19 دی: نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید تلاش کند هر دو دوز واکسن کرونا را تامین کند تا فرایند واکسیناسیون عقیم نماند.
اصغر سلیمی در گفت و گو با ایسنا درباره احتمال کمبود واکسن برای تزریق دوز دوم، اظهار کرد: برنامه ریزی اصلی دولت برای تامین واکسن در دوز اول بود، به نوعی که ظرفیت خود را برای تولید و واردات دوز اول گذاشته بود، اما با توجه به اینکه واکسیناسیون در حال انجام است و سرعت خوبی هم گرفته، باید تدابیر ویژه‌ای برای تامین دوز دوم واکسن هم اندیشیده شود.
وی افزود: به همین دلیل باید تولید واکسن برکت و واردات واکسن سرعت بیشتری به خود بگیرد تا مشکلی برای تزریق دوز دوم واکسن رخ ندهد. لازم است که همان واکسنی که در دوز اول افراد دریافت کرده‌اند در دوز دوم هم همان واکسن در زمان مقرر خود تزریق شود تا تاثیر واکسن از بین نرود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: البته واردات واکسن نسبت به قبل کمی سرعت بیشتری گرفته و از طریق هلال احمر هفته‌ای دو یا سه محموله واکسن وارد کشور می‌شود. تلاش دولت و دستگاه‌های مربوط باید تامین واکسن برای هر دو دوز باشد، نه اینکه فقط تمرکز روی تامین دوز اول کنند.
سلیمی ادامه داد: البته شاید دولت هم این تصور را داشت که طرف‌های خارجی کاملا به تعهدات خود عمل می‌کنند و برای دوز دوم هم مشکلی پیش نمی‌آید که این اتفاق رخ نداد.
وی با بیان اینکه واردات واکسن در حال حاضر بیشتر از کشورهای اروپایی و چین و ژاپن است، گفت: واردات واکسن "فایزر" و "مدرنا" تنها از دو کشور آمریکا و انگلستان ممنوع است و واردات این دو نوع واکسن از دیگر کشورهای اروپایی ممنوع نیست. تا جایی که اطلاع داریم ایتالیا و آلمان هم فایزر و مدرنا تولید می‌کنند و ایران می‌تواند این دو واکسن از از این کشورها خریداری کند.
نماینده مردم سمیرم در مجلس، خاطرنشان کرد: واردات واکسن از روسیه، چین و ژاپن سرعت گرفته است و ژاپن واکسن آسترازنکا را در حد انبوه تولید می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :