19 دی: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: دانشگاه حضرت معصومه(س) باید بیش از پیش به خلق رشته‌ها و میان رشته‌های ویژه بانوان اهتمام داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه حضرت معصومه (س)، آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار سرپرست و مدیران دانشگاه حضرت معصومه(س) که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه انجام شد، ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در دانشگاه حضرت معصومه (س)، حضور بانوان در سطوح بالای مدیریتی مجموعه های علمی و فرهنگی مانند این دانشگاه و جامعه الزهرا (س) را مبدأ پیشرفت و تحول در مجموعه‌های ویژه بانوان دانست.

وی با اشاره به بحران رشته ای موجود در حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر در بسیاری از مجموعه های آموزشی حوزوی و دانشگاهی رشته های یکسان ارایه می شود، هر چند اصل این موضوع مانعی ندارد اما نوآوری و ایجاد رشته های جدید در حد مطلوب قرار ندارد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز باید به خلق رشته ها و میان رشته ها مبنی بر فضای آموزشی ویژه بانوان بیش از پیش اهتمام داشته باشد.


وی ایجاد میان رشته هایی مانند هوش مصنوعی و اجتهاد که فصل مشترک رشته های علوم انسانی و علوم فنی هستند را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در ایجاد رشته های جدید لزومی ندارد که صرفا به علوم انسانی محدود شویم بلکه می توان با بهره گیری از ظرفیت دانشگاه های فنی در ایجاد میان رشته های این چنینی که هم جدید باشد و هم بازار کار داشته باشد گام برداشت.

آیت الله اعرافی تربیت دانشجویان و پرورش بانوان نخبه از لحاظ علمی، معنوی و اخلاقی را مستلزم وجود گروه های علمی قوی دانست که نگاهی جامع و متوازن به مقوله های آموزش و معنویت داشته باشند.

وی به وجود ظرفیت قابل توجه برای جذب دانشجوی خارجی در کشور اشاره و فعالیت های بین المللی و جذب دانشجویان خارجی را برای دانشگاه حضرت معصومه (س) که دارای جذابیت های خاص خود می باشد، لازم و حیاتی عنوان کرد.

امام جمعه قم اهمیت فعالیت ها و مشارکت دانشگاه ها در رفع مشکلات کشور را بسیار پر اهمیت تلقی کرد و افزود: تمام برنامه های دستگاه های اجرایی باید مبتنی بر تحقیق و پژوهش باشد و بر همین مبنا، ارتباط با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تقویت شود تا از طریق تعریف پروژه های تحقیقاتی و حل مشکلات دستگاه های اجرایی، برای دانشگاه ها نیز درآمد زایی شود.

وی یکی از رسالت های دانشگاه حضرت معصومه(س) را تبیین الگوی دانشگاه تک جنسیتی دانست و گفت: دانشگاه های تک جنسیتی باید به صورت علمی با تعریف پروژه های مطالعاتی نشان دهند که وضعیت علمی، فرهنگی و سلامت روانی اگر از سایر الگوها بیشتر نباشد، کمتر نیست.

عضو هیأت امنای دانشگاه حضرت معصومه(س) از لزوم تدوین و بازبینی برنامه راهبردی و هدف گذاری میان مدت و بلند مدت سخن گفت و توصیه کرد که این برنامه ها به صورت دقیق و با شاخص های عینی و با نگاه حداکثری و با در نظر گرفتن ظرفیت ها و ویژگی های خاص دانشگاه تهیه شود.

آیت الله اعرافی از برنامه ریزی دانشگاه در زمینه آموزش های مهارتی به بانوان ابراز خرسندی نمود و اظهار داشت: غعالیت ها و برنامه های دانشگاه در این حسطه و سایر زمینه ها قابل توسعه و ارتقا است و ما نیز برای پیشرفت و توسعه این مجموعه همکاری و حمایت های لازم را صورت خواهیم داد.



دکتر نسرین صادق زاده، سرپرست دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز این مجموعه را ظرفیتی مناسب برای ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به بانوان استان قم عنوان کرد و گفت: تقویت دانشگاه های ویژه بانوان برای تربیت دختران دانشجو و آماده سازی مدیران متعهد و متخصص به منظور مدیریت مجموعه های ویژه بانوان رویکردی اجتناب ناپذیر است که باید با حمایت مسئولان به آن دست یافت.


وی به دغدغه مندی و انگیزه استاید دانشگاه برای فعالیت در زمینه های علمی و پژوهشی به روز در سطح بین المللی اشاره و تصریح کرد: ظرفیت بالقوه ای در دانشگاه وجود دارد که با حمایت و پشتیبانی دولت و علمای دینی شهر قم در راستای تحصیل و پژوهش در رشته های نوینی مانند علوم انسانی دیجیتال گام بردارد.

عضو هیأت علمی حضرت معصومه(س) دانشگاه افزود: توجه به فرهنگ دینی در تحصیل و تربیت بانوان جامعه و انتقال آن فرهنگ به خانواده ها نیز محور مهم دیگری است که در برنامه ریزی های دانشگاه مد نظر قرار گرفته است.

صادق زاده زیرساخت های آموزش مجازی دانشگاه را بستری مناسب برای ارائه رشته های تحصیلی به دانشجویان خارجی دانست  و فعالیت در سطح بین المللی را از اقدامات آتی این مجموعه برشمرد.

سرپرست دانشگاه حضرت معصومه (س) تاکید کرد: نیل به این اهداف مهم نیازمند حمایت و اجتناب از برنامه ریزی ها و سیاست های محدود کننده در دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان های مرتبط است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آخوندزاده، معاون استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز با اشاره به حساسیت مدیران دانشگاه از ابتدا تاکنون به مسائل اخلاقی، ایجاد و تداوم فضای امن برای تحصیل دختران دانشجو را از مهترین اهداف دانشگاه دانست.

وی خواستار تغییر نگاه حداقلی به این مجموعه علمی و فرهنگی شد و گفت: باید با توسعه این دانشگاه پاسخگوی نیاز و دغدغه تحصیل دختران، بخصوص خانواده های قمی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین آخوند زاده ابراز امیدواری کرد با استقرار دولت انقلابی و تسریع در توسعه این مجموعه، دانشگاهی نمونه و در شان استان قم را شاهد باشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :