19 دی: فرماندار مشهد خبر منتشر شده به نقل از وی توسط برخی رسانه‌ها، مبنی بر "کمبود تابوت در مشهد و انباشت پیکر جانباختگان کرونا در این شهر" را تکذیب کرد و گفت: همه دستگاه‌های مرتبط در سطح مشهد با تمام توان در مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا فعال هستند.
محمدرضا هاشمی عصر سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همه دستگاههای مرتبط در سطح مشهد در تلاش هستند تا شرایط بهبود یابد و اقدامات نظارتی نیز افزایش یافته‌ است.
معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار مشهد به روند صعودی شمار جانباختگان کرونا در این شهرستان اشاره و اظهار امیدواری کرد: این وضعیت نگران‌کننده‌ که ظرف روزهای اخیر تاکنون همچنان ادامه دارد با تدابیر عاجل و کاهش سفرها به مشهد رو به بهبودی برود. 
هاشمی بیان کرد: تداوم برگزاری برخی مراسم خانوادگی، دورهمی‌ها و همچنین افزایش سفر و ورود مسافران به مشهد در طول ماه ذی‌الحجه گذشته موجب افزایش‌ شیوع ویروس کرونا و وضعیت دشوار کنونی در این کلانشهر شده است. 
وی ادامه داد: ظرف روزهای اخیر "سیاست کاهش سفر" با جدیت دنبال شده و در همین راستا میزان سفر ریلی به مشهد ۴۸ درصد، سفرهای هوایی ۷۲ درصد و مسافرت جاده‌ای با استفاده از اتوبوس به این کلانشهر مذهبی به میزان ۳۸ درصد نسبت به هفته پیش کمتر شده است. 
فرماندار مشهد گفت: همچنین وضعیت جاری در مراکز و مکانهای مرتبط نظیر مراکز تجمیعی تزریق واکسن کرونا به شهروندان، بیمارستانها و آرامستانها این شهر در چارچوب بازدیدها و سرکشی  مستمر در حال بررسی نظارتی و رصد است. 
وی افزود: علاوه بر بررسی نزدیک و میدانی وضعیت، کارکنان زحمتکش مراکز و مکانهای فعال مرتبط با کرونا در جریان این بازدیدها مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته و کاستیهای مورد نیاز آنها مشخص و تامین شده است. 
هاشمی به سرگشی امروز ۱۹ مرداد ماه به آرامستان رضوان شهرداری مشهد به عنوان محل به خاک سپردن جانباختگان کرونا اشاره و بیان کرد: حجم کاری نیروی انسانی این آرامستان با توجه به افزایش آمار فوت ناشی از کرونا در مشهد بالا است. 
وی ادامه داد: نیروهای فعال در این آرامستان و دیگر مکانها و مراکز مرتبط با کرونا در مشهد، با تمام توان و ظرفیت خود بطور مستمر در حال ارائه خدمت به شهروندان هستند. 
فرماندار مشهد همچنین "رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله فیزیکی در اجتماع" را از سوی آحاد شهروندان امری ضروری توصیف و بیان کرد: عموم مردم باید بطور جدی نسبت به اجرای دقیق دستورات بهداشتی پیشگیرانه پایبند باشند. 
از سوی دیگر، حسین مهدوی دامغانی مدیرعامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد امروز سه شنبه بدون اشاره به آمار دقیق شمار فوتی‌های کرونا در این شهر، گفت: روند صعودی و روزافزون شمار جانباختگان مبتلا به ویروس کرونا در این کلانشهر، آمار روزانه آن را سه رقمی کرده است.

درخواست نمایندگان مشهد از رئیسی: سفر به مشهد را ممنوع کنید

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت:‌ مجمع نمایندگان مشهد از رئیس جمهور خواستار اقدام ویژه برای کمک به شهر مشهد با توجه به آمار بالای کرونا در این شهر شدند. 

فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس،‌گفت: مجمع نمایندگان مشهد طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار اقدامی ویژه برای مشهد با توجه به آمار بالای مبتلایان به کرونا در این شهر شدند. 

متن کامل مجمع نمایندگان مشهد به رئیس‌جمهور به شرح زیر است: 

رئیس جمهور محترم جناب آقای رئیسی 

سلام علیکم 

ضمن تشکر از جنابعالی به خاطر توجه جدی به مسأله کرونا و مشکلات مردم در این زمینه در آغاز دوره ریاست جمهوری و عنایت ویژه به استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد، به اطلاع می‌رساند؛ علی‌رغم نامه هشدارآمیز شماره ۵/۱۵۱۱ مورخ ۱۴۰۰/۵/۹ نمایندگان مردم شریف مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور محترم سابق، تصمیم مقتضی در ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با وضعیت بحرانی شهر مقدس مشهد و مراکز درمانی مملو از بیماران کرونایی اتخاذ نشد. در نتیجه هر روز شاهد وخیم‌تر شدن وضعیت کرونایی در این شهر مقدس بوده و هستیم. 

عبور از این بحران، تصمیم قاطع و فوری جنابعالی مبنی بر تفویض اختیارات ویژه به استان و تامین فوری نیازهای دارویی، تجهیزاتی و بودجه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد را می‌طلبد. بر این اساس موارد زیر مورد تقاضاست: 

۱اعمال ممنوعیت قانونی و فیزیکی سفر به مقصد مشهد مقدس؛ 

۲الزام به رعایت پروتکل‌ها در ادارات، واحدهای صنفی و...؛ و تعطیلی موقت یا کاهش ساعت فعالیت آنها به صلاحدید استاندار؛ 

۳تفویض اختیار تعطیلی موقت اماکن و تجمعات مذهبی به نماینده محترم ولی فقیه در استان؛ 

۴فعال‌سازی مجدد طرح شهید سلیمانی در شهر مقدس مشهد به منظور سازمان‌دهی فوری نیروهای داوطلب برای شناسایی و کمک به افراد مبتلا به کووید ۱۹، قرنطینه فعال و رصد بیماران تا حصول اطمینان از بهبودی کامل آنان توسط سپاه و بسیج استان؛ 

۵تحویل فوری امکانات، اماکن و نیروهای در اختیار ادارات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای نظامی و انتظامی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد، یا درخواست رئیس دانشگاه و تایید استاندار؛ 

۶تخصیص فوری بودجه مورد نیاز، دارو و تجهیزات به دانشگاه علوم پزشکی مشهد. 

در حال حاضر آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری و مرگ ناشی از آن در مشهد بسیار بالاتر از میانگین کشوری است. بر این اساس، ما نمایندگان این خطه مقدس نسبت به بروز فاجعه کرونا در مشهد مقدس به جنابعالی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داده و تقاضا داریم بدون فوت فرصت، در خصوص موارد شش‌گانه فوق‌الذکر اتخاذ تصمیم فرمایید. 

امیرحسین قاضی زاده هاشمی 

جواد کریمی قدوسی 

فاطمه رحمانی 

نصرالله پژمانفر

محمدحسین حسین‌زاده بحرینی



  • نویسنده :
  • منبع :