19 دی: رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره واکسیناسیون مادران باردار علیه کرونا، گفت: فعلا واکسن سینوفارم واکسنی است که تزریق آن به مادران باردار توصیه می‌شود.
دکتر نسرین چنگیزی درباره واکسیناسیون مادران باردار علیه کرونا، گفت: اولا اینکه بعضا پرسیده می‌شود که کدام واکسن را برای تزریق به مادران باردار توصیه می‌شود. فعلا واکسن سینوفارم واکسنی است که تزریق آن به مادران باردار توصیه می‌شود. در گروه‌های مادران باردار بالای ۳۵ سال که تقریبا به همه آنها واکسیناسیون سینوفارم توصیه می‌شود و همچنین به مادران زیر ۳۵ سال، مادرانی که مشکلات بیماری مانند دیابت، قلبی، سابقه فشار خونی که در بارداری ادامه دارد، مادرانی که مشکلات کلیوی مزمن دارند، سیروز دارند، کم‌خونی داسی شکل و... دارند.
وی افزود: حال ممکن است در لیستی که اعلام شده، بیماری خاصی از مادر باردار وجود نداشته باشد. در این زمینه مستندات باید به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی ارائه شود و بررسی‌های لازم انجام و در صورت لزوم، واکسیناسیون برایشان انجام می‌شود.
چنگیزی درباره نحوه فراخوان مادران بارداری که در حوزه بهداشت پرونده دارند، گفت: این مادران بر اساس اسامی و اولویت‌هایی که هست فراخوان شده و با معرفی نامه برای واکسیناسیون می‌روند. در عین حال خواهش ما از مادرانی که در بخش خصوصی مراقبت می‌شوند و در حوزه بهداشت پرونده ندارند، این است که حتما برای یکبار مراقبت، به پایگاه بهداشتی نزدیک خانه رفته و در آن زمان بر اساس مستندات، در صورتیکه جزو اولویت‌های حال حاضر واکسیناسیون باشند، معرفی‌نامه به آنها داده می‌شود و اگر جزو اولویت‌های حال حاضر نباشند، وقتی ثبت نام کردند و اسم‌شان در سامانه وجود دارد، به مرور فراخوان می‌شوند.
وی تاکید کرد: افرادی که نمی‌دانند پایگاه بهداشتی نزدیک خانه‌شان کجاست، با شماره ۴۰۳۰ و کد داخلی ۴  تماس بگیرند و با مشاوران مادران صحبت کنند. محل زندگی‌شان را اعلام کنند و حتما همکاران ما با آنها تماس گرفته و پایگاه نزدیک محل زندگی‌شان را به آنها معرفی می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایسنا