19 دی: وزیر ورزش وجوانان و رییس کمیته ملی المپیک نیمه شب سه‌شنبه (۲۹ تیرماه) تهران به منظور حضور در آیین افتتاحیه سی و دومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ تهران را به مقصد ژاپن ترک کردند.
مسعود سلطانی‌فر و سیدرضا صالحی امیری در طول سفر چهار روزه خود با برخی از همتایان و مقامات ارشد ورزشی جهان به منظور تقویت دیپلماسی ورزشی و امضای برخی تفاهم‌نامه‌های همکاری‌ ورزشی دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
همچنین مهین فرهادی زاد معاون توسعه امور ورزش زنان، محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا و متین بالسینی شناگر المپیکی کشورمان نیز وزیر ورزش را همراهی می‌کنند. 
علاوه بر این، خبرنگاران همراه طاهره طاهریان نایب رییس کمیته ملی المپیک به عنوان سومین گروه اعزامی کاروان ایران ۳۰ تیرماه عازم توکیو می شوند.
نخستین گروه از کاوران ایران اعزامی به سی و دومین دوره بازی‌های المپیک ۲۱ تیرماه راهی ژاپن شدند که این گروه شامل سرپرست و سایراعضای کادر سرپرستی است.
شنبه هفته جاری ۲۶ تیرماه نیز نخستین گروه از کاروان ورزشی ایران با بدرقه مقامات ارشد ورزشی از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) راهی ژاپن شدند. در این گروه ورزشکاران رشته‌های تنیس روی میز با یک سهمیه، تیرو کمان با یک سهمیه، تکواندو با سه سهمیه و  والیبال با ۱۲ سهمیه حضور دارند.
ورزشکاران ایران در ابتدا در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده بودند که از بین همین ۶۸ سهمیه ۴۴ سهمیه در بخش انفرادی و در ۱۴ رشته تصاحب شد. حال از ۴۴ سهمیه انفرادی ۳۴ نماینده (۹ زن و ۲۵ مرد) برای نخستین بار به المپیک می‌روند. با این حال کاروان ستارگان ایران‌زمین به دلیل دوپینگ نماینده کاراته و آسیب دیدگی پریسا جهانفکریان در وزنه برداری دو  سهمیه را از دست داده و از این رو، ایران با ۶۶ ورزشکار (۱۰ زن و ۵۶) راهی توکیو می شود.
این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ - ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده به میزبانی ژاپن برگزار می‌شود. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :