19 دی: وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد: ما از تلاش‌های ایران در راستای پیشرفت روند صلح افغانستان قدردانی کرده و امیدواریم این تلاش‌ها، سبب پایان خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی با هدف تأمین صلح پایدار و سراسری در کشور شود.
وزارت خارجه افغانستان از بیانیه مشترک نشست تهران که میان شماری از نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده بود، استقبال کرد.
در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه -۱۷ تیر- از سوی وزارت خارجه افغانستان منتشر شده، آمده است که دولت افغانستان، هر اقدام و تلاش حقیقی‌ای را که منجر به پایان جنگ، تأمین صلح پایدار و حفظ دستاوردهای ۲۰ سال اخیر شود، به دیده‌ی قدر نگریسته و از آن حمایت می‌کند.
این بیانیه افزوده است: «ما از تلاش‌های دولت ایران در راستای پیشرفت روند صلح افغانستان قدردانی کرده و امیدواریم این تلاش‌ها، سبب پایان خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی به هدف تأمین صلح پایدار و سراسری در کشور شود.»
نشست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیئت عالی سیاسی طالبان صبح چهارشنبه، ۱۶ تیرماه، به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تهران افتتاح شد.
ظریف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست، ضمن اعلام آمادگی ایران برای کمک به روند گفت‌وگوها بین جناح‌های افغانستان به‌منظور حل‌وفصل بحران‌های جاری در این کشور، بر تعهد جمهوری اسلامی برای کمک به توسعه همه‌جانبه افغانستان پس از برقراری صلح تأکید کرد.
رهبری هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در این دور از مذاکرات را «یونس قانونی» معاون ریاست جمهوری افغانستان در زمان حامد کرزی و رهبری هیئت مذاکراتی گروه طالبان را «عباس استانکزی» معاون دفتر این گروه بر عهده داشتند.
«کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» اعضای هیئت سیاسی بودند که به رهبری «یونس قانونی» برای حضور در این نشست، از کابل به تهران آمده بودند.
این نشست دو روزه روز پنج شنبه با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. طرفین شرکت‌کننده در نشست بین‌الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، بیانیه‌ای شامل ۶ بند صادر کردند. 


بیانیه پایانی اولین دور گفت وگوهای بین الافغانی در تهران    

دو هیات افغانستانی حاضر در نشست تهران تاکید کردند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و همه تلاش ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد. 

بر اساس اعلامیه دو هیئت بین الافغانی نشست تهران، دو جانب اشتراک کننده بین الافغانی صلح که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ ۷ و ۸ ماه جولای سال ۲۰۲۱ در تهران گفت و گو کردند  در مورد مسآئل زیر به توافق رسیدند: 

۱.هیاتها از مساعی و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین صلح در افغانستان و مهمان نوازی های بعمل آمده ابراز امتنان می کنند. 

۲.هر دو جانب با درک مشترک از خطرات ناشی از ادامه جنگ و صدمه ای که از آن متوجه سلامت کشور می شود، به موافقه رسیدند که جنگ راه حل مساله افغانستان نبوده و باید همهٔ تلاش ها در جهت رسیدن به راه حل سیاسی و صلح آمیز توجیه گردند. 

۳گفت وگوها در فضای صمیمانه صورت گرفت و همه مسایل بصورت مفصل و با صراحت مطرح گردید. 

۴هر دو جانب تصمیم گرفتند مواردی را که ضرورت به مشورت و وضاحت بیشتر دارد مانند ایجاد مکانیزم گذار از جنگ به صلح دایمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن طی نشست بعدی که در نزدیکترین فرصت ممکن دایر خواهد شد مورد بحث قرار داده، به نتیجه برسند. 

۵طرفها نشست تهران را فرصت و زمینه جدید برای تقویت راه حل سیاسی معضل افغانستان می دانند. 

۶هر دو جانب حملاتی را که خانه های مردم، مکاتب، مساجد و شفاخانه ها را هدف قرار داده باعث تلفات ملکی می گردند و همچنان تخریب تاسیسات عامه را به شدت تقبیح نموده خواستار به سزا رساندن عاملین آن می گردند.



  • نویسنده :
  • منبع :