19 دی: اقدام شتابزده دولت انگلیس در واکنش به حمله علیه نفتکش اسرائیلی و متهم کردن جمهوری اسلامی در این حادثه به تاسی از مواضع بی‌اساس رژیم صهیونیستی، اقدامی نسنجیده است که در آستانه روی کار آمدن دولت جدید در ایران، نمی تواند تاثیری مطلوب بر روابط دو کشور داشته باشد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس دیشب با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که لندن به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد ایران پنجشنبه گذشته در ۲۹ ژوئیه با استفاده از یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به کشتی "مرسر استریت" در آبهای بین المللی عمان حمله کرده است.
وی بدون ارائه مدرکی در این زمینه و با محکوم کردن این حمله، آن را غیرقانونی خواند و گفت کشتی ها باید آزادانه مطابق قوانین بین المللی حرکت کنند. وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد لندن با شرکای بین المللی در حال پاسخگویی هماهنگ به این حمله غیرقابل قبول است.
در همین حال تارنمای خبری آمریکایی آکسیوس گزارش داد که دیپلمات‌های انگلیسی و اسرائیلی در نظر دارند تا در گام بعدی برای رسیدگی به این حادثه درشورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل جلسه دهند. پیشتر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه انگلیس در اظهار نظری همسو با این خبر گفته بود: ما با شرکایمان مشغول کار کردن روی گام بعدی هستیم. با دولت‌های درون منطقه و فراتر از آن هم برای پاسخ مناسب (به این حادثه) در حال رایزنی هستیم.
به تعبیر این رسانه‌ خبری، انگلیس و آمریکا با روایت رژیم صهیونیستی در خصوص دخالت ایران در حادثه حمله به نفتکش اسرائیلی همسو شده‌اند.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی متهم کرده و مدعی شده بود که تهران مسئول هدف قرار گرفتن این کشتی نفتی است. "نفتالی بنت" در اظهاراتی تحریک آمیز گفته بود که " از جامعه جهانی این انتظار را داریم که به ایران نشان دهد مرتکب خطای فاحشی شده است و اسرائیل به روش خود پیامش را به تهران می‌رساند."
«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم شامگاه جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد: «ایران نه فقط مشکل اسرائیل است بلکه صادر کننده تروریسم بوده که به تمامی ما آسیب می‌رساند». وی همچنین با متهم کردن ایران درباره حمله به این کشتی گفت: «پاسخی سخت برای حمله به مِرسِر استریت محفوظ است».
لاپید پس از آن نیز در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود، ایران را به دست داشتن در حمله به کشتی این رژیم متهم کرد و خواستار «پاسخ بین‌المللی» به آن شد. او گفت: «ایران بارها تصمیم اسرائیل برای دفاع از خودش و منافعش را تضعیف کرده است.»
سازمان بازرگانی دریایی ارتش انگلیس پیشتر در بیانیه کوتاهی گفته بود که حمله به کشتی اسرائیلی اواخر پنجشنبه شب در شمال شرقی جزیره «مصیره» کشور عمان و در فاصله نزدیک به ۳۰۰ کیلومتری مسقط پایتخت این کشور واقع در شبه جزیره عربی رخ داده و انگیزه آن، دزدی دریایی نبوده است.
درحالی که وزارت دفاع انگلیس کشتی هدف قرار گرفته در سواحل عمان را در مالکیت رژیم اسرائیل دانسته بود، رادیوی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود  که «این کشتی ژاپنی است و توسط یک شرکت اسرائیلی به مالکیت ایان عوفر بازرگان اسرائیلی اداره می شود». شرکت «زودیاک ماریتایم» هم که متعلق به «عوفر» میلیاردر صهیونیستی و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری در پی حمله به آن، کشته شدند.
هنوز هیچ گروه یا کشوری مسئولیت حمله به این نفتکش را به عهده نگرفته است، اما رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ مستنداتی ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده و موفق شده لندن و واشنگتن را در این زمینه با خود همراه کند.
این درحالیست که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران تصریح کرد: موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر قدس باید دست از اتهام زنی‌های واهی بردارد. این رژیم بار اولش نیست که از این اتهامات متوجه جمهوری اسلامی ایران کرده است.
وی با ذکر این نکته که هر کجا این رژیم رفته با خودش ناامنی، ترور و خشونت برده است، اظهار داشت: مسئول وضعیت فعلی همان‌هایی هستند که پای رژیم اشغالگر قدس را به این منطقه باز کرده‌اند.
خطیب‌زاده با بیان این‌که قطعا این اظهارات محکوم است، خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگر قدس باید بداند با این فرافکنی‌ها دردی از دردهایش دوا نمی‌شود. هر کس باد بکارد توفان درو می‌کند.
این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای تردید نمی‌کند برای این‌که از منافع عالیه مردم و از امنیت ملی خودش محافظت کند.
اما اقدام شتابزده دولت انگلیس برای همراهی با ادعای ضد ایرانی رژیم جنایتکار صهیونیستی، به فاصله کمی پس از سکوت شرم‌آور این کشور دربرابر حملات وحشیانه ارتش اسرائیل در غزه در نوع خود سووال برانگیز است. لندن در جنگ ۱۲ روزه صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین نه تنها سکوت اختیار کرد که بر اساس گزارش‌ها به همکاری‌های تسلیحاتی با رهبران تل‌آویو در این مدت، ادامه داده است.
درثانی، وزیر امور خارجه انگلیس که به فاصله سه روز از حادثه حمله به نفتکش اسرائیلی به اسنادی دست یافته که بر اساس آن ایران را محکوم کرده است، چطور درماجرای ترور دانشمند هسته‌ای ایران (شهید محسن فخری زاده) که به اذعان منابع اسرائیلی، تل آویو در این حادثه دست داشته سکوت اختیار کرده است؟
آذر ماه گذشته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با اشاره به نقش رژیم اسرائیل در این عملیات تروریستی از جامعه جهانی و بخصوص اتحادیه اروپا خواست تا این اقدام تروریستی دولتی را محکوم کنند.
متعاقبا حمید بعیدی نژاد سفیر سابق ایران در انگلیس از دولت لندن خواست تا ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کند. وی با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: ترور این دانشمند بزرگ مصداق بارز نقض قوانین بین المللی و نقض ارزشها و استانداردهای جهانی حقوق بشر می‌باشد.
سفیر کشور ما با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران قطعاً از خون این شهید نخواهد گذشت و انتقام آن را خواهد گرفت» افزود: از دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی انتظار داریم که این ترور ناجوانمردانه را به‌روشنی و صراحت محکوم نمایند.
بعیدی نژاد تصریح کرد که در همین چارچوب به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان از دولت لندن درخواست کرده‌ام که این اقدام غیرانسانی استکبار جهانی و صهیونیسم را به‌روشنی محکوم کند.
با این حال «دومینیک راب» در یک موضع‌گیری نیمه جان و انفعالی، به تنش زدایی در این حادثه اکتفا و درباره نقش رژیم اسرائیل هم ادعا کرد که نه ایده‌ و نه سندی ندارد که در این زمینه بتواند پاسخ بدهد. او گفت که « منتظر یافتن حقایق کامل درباره این حادثه » است؛ اما با گذشت بالغ بر ۹ ماه به نظر می‌رسد که هنوز این حقیقت برای او روشن نشده است.
به تعبیر میک والاس نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، گویا شاخک‌های غرب نسبت به قوانین و مقررات بین‌المللی زمانی تیز می‌شود که نام چند کشور از جمله ایران و چین به میان می‌آید.  
روابط انگلیس و ایران در ادوار مختلف، چه پیش و چه پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره پر فراز و نشیب بوده است. از کودتای ۲۸ مرداد که در جریان آن سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس و امریکا نخست وزیر وقت ایران را در سال ۱۳۳۲ سرنگون کردند تا توقیف غیر قانونی کشتی ایرانی در جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس، روابط دو کشور چندان هموار نبوده است. اما موضع‌گیری نسنجیده لندن در ماجرای نفتکش اسرائیلی قطعا پیام اشتباهی را در مقطع کنونی، در حوزه روابط دوجانبه مخابره می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :