره دروغین خویش برداشتند.
حوادث تیر 1360 خورشیدی، چهره واقعی گروهك های منافق به عنوان دشمنان اصلی نظام نوپای جمهوری اسلامی را برای مردم آشكار ساخت. در ششمین روز این ماه آیت الله سیدعلی خامنه ای رییس جمهوری در مسجد ابوذر هدف ترور نافرجام قرار گرفتند و یك روز پس از آن با انفجار بمبی در سالن اجتماعات دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی، آیت الله سید محمد حسینی بهشتی رییس دیوان عالی كشور و 72 تن از یارانش شامل چهار وزیر و چند معاون وزیر، 27 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسوولان و اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و 72 تن از نیروهای والامقام انقلاب اسلامی خطاب به دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «می خواهید با شهادت رساندن عزیزان ما، این ملت فداكار را از صحنه بیرون كنید. شما تا توانستید به فرزندان اسلام، چون شهید بهشتی و شهدای عزیز مجلس و كابینه با حربه ناسزا و تهمت های ناجوان مردانه حمله كردید كه آنها را از ملت جدا كنید و اكنون كه آن حربه از كار افتاده و كوس رسوایی همه تان بر سرِ بازارها زده شد، در سوراخ ها خزیده و دست به جنایاتی ابلهانه زده اید كه به خیال خام خود، ملت شهید پرور و فداكار را با این اعمال وحشیانه بترسانید و نمی دانید كه در واژه شهادت، واژه وحشت نیست». 2 روز پس از فاجعه هفتم تیر مردم برای تشییع شهدا در میدان حسن آباد جمع شدند و به طرف بهشت زهرا(س) به حركت درآمدند. حضور گسترده و انبوه اقشار مختلف مردم در مراسم تشییع و فضای عاطفی پدید آمده در سراسر كشور امواج وسیع حمایت از نظام و نفرت از سازمان تروریستی را تشدید كرد.

پس از آن بنا بر پیشنهاد قوه قضاییه، مبنی بر نامگذاری هفته نخست تیر ماه به نام هفته قوه قضاییه، این موضوع در 27 تیر 1373خورشیدی در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید و هر ساله از یكم تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شد تا فرصتی مغتنم برای تكریم و تقدیر از تلاش ها و زحمت های صادقانه این قشر خدوم و متعهد باشد و خاطره مجاهد نستوه، مجتهد و متفكر انقلابی و 72 تن از شهیدان والامقام گرامی داشته شود.

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و 72 تن از یارانش با «محمدحسن اصغرنیا» عضو پیشین حزب جمهوری اسلامی و جانباز حادثه هفتم تیر 1360 خورشیدی به گفت وگو پرداخته است.

لزوم شناخت افكار و اندیشه های شهدای هفتم تیر

در حادثه هفتم تیر 1360 خورشیدی، 72 تن به همراه آیت الله بهشتی به شهادت رسیدند و 27 تن هم مجروح شدند كه هر كدام از این افراد جایگاه ویژه ای در نظام نوپای جمهوری اسلامی داشتند. افرادی مانند محمدباقر حسینی لواسانی پزشك و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، حسن عباسپور وزیر نیرو، محمدعلی فیاض بخش سرپرست سازمان بهزیستی كشور، محمود قندی وزیر پست و تلگراف و تلفن، موسی كلانتری وزیر راه و ترابری و ... كه هر كدام از آنها دارای سمت های مهم و مشغول به خدمت بودند. این افراد دارای افكار و اندیشه هایی بودند كه جامعه كنونی به ویژه مسوولان باید به آن توجه كنند؛ یعنی به مناسبت سالروز این حادثه تهیه پوستر و تبلیغات نیاز نیست بلكه باید اندیشه های این شهدا را شناسایی كرد و در حوزه های مدیریتی به كار برد.

باورمندی شهدای هفتم تیر به انقلاب اسلامی و مردم

شهدای هفتم تیر به انقلاب اسلامی و مردم باور داشتند. این افراد كه با حضور پرشور خود، انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده بودند با وجود اینكه سمت هایی همچون وزارت، نماینده مجلس، فرماندار و ... را در اختیار داشتند هیچ گاه خود را جدای از مردم نمی دانستند و شغل های خود را وسیله ای برای پیشرفت قرار نمی دادند بلكه بر این باور بودند كه باید خدمتگزار مردم باشند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. از این رو اینها درس هایی است كه جامعه می تواند از این شهدا بگیرد. امروزه مشاهده می شود كه در جاهایی تبلیغات، تشریفات و خودمحوری حاكم شده است كه با رجوع به اندیشه ها و افكار شهدای هفتم تیر باید جایگزین این ویژگی ها شود.



مدیریت و آینده نگری آیت الله بهشتی برای جامعه امروز

آیت الله بهشتی آینده نگر بود و حزب جمهوری اسلامی هم در راستای همین امر تشكیل داد. او با قدرت مدیریتی كه داشت در حرف و عمل یكسان عمل می كرد و تمام تلاش خود را برای سربلندی اسلام و ایران به كار می برد. ویژگی هایی كه كشور در شرایط فعلی به آن نیاز مبرم دارد؛ یعنی دولت، نهادهای مسوول، رسانه ملی، مطبوعات و خبرگزاری ها باید اندیشه ها و افكار آیت الله بهشتی و دیگر شهدای هفتم تیر را برای جامعه معرفی كنند.

اعتقاد آیت الله بهشتی به جوان گرایی و كادرسازی

آیت الله بهشتی به جوان گرایی، كادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی برای اداره كشور توجه ویژه ای داشتند. تشكیل حزب جمهوری اسلامی در ارتباط با همین روحیه كادرسازی وی بود كه خود به عنوان دبیركل این حزب از سواد و مقبولیت كافی برخوردار بود و افرادی همچون آیت الله علی خامنه ای، آیت الله اكبر هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر و ... در این حزب حضور داشتند. آیت الله بهشتی به عنوان یكی از اعضای حزب به سبب سطح سواد علمی و آشنایی با دیگر زبان های زنده دنیا، آمادگی هر نوع مناظره و مباحثه با احزاب و گروه های دیگر را داشت.

یكی دیگر از ویژگی‌های آیت الله بهشتی جوان گرایی بود. وی برای این باور بود كه باید به جوانان فرصت داد تا بتوانند به كشور خدمت كنند و به همین دلیل بسیاری از افراد جوان هم در حزب جمهوری اسلامی حضور داشتند و در مناطق مختلف خدمت می كردند. برای نمونه حبیب مالكی جوان ترین فرماندار كشور بود كه در حادثه هفتم تیر هم به شهادت رسید.

بنابراین با نگاهی به بسیاری از افرادی كه در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی سمت هایی را بر عهده داشتند این حقیقت به دست می آید كه افراد جوان در پست هایی همچون فرماندار، استاندار و ... خدمت می كردند زیرا امام خمینی(ره) و یارانش همچون آیت الله بهشتی حاضر بودند تاوان بی تجربگی جوانان را بدهند اما مدیرانی امین برای كشور تربیت كنند. امروزه باید با پیروی از این اندیشه ها در حوزه های مختلف مدیریتی كشور می توان به جوان گرایی دست زد تا نیروها و كادرهایی توانمند برای آینده كشور تربیت كرد.

هفته نخست تیرماه؛ هفته قوه قضاییه

به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی و 72 تن از یارانش، هفته نخست تیرماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است. از این رو افرادی كه در این قوه خدمت می كنند باید با شناخت افكار و ویژگی های آیت الله بهشتی آنها را برای خدمت به مردم به كار بگیرند. مستقل بودن، نظم در كارها، پاكدستی، عقیده روشن، هماهنگی حرف و عمل و ... از ویژگی های آیت الله بهشتی بود. همچنین وی در تمام كارهای خود از قرآن استفاده می كرد. بنابراین همه مسوولان و نهادها باید از این ویژگی ها استفاده كنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا