19 دی: مقام‌های بیمارستان "گانگارام" در دهلی از تشخیص آبسه کبدی و عارضه «بزرگ شدن غیرعادی» کبد در ۱۴ بیمار بهبودیافته از کووید-۱۹ در دو ماه گذشته خبر دادند و آن را به‌عنوان یکی از عوارض پس از ابتلا به کووید طبقه‌بندی کرده‌اند.
پزشکان هندی می گویند: از ۱۴ بیمار مبتلا به تورم یا آبسه کبدی، هشت نفر در دوران درمان کووید-۱۹ داروهای استروییدی مصرف کرده بودند و یک نفر دچار خونریزی شدید شده بود.
به گفته رئیس بخش کبد و پانکراس بیمارستان گانگارام، ۱۰ نفر از بیماران مرد و چهار نفر زن بودند.
او گفت: نکته غیرمعمولی که یافتیم این بود که ظرف ۲۲ روز دوران نقاهت از کووید-۱۹، بخش‌های بزرگی از هر دو نیمه کبد بیمارانی که مشکل ایمنی بدن نداشتند، متورم شده و به بستری در بیمارستان نیاز پیدا کردند.
به گفته این پزشکان، تغذیه ضعیف و استفاده از استروییدها می‌تواند به آبسه و تورم کبدی منجر شود.
پزشکان این بیمارستان گفته‌اند که یک نفر در اثر شدت خونریزی در حفره شکمی پس از تورم کبدی شدید، جان باخت.
پزشکان بیمارستان گانگارام گفته اند که آبسه و دمل کبد معمولا ناشی از انگلی به نام «انتاموبا هیستولیتیکا» است که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و سپس ممکن است با گردش خون در جهاز هاضمه بیمار، به کبد راه یابد و موجب آبسه شود.
به نوشته روزنامه هندوستان‌تایمز به گفته کارشناسان، تضعیف سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و استفاده از استروییدها برای درمان، احتمالا از عوامل ایجاد آبسه کبدی در ۱۴ بیماری بوده‌اند که در بیمارستان دهلی بستری شدند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا