19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طولانی بودن میانگین بستری بیماران مبتلا به کرونای دلتا، بار بستری در بیمارستان‌های کشور را سه برابر کرده است.
دکتر سعید نمکی روز چهارشنبه در نخستین جلسه قرارگاه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در خراسان رضوی افزود: متوسط بستری بیماران کرونایی از نوع ویروس انگلیسی در بیمارستان ها ۹.۷ روز است، که این میزان در ویروس ووهان چین ۵ تا ۶ روز بود و حال آنکه با پیدایش ویروس دلتا، بار بیمارستان ها در موج پنجم افزایش چشمگیری یافته است.
وی بیان کرد: بنابراین در شرایط کنونی باید تلاش کنیم بار بیمارستانها را از طریق ایجاد کلینیک های سرپایی و بستری موقت برای تزریق "رمدیسیویر" بویژه در حاشیه شهر مشهد (با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت) و نیز افزایش تست‌گیری و قرنطینه کردن کاهش دهیم، در غیر این صورت اگر تمام مشهد از تخت بیمارستان پر شود، نمی توان این بیماری را کنترل کرد.
وی گفت: اگر طرح بستری‌های موقت و سرپایی در درمان کرونا نبود، کشور با ۲۰۰ هزار تخت بیمارستانی مواجه می‌شد و اکنون روزانه ۲۵ هزار نفر بیمار کرونایی به صورت موقت بستری شده و دارو دریافت می کنند.
به گفته وی، بستری موقت کار بزرگی در راستای مدیریت درمان کرونا بود که باید در کنار طرحهایی مانند طرح بیماریابی و مراقبت شهید سلیمانی توسعه و گسترش یابد.
وزیر بهداشت افزود: بیشتر بیمارستان ها مشکل اکسیژن داشتند که در یکسال اخیر با راه اندازی ۵۰۰ دستگاه اکسیژن ساز جدید تلاش شد این مشکل به حداقل برسد، چراکه در حالت عادی برای بیمار دچار کمبود اکسیژن ۴ تا ۵ لیتر اکسیژن در دقیقه لازم است، در حالی که برای بیماران کرونایی نیاز به اکسیرن بین ۲۵ تا ۳۵ لیتر در هر دقیقه است.
عده‌ای فقط بیمارسازی می‌کنند 
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با انتقاد از رفتار برخی‌ها گفت: عده‌ای برای ما فقط بیمار می‌تراشند و بیمار می‌سازند و ما باید در ته رودخانه زخمی و جنازه جمع کنیم و اگر کوچک‌ترین کاستی در حوزه خدمات‌رسانی پیش بیاید، همه دوربین‌ها به سمت ما می چرخد.
دکتر نمکی افزود: در این دوره ظلم بزرگی به نظام سلامت کشور شد، چراکه عده‌ای شیشه‌های بنزین و کبریت در دست دارند و همه جا را به آتش می کشند و ما همانند آتش نشانان مظلومی هستیم که اگر به دلایلی مانند کمبود آب نتوانیم به سرعت آتش را خاموش کنیم، همه تقصیرها به گردن ما می افتد.
وی اضافه کرد: به‌ هرحال در این دوره جفای بزرگی بر خدمت‌گذاران و مدافعان سلامت شد، اما آنان جسورانه بار بزرگی را تحمل کرده و در مقابل ناسپاسی برخی همواره به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گفتم که شما با خدا معامله کرده اید و نگران چیزی نباشید.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تاریخ کشور شاید هر ۲۰۰ سال بلایی مانند ویروس منحوس کرونا را به خود دیده باشد و این مأموریت را خداوند برای ما محول فرمود که افتخار خدمت به مردم را داشته باشیم.
وی بیان کرد: خدا را سپاس می‌گوییم که نگذاشتیم مشکل کرونا در کشور امنیتی شود و در همین جا دست تک تک همکارانم را می بوسم.
نمکی در این جلسه از استاندار خراسان‌ رضوی، امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی و همه مسوولان دست‌اندرکار این استان در مسیر مقابله با کرونا تشکر کرد.
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دلایل حضورش در مشهد گفت: ابتدا برای خسته نباشید به همه شما همکارانم که می دانم چه فشار و دغدغه ای را تحمل کنید در خدمت شما هستم.
وی گفت: از سوی دیگر اکنون که در آخرین روزهای رفتنم از مسوولیت وزارت بهداشت هستم، همچنانکه پس از رای اعتماد به مشهد آمده و به حرم امام رضا (ع) مشرف شدم، آمده ام که به آقای مهربانی ها بگویم که هر آنچه قول داده بودم را انجام دادیم و اگر کاستی و ضعف بود واقعا از توانمان خارج بوده است.

  • نویسنده :
  • منبع :