19 دی: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای ضمن ابراز نگرانی شدید از تبعات حقوق بشری و بشردوستانه تحولات اخیر در افغانستان، خواستار کمک جامعه بین المللی برای واکسیناسیون آوارگان افغان شد.
بر اساس یکی از بندهای این قطعنامه که روز سه شنبه در جریان نشست ویژه شورای حقوق بشر برای بررسی تحولات افغانستان به تصویب این نهاد رسید، از همسایگان افغانستان به خاطر میزبانی سخاوتمندانه از اوارگان افغان تقدیر شده و در عین حال از جامعه بین المللی درخواست شده است به ویژه با توجه به وضعیت همه گیری کرونا، به مسئولیت خود در کمک به میزبانان عمده آوارگان افغان عمل کرده  و علی الخصوص برای واکسیناسیون آوارگان مساعدت فوری کنند.
خاطرنشان می شود جمهوری اسلامی ایران و پاکستان طی ۴ دهه اخیر عمده ترین کشورهای میزبان آوارگان افغانستانی بوده اند.
در بخش دیگری از این قطعنامه که پیش نویس اولیه آن توسط پاکستان به نمایندگی از گروه کشورهای اسلامی به شورای حقوق بشر تسلیم شد، از جامعه بین المللی و نهادهای بشردوستانه خواسته شده با ارسال کمک های فوری و کافی به کشورهای میزبان اوارگان افغان، به ویژه از طریق اختصاص واکسن کرونا، در جهت ایمن سازی اوارگان در برابر بیماری کرونا مساعدت کنند. 
قطعنامه مزبور که اولین مصوبه یک نهاد مهم بین المللی متعاقب تحولات دو هفته اخیر در افغانستان است، با انعکاس نگرانی جدی بین المللی نسبت به تبعات حقوق بشری و بشردوستانه ناشی از سیطره طالبان بر افغانستان، بر ضرورت رعایت قواعد و مقررات حقوق بین الملل توسط همه طرف های درگیر تاکید کرده است.
اسماعیل بقایی هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه "مردم افغانستان شایسته زندگی  در صلح و آرامش و حسن همجواری با کشورهای همسایه هستند"، بر ضرورت تداوم و تعمیق گفت وگوهای بین افغانی برای رسیدن به مصالحه فراگیر و تشکیل دولتی متکثر که نماینده همه جوامع و گروه های قومی و مذهبی افغانستان باشد، تاکید کرد.
بقایی هامانه با یادآوری مسئولیت مستقیم آمریکا و ائتلاف نظامی تحت رهبری آن در بروز شرایط کنونی، خواستار پاسخگو کردن آنها نسبت به تبعات مخرب مداخله نطامی ۲۰ ساله و آثار متفی آن بر ثبات و امنیت افغانستان و منطقه پیرامونی شد. نماینده دایم کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی طولانی مدت ایران از آوارگان افغان، خواستار همکاری جدی جامعه بین المللی برای رسیدگی به مساله آوارگان خصوصا در وصعیت همه گیری کرونا شد و مساعدت عاجل نهادهای ذیربط بین المللی برای کمک به واکسیناسیون آوارگان ساکن در کشودهای همسایه به ویژه ایران را ضروری دانست.

  • نویسنده :
  • منبع :