19 دی: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در دولت دوازدهم از مکاتبه خود با وزیر کشور و خارجه درباره ضرورت رسیدگی به زنان ایرانی دارای همسر افغان، زنان و کودکان پناهنده با توجه به شرایط "بحرانی" افغانستان خبر داد.
معصومه ابتکار در حساب توییتری خود نوشت: با توجه به شرایط بحرانی ‎افغانستان طی مکاتباتی با وزیر کشور و خارجه نسبت به ضرورت  رسیدگی به وضعیت ‎زنان ایرانی دارای همسر افغان و همچنین زنان و کودکان پناهنده تذکر دادم.

درخواست "ابتکار" از "ظریف"؛ صدور ویزا برای زنان ایرانی خواهان خروج از افغانستان
همچنین در کانال تلگرامی وی نوشته شده است که در پی اوج گیری مناقشات و درگیری های مسلحانه داخلی در افغانستان، معصومه ابتکار طی مکاتبه‌ای با محمد جواد ظریف _وزیر خارجه دولت دوازدهم_ با اشاره به پیشروی طالبان در شهرها و روستاهای افغانستان، خواهان تسهیل عزیمت از جمله صدور ویزای زمینی برای زنان ایرانی و فرزندانشان که خواهان ترک آن کشور هستند، شد.
ابتکار همچنین در مکاتبه‌اش با دکتر رحمانی فضلی _وزیر کشور دولت دوازدهم_ با اشاره به موج پناهجویان افغان که وارد کشور می شوند،‌ تاکید کرد که براساس گزارش های واصله، بخشی از آوارگان را زنان و کودکان تشکیل می دهند که با توجه به آسیب پذیری های فردی و اجتماعی این گروه، لازم است تمهیداتی برای آنان در اردوگاه‌های مرزی در نظر گرفته شود.
وی خواستار استقرار تیم پزشک، ماما و مددکاران اجتماعی زن، توزیع اقلام بهداشتی مورد نیاز زنان و دختران و نیز اقلام مقابله با ویروس کرونا، نظارت بر محل اسکان و جابجایی زنان سرپرست خانوار در میان پناهجویان و بهره گیری از خدمات سازمان های غیردولتی فعال در حوزه مهاجرین و زنان برای اعتمادسازی و ارائه خدمات بهینه تخصصی شد.

درخواست "ابتکار" از "ظریف"؛ صدور ویزا برای زنان ایرانی خواهان خروج از افغانستان

طی ماه‌های اخیر درگیری‌های مسلحانه گروه طالبان در افغانستان شدت گرفته و با توجه به پیشروی‌های این گروه در شهرهای افغانستان، نگرانی از خشونت علیه زنان و کودکان حاضر در این کشور افزایش یافته است.
پیشتر، حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان و سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده بودند که جنگجویان طالبان زنان را به زور به عقد در می‌آورند.
از سوی دیگر از جمله ادعاهایی که نگرانی از خشونت علیه این زنان را افزایش می‌دهد؛ بیانیه‌ سفارت آمریکا در کابل است که طی آن در چهار اوت ۲۰۲۱ ادعا شده بود: «گزارش‌هایی وجود دارد که طالبان به نیروهای دفاعی افغان وعده می‌دهند که بعد از تسلیم شدن به آن‌ها آسیب نمی‌رسانند؛ در حالی که این نیروها شب‌هنگام مفقود می‌شوند و بیوه‌های آن‌ها به نکاح اجباری با جنگجویان طالب وادار می‌شوند.»

  • نویسنده :
  • منبع :