19 دی: فوق تخصص نوزادان گفت: تغذیه کودک با شیر مادر مبتلا به کرونا به هیچ عنوان قطع نشود زیرا مواد ایمنی و ایمونوگلوبولین‌هایی که در بدن این مادران تشکیل شده از طریق شیر به بدن فرزند وارد و او را در مقابل کرونا ایمن و مقاوم می‌کند.
دکتر محمدباقر حسینی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه با تغییر سویه کرونا از انگلیسی به دلتا، عوارض منجر به بروز علائم ابتلا به این ویروس در کودکان بیشتر دیده می‌شود، اظهار داشت: اینکه می گویند با افزایش مرگ و میر کودکان در سویه دلتا مواجه هستیم صحت ندارد اما میزان ابتلا همراه با عوارض و بستری کودکان افزایش یافته است.
وی درباره دلیل افزایش تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا توضیح داد: نمی توان در مورد چرایی افزایش ابتلای کودکان در سویه دلتا نظر قطعی داد زیرا کرونا بیماری است که طی دو سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و گونه دلتا هم جهش جدید ویروس و رفتار آن به تازگی در حال بررسی است.
حسینی افزود: اما می توان گفت نوع دلتای این ویروس نسبت به گونه قبلی، تهاجمی تر و ورود ویروس به مخاط کودکان بیشتر شده و در نتیجه درگیری بیشتر است.
مرگ و میر کودکان بر اثر کرونا ۲ تا ۳ درصد است
وی درباره نحوه ابتلای کودکان به کرونا هشدار داد و گفت: نوزادان از دو راه به کرونا مبتلا می شوند؛ انتقال ویروس از طریق مادر باردار کرونایی به جنین یا ابتلای نوزاد در داخل خانه از طریق تنفس. به طور کلی آمار فوت نوزادان مبتلا به کرونا در کشور نزدیک به ۲ تا ۳ درصد است زیرا معمولا پیش آگهی خوبی دارند و با مراقبت ها بهبود پیدا می کنند پس مرگ و میر زیادی ندارند.
فوق تخصص نوزادان یادآور شد: بعد از یک ماهگی، ابتلا در تماس با افراد کرونایی به وجود می آید که خوشبختانه این شیرخواران هم عموما پیش آگهی بدی ندارند و سیر خوبی را طی می کنند و خوب می شوند. اما به طور کلی، کودکانی که بیماری های زمینه ای یا سرطان یا نقص ایمنی یا چاقی بیش از حد دارند، در  رده گروه های پرخطر محسوب و بیشتر در معرض خطر هستند که ممکن است کار آنان به آی سی یو بیافتد یا فوت کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که مردم در مواجهه با دلتا باید چه کارهایی در جهت پیشگیری از ابتلای کودکان انجام دهند، خاطرنشان کرد: اصول و نکات پیشگیری همان اصول است یعنی باید فاصله اجتماعی رعایت شود و از بردن کودکان به منزل نزدیکان پرهیز شود.
برای کودکان زیر ۳ سال استفاده از ماسک توصیه نمی شود
فوق تخصص کودکان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک برای کودکان زیر سه سال توصیه نمی شود، تصریح کرد: والدین باید به بهداشت و شست وشوی دست کودکان توجه ویژه داشته باشند مثلا اگر کودک را به محیط خارج از خانه می برند حتما در برگشت دست های او را با مواد شوینده تمیز کنند.
حسینی یادآور شد: اگر کودکی دچار علائمی اعم از عفونت های ویروسی و تنفسی مانند آبریزش بینی شد بنا را بر کرونا بگذاریم و دقت بیشتری کنیم؛ رفت وآمدها محدود و فاصله های اجتماعی در هر جهش ویروس رعایت شود. از دیدار مادربزرگ و پدربزرگ پرهیز شود تا هم آن ها و هم کودک سالم بمانند.
هیچ منعی برای شیردهی مادر کرونایی به نوزاد نیست
به گفته فوق تخصص نوزادان، کرونا از طریق شیر مادر منتقل نمی شود و حتی مادری که به ویروس کرونا مبتلا شده هیچ منعی برای شیردهی به فرزند خود ندارد حتی بهتر است به شیردهی ادامه دهد.
وی درباره چرایی بهینه بودن شیردهی مادر مبتلا به کرونا توضیح داد: شیردهی به نفع مادر است زیرا مواد ایمنی و ایمونوگلوبولین هایی که در بدن مادر مبتلا به کرونا تشکیل شده از طریق شیر به بدن فرزند وارد شده و او را در مقابل کرونا ایمن سازی و مقاوم می کند. فقط قبل از هر بار شیردهی دست ها را بشوید و ماسک بزند.
حسینی، تنها موردی که فرزند از شیر مادر محروم می شود را بستری شدن مادر مبتلا در بیمارستان  و آی سی یو عنوان و تصریح کرد: یعنی وقتی بیماری مادر شدید و دچار تنگی نفس شد و در آی سی یو بستری شد دیگر نمی تواند به فرزند شیر بدهد.
تغذیه کودک با مواد غذایی کامل همراه با ویتامین، او را ایمن می کند
وی درباره نکات تغذیه ای که کودکان را در برابر ابتلا به کرونا مقاوم می کند، توضیح داد: اگر کودک زیر ۶ماهگی است شیرخوار محسوب می شود و طبیعتا فقط شیر مادر و یکسری ویتامین ها که پزشک توصیه کرده دریافت می کند. بعد از ۶ ماهگی، تغذیه سالم که شامل گروه مواد غذایی میوه جات، سبزیجات، پروتئین و غلات است به همراه ویتامین های معمول شامل مولتی ویتامین و آهن باید به او داده شود.
فوق تخصص نوزادان تاکید کرد: این تغذیه سالم با ویتامین های معمول کودکان را در برابر عفونت ها مقاوم می کند ضمن اینکه دادن ویتامین های اضافه و مواد غذایی بیش از حد به کودکان تاثیری ندارد و کمکی نخواهد کرد.  

  • نویسنده :
  • منبع :