19 دی: سخنگوی گمرک گفت: از ابتدای امسال ۹۱۸ نفر که قصد خروج غیرقانونی از کشور به سمت ترکیه را داشتند توسط کارکنان گمرک شناسایی و تحویل مقامات قضایی شدند.
به گزارش روز دوشنبه از گمرک، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون، تعدادی‌ که بیشتر افغان بودند در مرز بازرگان توسط یگان حفاظت گمرک استان آذربایجان غربی شناسایی و دستگیر  شدند.
وی افزود: این میزان کشفیات معادل کشفیات کل سال ۹۸ و سه برابر کشفیات در سال ۹۹ بوده است.
لطیفی در خصوص جزییات کشفیات قاچاق انسان در ماه های اخیر خاطرنشان کرد: در فروردین ماه میزان کشفیات ۱۸۲نفر، در اردیبهشت ۲۵۲ نفر، در خرداد ۶۷ نفر، در تیرماه ۲۷۱ نفر و ۱۴۶ نفر هم تا ۱۰ مرداد ماه توسط یگان حفاظت گمرک کشف شدند.
سخنگوی گمرک در خصوص افزایش کشفیات قاچاق انسان گفت: علاوه بر هوشیاری و دقت کارکنان گمرک، مجهز شدن گمرکات به دستگاه های کنترلی و اسکن، سگ های موادیاب و افزایش تجهیزات کنترلی، افزایش تنش در افغانستان و موج مهاجرت اتباع این کشور به سایر کشورها، باز شدن مرزها و و افزایش تردد کامیون های  حامل محموله های تجاری نیز از دلایل افزایش کشفیات مهاجران غیرقانونی در گمرک است.
کشف ۲۰۰هزار نخ سیگار و ۴۰ بسته دارو در مرز با ترکمنستان
لطیفی گفت: در روزهای اخیر در  گمرک مرزی "لطف آباد" استان خراسان رضوی، از کابین کامیون خروجی به سمت ترکمنستان ۲۰۰ هزار نخ سیگار قاچاق با برند کنت و ۲۴ قوطی نوشابه، توسط مربی سگ های مواد یاب کشف شد، این در حالی است که راننده ضمن ممانعت از بازرسی محموله با فرار به سمت در مرزی و شکستن راه بند اصلی قصد خروج از گمرک را داشته که با هوشیاری پرسنل گمرک، کشنده و تریلر حامل کالا توقیف شد.
وی افزود: پس از هدایت کامیون به سمت درب مرزی، بار دیگر کالاهای قاچاق از داخل کابین راننده تخلیه شد.
سخنگوی گمرک تصریح کرد: راننده برای فرار از قانون به مربی سگ موادیاب پیشنهاد رشوه داده بود که این موضوع توسط این همکار وظیفه شناس رد و در صورتجلسه کشف نیز به آن اشاره شد.
لطیفی گفت: در کامیون دیگری در این مرز، که محموله "گرانول پلی اتیلن" صادراتی به ترکمنستان را حمل می کرد از جعبه بغل تریلر یک جعبه مشکی حاوی ۴۰ بسته انواع قرص و ویتامین توسط مربی سگ موادیاب کشف و طی صورتجلسه ای برای انجام مراحل قانونی در اختیار مقام ذیصلاح قرار گرفت.

  • نویسنده :
  • منبع :