19 دی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خسارت 9000میلیارد تومانی کووید19 به بخش فرهنگ و هنر در کشور خبر داد.
سید عباس صالحی در حاشیه سفر به سمنان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: کروناویروس چه در سطح دنیا و چه در سطح ملی خسارت‌های زیادی به حوزه فرهنگ و هنر وارد کرد و بخش فرهنگ و هنر کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.
وی با اشاره به اینکه مشاغلی که خصلت تجمعی دارند از کرونا آسیب جدی دیدند اضافه کرد: مشاغلی مثل فرهنگ و هنر، گردشگری و...که خصلت تجمعی و اجتماع دارند در این یک سال و نیم گذشته آسیب‌ها و خسارت های جدی دیدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخش فرهنگ و هنر ایران از اسفندماه که شاهد شیوع کروناویروس در ایران بودیم تا اواخر اردیبهش‌ماه 1400 افزون بر 9000میلیارد تومان خسارت دیده است که حجم قابل توجهی است.
دکتر صالحی با بیان اینکه جبران این خسارت با توجه به شرایط اقتصادی کشور دشوار است افزود: با این وجود اقدامات حداقلی برای جبران بخشی از این خسارت ها صورت گرفت که اعطای تسهیلات معیشتی به هنرمندان ، همچنین اعطای تسهیلات 700میلیارد تومانی از طریق سامانه کارا در مرحله اول و مرحله دوم آن که اخیرا ثبت نام آن شروع شده و ...از این جمله است.
وی با اشاره به اعطای تسهیلات معیشتی به اعضای صندوق هنرمندان گفت: حدود 80 هزار نفر عضو این صندوق هستند که 20 هزار نفر از آنان در مشاغل دیگری هم فعالیت دارند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واکسیناسیون خبرنگاران گفت: واکسیناسیون براساس اولویت هایی در حال انجام است و بعد از کادر درمان، افراد پرخطر و بیماران زمینه ای و افراد سالمند نوبت به مشاغل پرخطر می رسد که خبرنگاران نیز در ذیل مشاغل پرخطر تعریف شده و واکسیناسیون آنها انجام می شود.
وی با بیان اینکه فعالان رسانه و خبرنگاران در شمار مشاغل پرخطر هستند افزود: واکسیناسیون ها براساس اولویت اعلام شده در حال انجام است و در حوزه خبرنگاران نیز، در حال حاضر در حال انجام ثبت نام خبرنگاران هستیم و در ادامه با توجه به شرایط تامین واکسن، واکسیناسیون خبرنگاران نیز انجام خواهد شد.
دکتر صالحی با اشاره به معرفی شهرهای خلاق در بخش های مختلف گفت: شهرهایی که موفق به دریافت این نشان شدند باید از این عنوان و نشان چه در راستای بهبود فضای آن رشته فرهنگی و هنری و چه در راستای بهبود شرایط اقتصاد شهر استفاده کنند.
این عضو کابینه ادامه داد: انتخاب شهرهای خلاق هم برای فرهنگ و هنر و هم برای اقتصاد یک فرصت جدی است و باید حداکثر استفاده را از آن برد

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا