19 دی: معاون ستاد مشترک عملیات منطقه ای ارتش آمریکا اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۹ هزار نفر توسط آمریکا و متحدانش از افغانستان خارج شده اند.
ژنرال هنک تیلور روز چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز ۱۲۰۰ نفر را به فرودگاه بین المللی دالس منتقل کردند.
به گفته وی، از زمانی که نیروهای آمریکایی و ائتلاف تخلیه نیروهای خود را آغاز کرده اند، تقریبا ۸۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند.
وی با بیان اینکه هر ۳۹ دقیقه یک هواپیما از فرودگاه کابل پرواز می‌کند، تصریح کرد اکنون بیش از ۱۰ هزار  نفر در فرودگاه حضور دارند که منتظر خروج هستند.
این مقام ارتش آمریکا تاکید کرد نیروهای آمریکایی امنیت فرودگاه کابل در افغانستان را برعهده دارند و همچنان بر خروج افراد بیشتر متمرکز هستیم.
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در نشست مجازی سران گروه هفت اظهار داشت که پایان ماموریت نیروهای خارجی در افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) به همکاری طالبان بستگی دارد.
جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا در این نشست اظهار داشت ماموریت ما در کابل بر اساس دستیابی به اهدافمان پایان خواهد یافت.
بایدن اظهار داشت که واشنگتن به سرعت در حال پایان دادن به ماموریت خود در افغانستان تا تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) است.
وی تصریح کرد با توجه به تهدیدات داعش، هر روز عملیات در افغانستان، خطر علیه نیروهای خارجی را افزایش می‌دهد و پایان ماموریت تا ۳۱ اوت به ادامه همکاری طالبان از جمله دسترسی به فرودگاه برای کسانی که خواستار خار ج شدن  هستند، بستگی دارد.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین از پنتاگون و وزارت امور خارجه خواسته است درصورت لزوم برنامه های احتمالی را تغییر دهند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز اظهار داشت: هیچ تغییری در جدول زمانی ماموریت ما وجود ندارد. معتقدیم می توانیم این کار را تا پایان ماه (۳۱ اوت) انجام دهیم.
یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که بایدن در مشورت با تیم امنیت ملی خود تصمیم گرفته تا به ضرب الاجل معین برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان متعهد باشد.
این مقام آمریکایی اعلام کرد که بایدن با توجه به خطرات امنیتی ماندن طولانی مدت در کشور آسیای میانه این تصمیم را گرفت و خواستار برنامه‌های احتمالی شده تا در صورت نیاز آمریکا برای ماندن طولانی تر در افغانستان از آنها استفاده کند.
درحالیکه آمریکا ده‌ها هزار نفر را از کشور خارج کرده، وضعیت در افغانستان متغیر است و بسیاری از افغان‌هایی که به جنگ داخلی کمک کردند همچنان منتظر خروج هستند.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان با تاکید بر مواضع طالبان در این خصوص گفته است این گروه تمدید ضرب الاجل در توافق با آمریکا برای خروج افراد از افغانستان را نمی‌پذیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا