19 دی: دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، کاهش کشت و عملکرد تولید گندم در شرایط فعلی کشور نیازمند وارد کردن گندم از خارج کشور هستیم.
ذبیح الله اعظمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا از بررسی آخرین وضعیت گندم و ذخایر محصولات استراتژیک در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهارداشت: اگرچه اینک وضعیت ذخایر استراتژیک گندم مناسب است اما برای تامین نیازهای آتی واردات گندم باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تصریح کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی تاکنون چهار میلیون و ۴۶۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که طبق پیش بینی این میزان حداکثر به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید و نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری دارد.
اعظمی با بیان اینکه دولت ۹۵ درصد پول گندم خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده است، اظهار داشت: سال قبل در این بازه زمانی هفت و نیم میلیون تن گندم خریداری شده بود که در قیاس با میزان خرید امسال شاهد کاهش میزان تولید و تحویل گندم هستیم.
حداقل و حداکثر نیاز به واردات
عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به کاهش گندم تحویلی به سیلوهای کشور ما مجبور به واردات گندم هستیم، حداقل نیاز گندم کشور را در شرایط کنونی ۶ میلیون تن اعلام و تاکید کرد: آمار نهایی نشان می دهد که کشور نیاز به واردات هشت میلیون تن گندم دارد.
مشکل حمل و نقل کالاهای اساسی از بنادر
اعظمی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل کالاهای اساسی که از آن با عنوان بحران یاد کرد، اظهار داشت: طبق پیش بینی کارشناسان با توجه به حجم کالاهای اساسی با بحران حمل و نقل مواجه هستیم.
وی وضعیت روزانه حمل کالاهای اساسی را از بنادر ۶۰ تا ۷۰هزار تن اعلام کرد و گفت که این یعنی صدای زنگ خطر بحران حمل و نقل کالاهای اساسی به صدا در آمده است.
اعضمی با بیان اینکه واردات گندم و سایر نهاده های دامی و کالاهای اساسی از طریق گمرکات انجام می شود، گفت: روزانه باید ۱۰۰ هزار تن غلات و نهاده های دامی از بنادر به سایر نقاط کشور حمل شود.
کمبود چهار و نیم میلیون تن علوفه در کشور
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین از کمبود چهار و نیم میلیون تن علوفه در کشور خبر داد و گفت: با توجه به خشکسالی پیش آمده چهار و نیم میلیون تن علوفه که باید در شرایط طبیعی استفاده می کردیم، موجود نیست.
وی افزود: با توجه به نیاز کشور و خشکسالی های اخیر واردات نهاده های دامی نیاز ضروری بخش دام و طیور کشور است.
نیاز به ۲۳ میلیون تن کالای اساسی بخش کشاورزی
اعظمی همچنین مجموعه همه کالاهای اساسی مورد نیاز کشور در بخش کشاورزی را ۲۳ میلیون تن کالا اعلام کرد و ارزش این میزان کالا را ۱۰ و نیم میلیارد دلار برشمرد.
وی افزایش جهانی قیمت نهادها و کالاهای اساسی، خشکسالی و شرایط کرونا را علت افزایش قیمت کالاها و نهاده های کشاورزی اعلام کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سال قبل گندم ۲۱۰ دلار به ازای هر تن خریداری شده است گفت: امسال این عدد به  ۳۳۰دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.
وی افزود: ذرت سال گذشته ۲۲۰ دلار به ازای هر تن بود ولی امسال این عدد به ۳۸۶ دلار رسیده است.
تخصیص ۵.۲ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی تاکنون
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از تخصیص 5.2 میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی تاکنون خبر داد و میزان ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی را بین 6.7 تا 8 میلیارد دلار تخمین زد و برآورد کرد که این رقم به 10 میلیارد دلار هم برسد.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد ارز اختصاصی به کالاهای اساسی تخصیص یافته است، اظهار داشت: بقیه ارز مورد نظر باید در اسرع وقت تامین شود که جای تقدیر از بانک مرکزی دارد.
انتقاد از پیش بینی نکردن آینده کالاهای اساسی کشور
اعظمی همچنین از پیش بینی نکردن وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالاهای اساسی انتقاد کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید در مورد تامین نهاده های کشاورزی و کالاهای اساسی آینده نگری لازم را برنامه ریزی کند. 
در روغن خوراکی مشکل نداریم
وی به آخرین وضعیت موجودی روغن در کشور اشاره کرد و افزود: در مورد تامین روغن خوراکی اصلا مشکلی نداریم.

  • نویسنده :
  • منبع :