19 دی: سخنگوی گروه طالبان دوشنبه شب گفت که این گروه به دنبال آن است طرح صلح خود را حداکثر تا ماه آینده به دولت افغانستان ارائه دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ذبیح الله مجاهد افزود: مذاکرات صلح و روند صلح در روزهای آینده تسریع خواهد شد و انتظار می رود که وارد مرحله مهمی شود.
وی ادامه داد: احتمالا برنامه کتبی صلح تا آن زمان که دو طرف طرح مکتوب صلح خود را ارائه دهند، یک ماه به طول بینجامد.
مجاهد اعلام کرد که آخرین دور مذاکرات یک مقطع جدی را پشت سر گذاشته است.
سخنگوی طالبان مدعی شد: با وجود این که ما دست برتر را در میدان‌های جنگ داریم، اما در مورد گفت و گوها و مذاکرات بسیار جدی هستیم.
مجاهد ساعاتی پیش نیز اعلام کرد که نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در مزار شریف مطمئن باشند که ما با آنها هیچ کاری نخواهیم داشت و امنیت آنها را تامین می‌کنیم. هیچ مشکلی برای آنها وجود نخواهد داشت.
وی همچنین افزود: در صورت دریافت پیشنهاد برای مذاکرات بین افغانی در مسکو، طالبان آماده است آن را بررسی کند.
سخنان مجاهد درحالی بیان می‌شود که طالبان از پایان ماه آوریل (فروردین /اردیبهشت) همزمان با آغاز عقب نشینی نیروهای ناتو و شروع عملیات خروج نظامیان آمریکایی بر شدت حملات خود به مناطق مختلف افغانستان افزوده طی هفته‌های گذشته ده‌ها مرکز منطقه‌ای را تحت کنترل خود درآورده است.
به گفته مقامات امنیتی کشورهای غربی، نیروهای طالبان کنترل بیش از ۱۰۰ منطقه از افغانستان را در اختیار گرفتند، هرچند که خود این گروه مدعی است که تعداد مناطقی که به دست آنها افتاده‌ است، ۲۰۰ منطقه در ۳۴ استان است که مساحت نیمی از افغانستان را شامل می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا