19 دی: کاروان ایران در دومین روز رقابت های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کسب نخستین طلا توسط جواد فروغی در تیراندازی بعد از در جایگاه هفتم جدول مدال ها قرار دارد.
ورزشکاران ایران در دومین روز رسمی بازی ها در هفت رشته والیبال، تیراندازی، تکواندو، بوکس، تنیس روی میز، شمشیربازی و دوچرخه سواری به میدان رفتند که فروغی از تیراندازی نخستین مدال آور کاروان و نخستین مدال تیراندازی در تاریخ المپیک را کسب کرد.
فروغی در نخستین تجربه حضورش در المپیک که صاحب رنکینگ نخست دنیا در ماده ۱۰ متر تپانچه بادی است در اولین دوره رقابت ها با امتیاز ۵۸۰.۲۵ در رده پنجم ایستاد و به فینال راه یافت و در نهایت با امتیاز ۲۴۴.۸ ضمن شکستن رکورد المپیک، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد.  
تیراندازی که نخستین حضورش به المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد تا به امروز در ۹ دوره بازی‌ها حضور یافته است. المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۶۰ رم، ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۶ مونترال کانادا، ۱۹۹۶ آتلانتا، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو ۲۰۲۰ توکیو. البته نخستین دوره حضور تیراندازان زن به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا باز می‌گردد. اما نخستین مدال این رشته در نهمین دوره حضورش در المپیک به ثمر نشست.
تیراندازی پس از  وزنه برداری، کشتی، تکواندو، دوومیدانی به جرگه پنجمین رشته مدال آور ایران در المپیک پیوست.
فروغی پس از امامعلی حبیبی، مرحوم غلامرضا تختی ،رسول خادم، حسین رضازاده، حسین توکلی، علیرضا دبیر، حسین رضازاده، هادی ساعی ۲ طلا، حمید سوریان، بهداد سلیمی، قاسم رضایی، امید نوروزی، سعید محمد پور، کمیل قاسمی، کیانوش رستمی، سهراب مرادی و حسن یزدانی نوزدهمین مدال طلای کاروان ایران در ادوار المپیک را تصاحب کرد.
همچنین ژیان یانگ از کشور چین در رشته تیراندازی نخستین مدال المپیک را کسب کرد.
در جدول توزیع مدال ها چین با سه طلا و یک برنز در جایگاه اول قرار دارد. کره جنوبی هم با یک طلا و 2 برنز در جایگاه دوم و میزبان و ایتالیا هر کدام با یک طلا و یک نقره در جایگاه سوم مشترک ایستادند. ایران هم با یک طلا در جایگاه هفتم قرار گرفت.
ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶ با کسب سه طلا و یک نقره و چهار برنز در وزنه‌برداری، تکواندو، کشتی در جایگاه بیست و پنجم ایستاد.
این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر اول مردادماه ۱۴۰۰ - ۲۳ جولای ۲۰۲۱ در ۳۳ رشته و ۳۹۹ ماده  به میزبانی ژاپن آغاز شد. ژاپن پیش از این میزبان المپیک ۱۹۶۴ بوده است.
ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد ) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرده است که از بین همین ۶۸ سهمیه ۴۴ سهمیه در بخش انفرادی و در ۱۴ رشته تصاحب شده است. حال از ۴۴ سهمیه انفرادی ۳۴ نماینده ( ۹ زن و ۲۵ مرد) برای نخستین بار به المپیک راه یافتند.

  • نویسنده :
  • منبع :