19 دی: وزارت امور خارجه و مهاجران اردن از موافقت این کشور با پذیرش ۲ هزار و ۵۰۰ تبعه افغانستان برای انتقال به آمریکا خبر داد.
به گزارش شبکه « المملکه » اردن، «ضیف الله الفایز» سخنگوی وزارت امور خارجه و مهاجران این کشور امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر افزود: این تصمیم به دلایل بشر دوستانه برای مشارکت در حل بحران انسانی در افغانستان اتخاذ شد. 
وی تاکید کرد که توافقاتی با آمریکا در زمینه انتقال اتباع افغانستان به آمریکا از طریق خاک اردن انجام شده است. 
شبکه المملکه اردن با اشاره به اینکه کشورهای عربی و خارجی با در اختیار قراردادن خاک و فرودگاههای خود جهت انجام عملیات انتقال یا میزبانی از شهروندان افغانستان در کاهش بحران انسانی در این کشور سهیم شده‌اند، اضافه کرد که بر اساس آمار به دست آمده تاکنون قطر میزبان ۸ هزار نفر، کویت ۵ هزار نفر، امارات ۵ هزار نفر و کانادا ۲۰ هزار نفر از تبعه افغانستان بوده است.  
از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اواسط ماه آگوست، هزاران خانواده افغانستانی به منظور خروج از این کشور به فرودگاه کابل هجوم برده‌اند. 
اردن با پذیرش ۲۵۰۰ افغان برای انتقال به آمریکا موافقت کرد
در این پیوند، « شیخ حمد جابر العلی الصباح» وزیر دفاع کویت امروز (دوشنبه) برای دومین بار طی چند روز گذشته با همتای آمریکایی خود « لوید آستین» تماس تلفنی برقرار کرد.  
به گزارش خبرگزاری کویت، طرفین در این تماس تلفنی علاوه بر تحولات منطقه‌ای و بین المللی در مورد بسیاری از موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند. 
بر اساس اعلام وزارت دفاع کویت، در این تماس تلفنی «الجابر» از همتای آمریکایی خود برای سفر به کویت دعوت کرد و بر عمیق شدن و تقویت روابط و همکاری بین کویت و آمریکا تاکید کرد.  
این تماس پس از آن انجام شد که کویت عصر دیروز (یکشنبه) آمادگی خود برای انتقال پنج هزار افغان به آمریکا از طریق خاک خود را اعلام کرد. 

  • نویسنده :
  • منبع :