19 دی: دولت مکزیک پذیرای پنج زن جوان عضو تیم روباتیک افغانستان شده ، اعضای تیمی که پیش از این برندهٔ جایزه بین‌المللی نیز شده بودند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، با وجود اوضاع پر هرج و مرج فرودگاه کابل ۸۸ هزار نفر از زمان برقراری پل هوایی از افغانستان خارج شده اند. شماری از این افراد زنانی هستند که برای جان و حقوق خود نگران هستند. این زنان جوان نگران ادامه تحصیل در کشورشان بودند. 
وزیر امورخارجه مکزیک شخصا به این زنان ویزا داد. این زنان جوان پس از تحولات افغانستان و قدرت گرفتن طالبان تصمیم گرفتند افغانستان را ترک کنند. 
یکی از این زنان می‌گوید این خوشبختی است که ما امروز اینجا هستیم. از اینکه زندگی ما را نجات دادید سپاسگذاریم. 
دو روز قبل از آن هم گروه دیگری از زنان افغان وارد دوحه قطر شدند. دختر جوانی می‌گوید ما خانواده خود را ترک کردیم. این بسیار سخت بود، زیرا خانواده ما آنجا مانده اند و کشورمان دچار هرج و مرج شده است. 
این دختران و زنان جوان جوایز بین المللی بسیاری در حوزه مهندسی رباتیک برنده شده اند. آن‌ها همچنین دستگاه تنفسی جدیدی برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استفاده از قطعات خودرو طراحی کرده اند. 
شایان ذکر است خروج "شتابزده و نامسئولانه" آمریکا از افغانستان انتقادات گسترده بین المللی را در پی داشته است و این نوع خروج نظامیان آمریکا را هنگام خروج مفتضحانه این کشور از ویتنام مقایسه کرده اند.

  • نویسنده :
  • منبع :