19 دی: عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مادران باردار و شیرده می‌تواند واکسن آسترازنکا بزنند و منعی برای آنها وجود ندارد.
مسعود مردانی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در حال حاضر دستورالعمل کشوری برای تزریق واکسن مادران باردار و شیرده وجود ندارد اما این افراد می توانند در صورت تمایل خود اقدام به تزریق واکسن آسترازنکا کنند.
وی اظهار داشت: تحقیقاتی در مورد عوارض تزریق واکسن برای مادران شیرده و باردار انجام نشده و برخی واکسن ها بدلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برندهای موجود در ایران واکسن آسترازنکا بصورت محدود در زنان شیرده تزریق شده در صورتی که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار و با ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آنها  وجود داشته باشد با صلاحدید پزشک معالج می توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردار مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.
مردانی تصریح کرد: مطالعات محدودی در خصوص ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار انجام شده، تصمیم گیری در این زمینه نیاز به هماهنگی پزشک معالج و زنان باردار دارد تا با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری کرونا در جامعه ریسک ابتلا به بیماری و اطلاعات محدود در زمینه واکسیناسیون زنان باردار تصمیم گیری شود.

  • نویسنده :
  • منبع :