19 دی: سخنگوی پنتاگون به انتشار اسناد محرمانه درباره فرودگاه کابل از واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.
جان کربی سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه درباره گزارش پولیتیکو اظهار داشت این گزارش بر اساس افشای غیرقانونی اطلاعات طبقه بندی شده و گفتگوهای داخلی با ماهیت حساس است.
سخنگوی پنتاگون افزود که پس از اطلاع از این مطلب با بالاترین سطح در پولیتکو تماس گرفتیم تا از انتشار اطلاعاتی که نیروها و عملیات ما در فرودگاه کابل در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، جلوگیری کنیم.
کربی افشای این اطلاعات طبقه بندی را غیرقانونی خواند و آن را محکوم و مخالفتش را با انتشار این اطلاعات اعلام کرد.
پایگاه خبری پولتیکو روز دوشنبه در گزارشی به اسنادی درباره هشدارهای مقامات پنتاگون درباره حمله احتمالی با تلفات بالا به فرودگاه کابل گزارش داد.
گزارش پولیتیکو در حالی است که دولت جو بایدن به دلیل خروج شتابزده از افغانستان و کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۱۸ نظامی دیگر بشدت تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است
گروه تروریستی داعش روز پنجشنبه و در حالیکه نیروهای آمریکایی در حال خروج نیروهای خود از افغانستان هستند، حمله ای انتحاری به فرودگاه کابل داشت که در پی آن آمریکا نیز دو حمله تلافی جویانه انجام داد.
پولتیکو در گزارش خود نوشت در فاصله ۲۴ ساعت قبل از اقدام عامل انتحاری در منفجر کردن وسیله انفجاری خود در نزدیکی فرودگاه کابل، مقامات نظامی در پنتاگون برای جلسه توجیهی  درباره وضعیت رو به وخامت افغانستان جمع شده بود.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا از طریق یک تماس ویدئویی امن در طبقه سوم پنتاگون در ساعت هشت صبح روز چهارشنبه به وقت محلی یا ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت کابل به بیش از دهها نفر از سران ارشد وزارت دفاع در جهان دستور داد که خو را برای یک حادثه با تلفات زیاد آماده کنند.
بر اساس این گزارش، در این نشست مارک میلی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا درباره وجود اطلاعاتی درباره تحرکات شاخه خراسان داعش برای انجام یک حمله پیچیده  هشدار داد.
پولیتیکو نوشت فرماندهانی که از کابل در این گفت‌وگوی ویدئویی حضور داشتند می‌گویند بالاترین خطر متوجه "دروازه اَبی" است؛ جایی که به شهروندان آمریکایی گفته شده بود برای ورود به فرودگاه تجمع کنند و برنامه‌های خود را برای حفاظت از فرودگاه توضیح دادند.
وزیر دفاع آمریکا با توجه به اسناد طبقه بندی شده در این جلسه گفته بود باور ندارم که افراد  در تحولات میدانی به این سطح باورنکردنی ریسک می‌کنند.
در این گزارش آمده است که فرماندهان در تماس جداگانه ساعت ۴ بعد از ظهر آن روز یا ساعت ۱۲ و نیم  بامداد پنجشنبه در کابل، برنامه‌ای را برای بستن دروازه اَبی تا بعد از ظهر پنجشنبه به وقت کابل توضیح دادند اما آمریکایی ها تصمیم گرفتند دروازه را بیش از آنچه می‌خواستند باز نگه دارند تا به متحدان بریتانیایی خود اجازه دهند به تخلیه پرسنل خود در هتل بارون ادامه دهند.
سربازان آمریکایی هنوز در حدود ۶ بعد از ظهر در حال بازرسی و بررسی متقاضیان ورود به فرودگاه در دروازه ابی بودند. در کابل روز پنجشنبه زمانی که یک مهاجم انتحاری جلیقه انفجاری خود را در آنجا منفجر کرد، نزدیک به ۲۰۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.
پولیتیکو ادامه داد این گزارش از گفتگوهای داخلی رهبران ارشد پنتاگون در ساعات منتهی به حمله روز پنجشنبه در فرودگاه کابل، بر اساس یادداشت‌های طبقه بندی شده از سه تماس جداگانه است که در اختیار پولتیکو قرار گرفت و نیز از مصاحبه با دو مقام دفاعی با اطلاع مستقیم از تماس‌ها است.
بر اساس این گزارش، جزئیات مکالمات بین بالاترین سطوح رهبری در پنتاگون به وضوح مشخص می‌کند که مقامات ارشد پنتاگون زنگ خطر را به صدا در آورده و خود را برای حمله احتمالی آماده می‌کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :