19 دی: به دنبال تسلط طالبان بر هفت مرز تجارتی افغانستان و کاهش شدید درآمدهای دولت در یک ماه گذشته، نیروهای دولتی و ویژه افغانستان تلاش گسترده ای برای کنترل این گذرگاهها آغاز کرده اند.
وزارت دارایی افغانستان اعلام کرده است که به دنبال تسلط طالبان بر این گذرگاهها در یک ماه گذشته دولت ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون افغانی درآمد گمرکی را از دست داده است.
گروه طالبان طی یک ماه گذشته مرزهای اسلام قلعه در استان هرات و ابونصر فراهی با ایران،  شیرخان بندر با تاجیکستان، اسپین بولدک و دندپتان با پاکستان، آی خانم با تاجیکستان و تورغندی با ترکمنستان را به کنترل خود درآورده است.
عوارض گمرکی مهمترین درآمدهای دولت افغانستان می باشد که اکنون تنها مرز حیرتان در مزارشریف با ازبکستان و تورخم در استان ننگرهار با پاکستان در اختیار دولت است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کابل را با چالش جدی بودجه مواجه خواهد کرد.
"رفیع تابع" سخنگوی وزارت دارایی افغانستان گفته است که دولت تنها درخردادماه امسال ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون افغانی درآمدهای گمرکی داشته است اما در تیرماه این رقم به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون افغانی کاهش یافته‌است.
به گفته تابع در حال حاضر دولت افغانستان نمی داند که درآمدهای گمرکی تحت کنترل دولت با چه روش جمع آوری و پول های آن به کجا می رود.
اتاق تجارت و سرمایه ‌گذاری افغانستان، با نگرانی از اوضاع کنونی در گمرک‌ها و مرزهای این کشور می‌گوید که با کاهش دادوستد در گمرک‌های مرزی کشور که دولت بر آن‌ها تسلط ندارد و بی‌نظمی‌ها در این گمرک‌ها، بازرگانان را واداشته است که علاقمندی خود برای واردات را دست دهند.
«شفیق‌الله عطایی» عضو اتاق تجارت در هرات افغانستان گفته است که بازارهای این کشور با کمبود مواد اولیه، مواد غذایی مورد نیاز مواجه است و اگر دولت اقداماتی در این راستا انجام ندهد شاهد اوضاع نگران کننده خواهیم بود.
"اجمل عمر شینواری" سخنگوی نهادهای امنیتی افغانستان گفته است که تلاش دارند تا وضعیت دفاعی را بهبود بخشیده و سپس وضعیت تهاجمی بخود گرفته و مناطق مهم کشور را که از دست داده اند، دوباره در کنترل خود درآورند.
براساس طرح مشترک وزارت صنعت و تجارت، وزارت دارایی، اقتصاد، کشاورزی، نمایندگان بخش خصوصی و ریاست جمهوری قرار است بزودی عملیات ویژه‌ای برای بازپس‌گیری این مرزها آغاز شود.
روزنامه ۸ صبح افغانستان گفته است که این طرح حدود دو هفته پیش در ریاست جمهوری افغانستان نهایی شده بود اما روند عملی آن تاهنوز آغاز نشده است.
دولت افغانستان که به کمک های خارجی وابسته است، مهمترین منبع درآمدش را از واردات کالا و گمرکات بدست می آورد که این درآمد در یک ماه گذشته با کنترل هفت مرز گمرکی از سوی طالبان با چالش جدی مواجه شده است.
گروه طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان طی دو ماه گذشته موفق شده اند که حدود ۱۵۰ شهرستان را یه کنترل خود درآورند.

  • نویسنده :
  • منبع :