19 دی: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برای خرج برخی از کارکنان سفارتش در کابل نیرو به افغانستان اعزام می کند.
ند پرایس روز پنجشنبه به وقت محلی در واشنگتن اضافه کرد کارکنانی را که قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: سفارت آمریکا در افغانستان همچنان باز است و ما به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.
به گفته وی، نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل برای تخلیه کارمندان سفارت و مترجمان مستقر خواهند شد.

پنتاگون: آمریکا سه هزار نیرو به افغانستان اعزام می کند
جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز بلافاصله پس از سخنان ند پرایس اعلام کرد که آمریکا سه هزار نیرو برای کمک به خروج مقامات آمریکایی به افغانستان اعزام می کند.
سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به وقت محلی افزود که نیروهای بیشتر برای محافظت از کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۴۸ ساعت دیگر به کابل می رسند.
این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا اظهار داشت افراد سفارت خود را در کابل از طریق هوایی به فرودگاه منتقل خواهیم کردیم.
به گفته وی، آمریکا هزار نفر را به قطر منتقل می‌کند تا در آنجا برای بررسی درخواست‌های مهاجرتی افغان‌ها و ویزای کسانی بپردازند که در زمان حضور آمریکا در افغانستان به آمریکایی‌ها کمک کردند و اکنون تمایل دارند به خاطر ترس از انتقام طالبان کشورشان را به مقصد واشنگتن ترک کنند.
خبرگزاری آسوشتیدپرس گزارش داد جان کربی تاکید کرد استقرار این نیروها موقت خواهد بود و ماموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران متمرکز خواهد بود و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.
پیش از این، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی با توجه به اوضاع افغانستان و پیشروی طالبان اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور برای کمک به خروج برخی کارکنان سفارتخانه ایالات متحده در کابل به افغانستان اعزام می شوند.
دو مقام آمریکایی نیز روز پنجشنبه به رویترز گفتند انتظار می رود وزارت امور خارجه خروج تعداد قابل توجهی از کارکنان سفارت خود را در کابل اعلام کند زیرا طالبان در افغانستان به سرعت پیشرفت کرده اند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا