19 دی: طبق اعلام منابع وزارت دفاع اسپانیا به خبرگزاری افه، هواپیمایی با ۱۱۰ سرنشین که از افغانستان تخلیه شده اند، ساعاتی پیش در فرودگاه دوبی به زمین نشست.
افه نوشت: مهاجران افغان احتمالا همین امروز به فرودگاه نظامی مادرید منتقل می شوند تا با استقرار در مرکز پذیرش پناهندگان، متعاقبا بین کشورهای مختلف توزیع شوند.
تاکنون چهار هواپیمای تخلیه مهاجران افغان در این پایگاه فرود آمده اند که دو مورد از آنها مربوط به دولت اسپانیا بوده است.
طبق اعلام خبرگزاری افه، روز جمعه ۱۴۸ نفر از پناهندگان افغان پس از خروج از کابل، با دو فروند هواپیما وارد خاک اسپانیا شدند.
این خبرها در حالی گزارش می‌شود که پیش از آن، رسوایی ریزش اجباری مهاجران افغان و معلق ماندن مهاجران از بالهای هواپیماهای آمریکایی به یکی از سوژه های داغ رسانه های جهانی در هفته جاری تبدیل شده بود.
همزمان با تسلط طالبان،  ازدحام مردم در فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان، صحنه‌های دردناکی را رقم زد که مهمترین آن حضور چند شهروند افغان روی چرخ یکی از هواپیماهای نظامی آمریکا و سقوط و جان سپردن آنها بود. در حالی که در یکی از این تصاویر، سگی آمریکایی بر روی صندلی‌های هواپیما جا خوش کرده بود.
تصاویر منتشر شده در روزهای اخیر از خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و بیرون انداختن مردم افغان از هواپیما، به دنیا ثابت کرد از نظر آمریکایی ها ارزش سگ آنها از مردم افغانستان بیشتر است.
به گزارش ایرنا، سی ان ان اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر آمادگی خروج را دارند اما نمی توانند کابل را ترک کنند زیرا جایی برای نشستن هواپیماها وجود ندارد و به همین دلیل آمریکا درصدد راضی کردن دیگر کشورها از جمله اروپا برای میزبانی از پناهجویان افغانستانی است.
با این وجود، نگرانی کشورهای اروپایی عضو ناتو از آلمان گرفته تا فرانسه و انگلیس به دلیل تبعاتی که به دلیل تصمیمات بایدن متوجه این کشورها خواهد شد، مشهود است.  آنها در سال ۲۰۰۱ با دستاویز حملات القاعده به پنتاگون و برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک به افغانستان پا گذاشتند، اینک پس از دو دهه هزینه جانی و مالی باید به دلیل خروج غیرمسوولانه بایدن، سیل مهاجران افغان را پذیرا باشند؛ پناهجویان و آوارگانی که با خود سیلی از مشکلات را روانه کشورهای میزبان خواهند کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :