19 دی: رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان را که در جلسه ۷۸۴ این شورا به تصویب رسیده بود برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش روز یکشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس این ابلاغیه، دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.
براساس اساسنامه، این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاوردهای دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنرهای اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنرهای اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.
متن مصوبه اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» به شرح ذیل است:
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
اساسنامه «دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در جلسه ۷۸۴ مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ ۱۸ آذر ۱۳۹۳ رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌ صنایع دستی و گردشگری به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
آموزش هنر ایرانی اسلامی در گستره سرزمین‌های وسیعی از جوامع اسلامی به شیوه‌های متعدد و متنوع دارای دیرینگی شگفت‌انگیزی است. هر یک از هنرمندان بزرگ در این عرصه مبدع روش و شیوه‌های مخصوص به خود بوده، راز و رمزهای هنر خود را متناسب با فراگیران و شاگردان خود طراحی و اجرا کرده‌اند. طی قرن‌ها این شیوه‌ها به سنت‌های آموزشی متنوعی تبدیل شده است. بنابراین باتوجه به ضرورت رشد و اعتلای گنجینه هنرهای اسلامی- ایرانی لازم است متناسب با گستردگی و تنوع این هنرها محیط لازم با بهره‌گیری از امکانات و ابزارهای نوین و تکیه بر بنیان‌های سنتی آموزش متناسب با این حوزه فراهم شود.
اینک پس از بررسی‌های متعدد و نیز با کسب نظر از هنرمندان فرهیخته و دلسوز ایرانی ضرورت تأسیس یک دانشگاه کارآمد و قدرتمند در حیطه هنرهای اسلامی- ایرانی محرز شده که با اهداف و وظایف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، مصوبات و مقررات مربوط اداره خواهد شد.
دانشگاه «هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان» که در این اساسنامه دانشگاه نامیده می‌شود، به‌عنوان یک «دانشگاه خاص» پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج دانش هنری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و ایرانی با اهداف مشخص و برای مدت نامحدود با حمایت معنوی و مادی «سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» تأسیس می‌شود.
این دانشگاه مطابق ضوابط و قوانین آموزش عالی و مبتنی بر آموزه‌های اصیل و دستاوردهای دیرینه هنری به‌منظور رشد، حفظ و احیای هنرهای اسلامی- ایرانی مطابق مندرجات این اساسنامه ایجاد می‌شود. قلمرو موضوع فعالیت این دانشگاه مباحث و مسائل مربوط به جلوه‌های گوناگون هنرهای اسلامی- ایرانی در معنای وسیع کلمه است.
به گزارش ایرنا، دانشگاه هنرهای اسلامی - ایرانی استاد فرشچیان اول آبان ۹۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

  • نویسنده :
  • منبع :