19 دی: مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: مسئولان هیات های عزاداری سعی کنند بهانه‌گیران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خلع سلاح کنند و همگام با رعایت قوانین، مشعل عزاداری را روشن نگه دارند.
به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولان هیات خادم الرضا(ع) قم، با تسلیت فرارسیدن ماه محرم و  ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، افزود: امام حسین(ع) جام جهان‌نماست، در وجودش همه ارزش‌ها تجلی کرده است، نزدیک شدن به ایشان یعنی همه فضایل و ثواب‌ها را کسب کردن؛ به‌خصوص اگر این عشق و اشتیاق در جوانی باشد.

وی اضافه کرد: همه دین در قصه عاشورا تجلی پیدا کرده‌است و به همین دلیل امام حسین(ع) در ملک و ملکوت درخشش دارند.

وی گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب و صد سال اخیر همین جوانان و مردم قم بودند که موثر واقع شدند؛ روحانیت هم سر سفره همین مردم است، اگر مردم نبودند ما هم ‌نبودیم.

اعرافی با اشاره به این‌که ۲۰ سال است که هر سال پرونده عاشورا را در کشورها جمع می‌کنم و در بعضی‌ها حضور داشته‌ام، بیان کرد: چند سال قبل عاشورا در ماداگاسکار یکی از کشورهای آفریقایی بودیم و بعد هم برای ماموریتمان به جزیره موریس رفتیم؛ در چند کشور آفریقایی عزاداری‌ها مثل ایران است، حتی برخی نوحه‌ها فارسی بود؛ در مالزی نیز همین‌طور است.

وی با بیان این‌که هر سال مشعل عزاداری حضرت امام حسین(ع) پرفروغ‌تر می‌شود، تصریح کرد: همان‌طور که عصر عاشورا با این‌که همه‌جا پر از ناامیدی بوده حضرت زینب(س) فرمودند یاد ما از بین نمی‌رود و می‌بینیم که همین‌طور هم شد.

وی با بیان این‌که باید به چند نکته در عزاداری‌ها توجه کرد، گفت: عزاداری‌های ما کارکرد چندگانه دارد؛ ضمن این‌که مستحب موکد و نماد دین است، باید در این محافل مشکلات جامعه شناخته و تبیین کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: سخنرانی گاهی تاثیر ندارد، ولی پیش آمده یک بیت از یک مداحی موثر است؛ مشکلات فرهنگی و اجتماعی که جامعه ما درگیرش است را نمی‌توان با خطبه حل کرد، ولی ممکن است در برنامه شما، به یک نکته کوچک توجه کنید و جوانان تاثیر بگیرند.

اعرافی ادامه داد: دو یا سه مساله را به تناسب در محتواهای برنامه‌های این دهه جا دهید؛ برای مثال ازدواج و معضل جمعیت خیلی مهم است؛ جامعه توازن جمعیت ندارد و مهم‌ترین وظیفه‌ای که عاشورا روی دوش ما می‌گذارد این است که نگذاریم جمعیت عاشقان اهل‌بیت(ع) کم شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان این‌که از دیگر مسائل امروز جامعه محیط‌زیست و رعایت حقوق دیگران است، گفت: روی این مسائل به‌صورت نظام‌مند و غیرمستقیم تاکید شود.

وی خاطرنشان کرد: کرونا مشکلاتی را در پی داشته، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراسمات تعطیل شده‌است، این نگرانی وجود دارد که همبستگی اجتماعی و تحکیم ارزش‌های دینی و فرهنگی آثار جبران‌ناپذیر بگذارد؛ باید از هر فرصتی برای رفع مشکلات استفاده کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :