19 دی: ناوهای سهند و مکران از یگان‌های شناور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که وارد سنت پترزبورگ شدند در رژه روز نیروی دریایی روسیه شرکت خواهند کرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با اعلام این خبر افزود: دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی کشورمان هم به دعوت وزیر دفاع روسیه در راس هیات نظامی در مراسم رژه نیروی دریایی این کشور در سوم مرداد در سنت پترزبورگ حضور خواهد یافت.
وی گفت: دریادار خانزادی در حاشیه این مراسم با مقامات عالی رتبه نظامی و دفاعی  روسیه و همتایان خود از کشورهای شرکت کننده دیدار و ملاقات خواهد کرد.
رژه اصلی نیروی دریایی روسیه در سن پترزبورگ روز یکشنبه ۲۵ جولای (سوم مرداد) برگزار می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، ناوبندر مکران که در قالب ناوگروه هفتاد و پنجم، ناوشکن سهند را در این مسیر طولانی  پشتیبانی و همراهی کرده است بدلیل محدودیت‌های محل رژه دریایی از جمله عمق کم و بزرگی این یگان شناور، در ابتدای کانال ولگا توقف خواهد کرد و در همان محل به مراسم خواهد پیوست.
سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که ناوها و ناوچه های چند کشور از جمله ایران در رژه روز نیروی دریایی روسیه شرکت خواهند کرد.  
وی با بیان اینکه در این رژه ۵۴ کشتی جنگی شرکت می کنند، اظهار داشت: این ناوها از روسیه و چند کشور دیگر خواهند بود و رژه امسال در مقایسه با رژه های سالهای قبل روز نیروی دریایی روسیه بزرگترین رژه خواهد بود.
وزیر دفاع روسیه گفت: رژه امسال که پنجمین رژه نیروی دریایی روسیه در تاریخ معاصر این کشور (۳۰ سال پس از فروپاشی شوروی) است در سیصدو بیست و پنجمین سالروز تاسیس ناوگان نظامی روسیه برگزار می‌شود.  
به گفته شایگو، در این رژه دهها کشتی جنگی از جمله ناوچه هایی از ایران، هند و پاکستان شرکت می‌کنند و در مجموع چهار هزار پرسنل نظامی در آن شرکت خواهند کرد. 
 

  • نویسنده :
  • منبع :