19 دی: گمرک مرزی اسلام قلعه چند ساعت قبل و گمرک مرزی ابونصر فراهی هم ساعتی پیش به کنترل طالبان درآمد.
یک منبع آگاه گفت: نیروهای طالبان توانستند کنترل این دو گمرک مرزی افغانستان با ایران را در دست بگیرند.
این منبع آگاه در گفتگو با عصرایران اظهار کرد: بعد از گمرک مرزی اسلام قلعه، گمرک مرزی ابونصر فراهی هم به دست طالبان سقوط کرد.
ایران و افغانستان داری ۳ گمرک مرزی هستند که هم اکنون ۲ گمرک مرزی در کنترل طالبان است. گمرک مرزی اسلام قلعه چند ساعت قبل و گمرک مرزی ابونصر فراهی هم ساعتی پیش به کنترل طالبان درآمد.
سخنگوی طالبان نیز در توئیتی از سقوط شهرستان اسلام‌قلعه ولایت هرات خبر داد.
«ذبیح‌الله مجاهد» با انتشار فیلمی نوشت: «شهر بندری اسلام قلعه در ولایت هرات عصر امروز به دست مجاهدین امارت اسلامی سقوط کرد.»
در همین حال برخی از رسانه‌های محلی هرات نیز از درگیری نیروهای دولتی و طالبان در گمرک مرز ایران خبر دادند. 
گفته می‌شود که برخی از سربازان افغان پس از درگیری به سمت خاک ایران فراز کرده و به پاسگاه‌های ایران پناه برده‌اند.
برخی از تصاویر و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اعضای طالبان پس از رسیدن به گمرک اسلام‌قلعه آن را به‌تصرف خود درآورده و پرچم افغانستان را پایین کشیده‌اند.
در همین راستا همزمان فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نیروهای طالبان را در حال گفت‌وگو با مرزبان‌های ایرانی در نزدیکی این گمرک نشان می‌دهد.
گروه طالبان از اواسط ماه اردیبهشت امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ شهرستان از مجموع ۴۲۱ شهرستان افغانستان را در اختیار دارد.
تشدید حملات طالبان همزمان شده با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که پس از نزدیک به دو دهه صورت می‌گیرد.


تاجران از ارسال محموله های تجاری به۲مرز دوغارون و ماهیرود خودداری کنند

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک نیز در این ارتباط گفت: به دلیل تحولات عصر امروز در گمرک اسلام قلعه و ابونصرفراهی افغانستان، تاجران تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله های تجاری در رویه های مختلف به مرزهای دوغارون و ماهیرود خودداری کنند.

سخنگوی گمرک اظهار کرد: از عصر امروز و متاثر از تحولات صورت گرفته در کشور افغانستان در اسلام قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و  بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد. 

وی افزود: از تاجران و بازرگانان درخواست می شود تا اطلاع ثانوی از ارسال محموله های تجاری به مرزهای "دوغارون" و "ماهیرود" خودداری کنند. 

لطیفی گفت: مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان شامل این محدودیت نیست و فعال است.




  • نویسنده :
  • منبع :