19 دی: یک مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دولت افغانستان از ایران خواسته‌ است، تمهیداتی جهت بازگشت نیروهای مرزبانی این کشور به کابل صورت بگیرد و ایران نیز با قبول این درخواست، در حال تدارک پروازی مستقیم به کابل برای بازگرداندن این نیروها است.
به گزارش روز جمعه از پایگاه خبری نورنیوز، این مقام آگاه در ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با نورنیوز افزود: دولت افغانستان برای بازگشت نیروهای مرزبانی خود که دیروز پنج‌شنبه در پی حمله نیروهای طالبان به گذرگاه مرزی اسلام‌قلعه به خاک ایران پناه آورده بودند از تهران درخواست کمک کرده است.
این مقام مطلع گفت: مقامات کابل از ایران خواسته‌اند تمهیداتی جهت بازگشت این نیروها به کابل صورت بگیرد و ایران نیز با توجه به رویکردهای انسان دوستانه، با قبول این درخواست، در حال تدارک پروازی مستقیم به کابل برای بازگرداندن این نیروهاست.
روز پنج‌شنبه، گذرگاه اسلام‌قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران به دست نیروهای طالبان سقوط کرد که در پی آن نیروهای مرزبانی این کشور به داخل ایران پناه آوردند.
جمهوری اسلامی ایران در همین حال، در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه میزبان نشست هیات‌هایی از طرف‌های درگیر در افغانستان برای گفت‌وگو جهت حل‌وفصل موضوعات میان آنها بود که در نهایت با بیانیه مشترکی به پایان رسید.
تهران همواره با حمایت از دولت قانونی افغانستان، خواستار دوری طرف‌های درگیر از بروز ناآرامی و جنگ بوده و تمام توان خود را جهت حل مشکلات این کشور از طریق گفت‌وگوهای سیاسی بین گروه‌های افغانستانی به کار برده است.

  • نویسنده :
  • منبع :