19 دی: معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی کرونا در بیماران تهرانی هم مشاهده شده و به عبارتی این بیماری وارد پایتخت شده است.

دکتر نادر توکلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: وضعیت بالینی بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی موید این موضوع است که نوع دلتای ویروس کرونا به تهران نیز نفوذ کرده است.  

وی ادامه داد: هرچند امکان بررسی بیماران از لحاظ ابتلا به این ویروس جهش یافته هندی، وجود ندارد اما شواهد موجود بر این موضوع دلالت دارد که رفتار فعلی ویروس در بیماران متناسب با دلتا یا همان ویروس جهش یافته هندی است. 

توکلی تاکید کرد: با وجود اینکه شدت ابتلا و عفونت دلتا نسبت به ویروس انگلیسی بیشتر بوده و این ویروس مسری تر است، خوشبختانه مرگ و میر بر اثر این جهش بیشتر نشده است. 

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران ادامه داد: دقت تست های پی سی آر برای تشخیص دلتا، خیلی زیاد نیست و باید بیشتر به علائم بالینی برای تشخیص بیماری توجه کرد. 

توکلی اظهار داشت: علایم اولیه ویروس جهش یافته هندی موسوم دلتا، شبیه سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد و احتقان بینی مهمترین علائم اولیه ابتلا به کرونای هندی به شمار می رود. 

پوشش کامل واکسیناسیون، مهمترین راهکار مقابله با کرونا  

وی ادامه داد: هرچند توصیه های قبلی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برای مقابله با بیماری کرونا موثر است اما مهمترین راهکار مقابله با آن پوشش کامل واکسیناسیون در کشور است. 

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین راهکار مقابله ای با کرونا حتی دلتا، به واکسینه شدن مردم برمی‌گردد و این کار باید با شتاب بیشتری انجام شود. 

توکلی، در شرایط فعلی به مردم توصیه کرد که فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمعات و شستن مرتب دست ها را برای مقابله با کرونا رعایت کنند.  


از شنبه هفته جاری شهر تهران و برخی از شهرهای دیگر استان تهران مانند دماوند و فیروزکوه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند و اکنون شاهد افزایش روند بیماری کرونا در این مناطق هستیم. 

احتمال ورود ویروس کرونای هندی موسوم به دلتا به ایران اولین بار در استان خوزستان مخابره شد. فرهاد ابول نژادیان رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز دوم تیر ماه با اعلام افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان‌های جنوبی کشور، خطر اصلی را شیوع نوع دلتا کرونا ویروس عنوان کرد. 

به گفته وی، خطر اصلی شیوع نوع جهش یافته یا متاسیون یافته این ویروس موسوم به دلتا کرونا است که بسیار خطرناکتر است و اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند، شاهد یک پیک جدید بسیار گسترده‌تر و پیچیده تر از پیک قبلی کرونا در استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان خواهیم بود. 

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، نیز پیش از این اعلام کرده بود که با ورود دلتا از جبهه جنوبی و شرق کشور، اکثر شهرهای استان سیستان و بلوچستان قرمز شده است. 

به گفته وی،‌ ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده است، احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف و به دنبال آن ورود این ویروس به کشور وجود دارد.

 

 

 

  • نویسنده :
  • منبع :