19 دی: مدیرکل دامپزشکی استان خراسان شمالی گفت : ۱۸۰ راس گوسفند یکی از دامداران روستای زوعلیا شهرستان مانه و سملقان به دلیل مشکوکی تلف شدند.
دکتر حمید رمضانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: فرضیه اولیه ما برای تلف شدن این تعداد دام سبک مسمومیت ناشی از خوردن آب آشامیدنی و یا مرتع است که برای مشخص شدن دلیل اصلی نمونه برداری از مراتع محل چرا و آب و لاشه گوسفندان گرفته شد.
وی اضافه کرد: پس از مشخص شدن نمونه برداری می توان در مورد دلیل اصلی تلف شدن دام این دامدار مانه و سملقانی در استان خراسان شمالی اظهار نظر دقیق داشت.
مدیرکل دامپزشکی اظهارداشت: لاشه تمام گوسفندانی که به دلیل مسمومیت تلف شدند با نظارت دامپزشکی جمع آوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی دفن شد.
رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان مانه و سملقان نیز اعلام کرد که آبی که علت اولیه بری تلف شدن دام یکی از دامداران روستای زوعلیا در این شهرستان اعلام شد، ارتباطی به شرکت ندارد و این آب از سوی بخش خصوصی برای این دامدار تامین شد.
به گفته وی اداره متبوعش هیچ مسوولیتی سازمانی برای تامین آب شرب دام روستاییان ندارد.
برآورد اولیه میزان خسارت ناشی از این مسمومیت افزون بر۲ میلیارد ریال اعلام شده است.
استان خراسان شمالی که 44 درصد جمعیت آن در روستاها سکونت دارند، یکی از استان های مستعد کشاورزی و دامی است که حدود 2 میلیون راس دام سبک و 81 هزار دام سنگین در این استان وجود دارد و سالانه 160 هزار تن شیر خام و 22  هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :