19 دی: وزیر امور خارجه پاکستان درحالی امروز به پکن سفر می‌کند که حادثه اخیر مبنی بر کشته شدن ۹ شهروند چینی در شمال پاکستان روابط دو کشور را تحت الشعاع این ماجرا که اسلام‌آباد احتمال تروریستی بودن آن را رد نکرد، قرار داده است.
به گزارش منابع رسمی پاکستان، سفر رسمی «شاه محمود قریشی» به پکن بنا بر دعوت «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین و کمتر از ۱۰ روز پس از حادثه واژگونی اتوبوس حامل اتباع چینی در شمال پاکستان انجام می‌شود.
گفتنی است در روز ۲۳ تیرماه امسال واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل اتباع چینی در شمال پاکستان باعث جان باختن ۱۳ نفر از جمله ۹ شهروند چین شد. چندین تبعه چینی نیز در این حادثه به شدت زخمی شدند.
مقامات پاکستانی طی تحقیقات اولیه کشف مواد منفجره در محل حادثه را تایید و گفتند که احتمال تروریستی بودن این حادثه وجود دارد.
پس از این حادثه مقام‌های بلندپایه چینی طی تماس با همتایان پاکستانی خود خواستار تحقیقات فوری و موثر برای مشخص شدن ماهیت آن شده و یک تیم امنیتی ۱۱ نفره از پکن به اسلام‌آباد سفر و همراه مسوولان پاکستانی به روند بررسی و تحقیقات ملحق شدند.
براساس این گزارش، وزیر امور خارجه پاکستان قرار است طی امروز و فردا (شنبه) در پکن با مقامات ارشد چینی از جمله وزیر امور خارجه این کشور دیدار و براساس آنچه در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده، درباره موضوعات مرتبط با طرح راهروی مشترک اقتصادی پاک-چین (سیپک)، همکاری‌های دفاعی و امنیتی، واکسن کرونا، مبارزه با تروریسم، تحولات منطقه‌ای و بین المللی رایزنی خواهد کرد.
بازدید این دیپلمات ارشد اسلام‌آباد از پکن همزمان با نگرانی عمیق چینی‌ها نسبت به حملات به اتباع خود در پاکستان صورت می‌گیرد و در واکنش به حادثه اخیر پکن، نشست برنامه ریزی شده دهمین اجلاس کمیته مشترک هماهنگی درباره طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین را لغو شد.
وزارت امور خارجه پاکستان امروز در بیانیه خود اعلام کرد: اسلام‌آباد و پکن نزدیک‌ترین دوستان و شرکای یکدیگر در سخت‌ترین لحظات هستند و روابط دو کشور براساس اعتماد متقابل، درک و اشتراک منافع پایدار است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا