19 دی: رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان این‌که این روزها بلاگری به جهت موضوع دایره وسیعی دارد، اما چند شاخه بلاگری به جهت دایره شمول، اصلی هستند، گفت: این شاخه‌ها شامل «فشن بلاگر»، «فودبلاگر (بلاگر غذا)»، «بیوتی بلاگر» و «بلاگر طنز» می‌شوند.
محمدتقی جلیلی صفت در گفت‌وگویی عنوان کرد: طی بررسی آماری ـ تحلیلی که از طریق سامانه رهنما (رصدگر هوشمند شبکه‌های اجتماعی) صورت پذیرفت، بولتنی با عنوان «تأثیر بلاگرهای زن ایرانی بر فرهنگ و سبک زندگی» منتشر و در دسترس علاقه‌مندان و فعالان فضای مجازی قرار گرفت.
وی افزود: با توسعه اینترنت و فضای مجازی و ظهور پلتفرم‌های جدید ازجمله شبکه‌های اجتماعی، بلاگری که با پیدایش وبلاگ به عنوان یکی از کارهای محبوب و پرطرفدار در اینترنت پا به عرصه فضای مجازی گذاشته بود، وارد فضایی شد که اکنون به یکی از محبوب‌ترین و پردرآمدترین شغل‌های مرتبط با فضای مجازی تبدیل شده است و هر روز به دایره فعالین این حوزه افزوده می‌شود.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان این که بلاگرها کسانی هستند که از راه تولید محتوا و انتشار آن در فضای مجازی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند، ادامه داد: این ارتباط پس از جذب تعداد قابل توجهی از دنبال‌کنندگان، به معرفی و فروش محصول، جذب تبلیغات و درآمدزایی منتهی می‌شود.
وی بیان کرد: با توجه به نوع فعالیت در این حوزه که معمولاً به سرمایه و ادوات و دفتر کار و امکانات خاصی نیاز ندارد، اکنون افراد قابل توجهی به عنوان بلاگر در فضای مجازی و مشخصاً شبکه اینستاگرام مشغول فعالیت هستند که بخش قابل توجهی از این افراد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند؛ خانم‌هایی که از همان خانه و محل زندگی‌شان از طریق بلاگری و تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند.
جلیلی صفت بابیان این که با توسعه این امر در جامعه، اثرات و نتایج آن بر سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی مردم را مخصوصاً در فضای مجازی می‌توان به وضوح مشاهده کرد، گفت: نظر به اهمیت موضوع و نقش پررنگ و تأثیرگذار خانم‌ها در حوزه بلاگری، سامانه رهنما بولتن این شماره خود را به بررسی تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی اختصاص داده است.
وی بیان کرد: برای بررسی مسئله تأثیر خانم‌های بلاگر بر فرهنگ و سبک زندگی، صفحات صد نفر از برترین بلاگرهای اینستاگرام شناسایی و محتوای تولیدی ایشان رصد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است که مجموع تأثیرها شامل تعامل‌های صورت گرفته پیرامون پست‌های تولیدی شامل تعداد لایک، تعداد کامنت و تعداد بازنشر است.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان این‌که این روزها بلاگری به جهت موضوع دایره وسیعی دارد، اما چند شاخه بلاگری به جهت دایره شمول، اصلی هستند، افزود: این شاخه‌ها شامل «فشن بلاگر»، «فودبلاگر (بلاگر غذا)»، «بیوتی بلاگر» و «بلاگر طنز» می‌شوند.
رشد گرایش به بلاگری در سال ۹۹
وی ادامه داد: گرایش به بلاگری در سال ۹۹ رشد چشمگیری داشته است و علت گسترش این حرفه در بین افراد جامعه مخصوصا جوانان، علاوه بر توسعه فضای مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی، بلای عالم‌گیر کرونا و تغییر رفتار کاربران و مردمان جامعه در تهیه مایحتاج زندگی و تغییر شیوه خرید از حضوری به آنلاین بوده است.
جلیلی با اشاره به زمینه فعالیت بلاگرهای خانم، اظهار کرد: با بررسی حوزه فعالیت صد بلاگر خانم پرمخاطب ایرانی، زمینه فعالیت آن‌ها در ۸ حوزه مختلف مورد توجه قرار گرفت که این حوزه‌ها عبارت از سبک زندگی با ۳۹ درصد، آشپزی ۱۶ درصد، مدلینگ ۱۲ درصد، متفرقه ۹ درصد، زیبایی ۹ درصد، سفر ۸ درصد، پوشاک ۵ درصد و ورزشی ۲ درصد هستند.
دلایل ورود خانم‌ها به فضای بلاگری
وی «مد و فشن»، «شیک‌پوشی» و «زندگی لاکچری» را از ابرهشتگ های زنان بلاگر برشمرد و عنوان کرد: «انگیزه کسب درآمد و ثروت بیشتر»، «نارضایتی از زندگی واقعی و احساس آزادی در فضای مجازی»، «مشکلات زناشویی»، «افسردگی در زندگی واقعی»، «وابستگی به فضای مجازی»، «کسب شهرت و معروف شدن در فضای مجازی» و «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی» را از دلایل ورود خانم‌ها به فضای بلاگری است.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان این‌که در این بولتن تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام نیز موردبررسی قرارگرفته است، گفت: «به تصویر کشیدن زندگی لاکچری»، «ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی»، «ایجاد حرص و ولع در کاربران مخصوصاً جوانان و نوجوانان در رسیدن به پول و زندگی لاکچری» و «به نمایش گذاشتن نقاط رنگی، جذابیت‌ها و خوشی‌های زندگی، بدون حتی یک نقطه تاریک و حتی خاکستری» برخی از این رفتارها است.
تحلیل رفتاری بلاگرهای زن در اینستاگرام
وی افزود: «عدم پایبندی به چارچوب‌ها و هنجارهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش»، «توسعه بلاگری به سوی شغل‌های تخصصی مثل پزشکی، روان‌پزشکی و ...»، «عدم توجه به مقوله‌های سیاسی و حتی مباحث اعتقادی و مذهبی» و «فراهم کردن زمینه تقلید و الگوبرداری مخاطبان از طریق ایجاد ارتباط نزدیک و صمیمی با آن‌ها، با نمایش جزئیات سبک زندگی خود» را از دیگر رفتارهای بلاگرهای زن در اینستاگرام است.
جلیلی بیان کرد: شیوه تغذیه، نوع پوشاک و پیروی از مد (خودآرایی)، نوع صحبت کردن و ادبیات گفتاری، دکوراسیون، معماری و اثاثیه، نوع مسکن، نوع وسیله نقلیه شخصی، شیوه‌های گذران اوقات فراغت، سبک مسافرت، اطفار (ژست‌های جدید و رفتارهای حاکی از نجیب زادگی یا دست و دل بازی و...) و سبک تعاملات اجتماعی از مصادیق تأثیرگذاری بلاگرها در زندگی افراد است.
انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری
وی گفت: انگیزه‌های گرایش مادران به بلاگری «مشکلات اقتصادی»، «مشکلات خانوادگی»، «مشکلات فرهنگی ـ اجتماعی»، «تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی»، «تلاش برای کسب موفقیت‌های اقتصادی»، «سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی» و «تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی» است.
سوءاستفاده از کودکان، توسط مادران بلاگر
رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌سازی فضای مجازی حوزه‌های علمیه خواهران بابیان این‌که برخی از مادران بلاگر در فضای مجازی از کودکان خود جهت کسب درآمد سوءاستفاده می‌کنند، افزود: ژانری تحت عنوان مادران اینستاگرامی وجود دارد که هویت خود را در اینستاگرام با کودکشان تعریف می‌کنند، کودکی که به‌مرور تبدیل به منبع کسب درآمد مادر می‌شود.
وی ادامه داد: در این فرآیند، بچه‌ها دیگر نه یک کودک، بلکه تبدیل به یک بازیگر یا مدل تبلیغاتی شده‌اند تا بالباس‌ها و ژست‌های مختلف عکس بگیرند و برای جذب تبلیغات بیشتر و درآمدزایی مؤثر واقع شوند.
آقای جلیلی افزود: در این زمینه برخی از مادران جوان به دنبال معروف شدن و رسیدن به شهرت در فضای مجازی هستند و برخی دیگر می‌خواهند یک صفحه پرطرفدار داشته باشند و از این راه کسب درآمد کنند.
بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی دارند
جلیلی با اشاره به این‌که بلاگرها تأثیر زیادی بر تولید فرهنگ و تغییر سبک زندگی مخصوصاً در میان خانم‌ها دارند، یادآور شد: به دلیل جذابیت‌ها و درآمد بالای بلاگری، در سال‌های اخیر اقبال زیادی به این موضوع مخصوصاً در میان خانم‌ها و زوج‌های جوان مشاهده می‌شود.
گفتنی است، سامانه رهنما، باهدف رصد شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام و با محوریت بررسی مسائل حوزه زن و خانواده از سوی مرکز فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران طراحی و تولیدشده و روزانه هزاران کاربر را رصد و پیام‌های آن‌ها را ذخیره‌سازی می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :